[scheikunde] salpeterzuur?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] salpeterzuur?

Hallo,

Ik zou graag willen weten of er een reactie en wat voor reactie plaats vindt tussen salpeterzuur en tin en zink. Heeft iemand hier enig idee van. Ik heb ht idee dat er een neerslag plaatsvindt, maar ik weet ht niet zeker zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Groetjes 103529

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] salpeterzuur?

Er zal een redoxreactie plaatsvinden met HNO3 als oxidator.

Reductie: NO3- + 3 H+ + 2 e-
\(\rightarrow\)
HNO2 + H2O

Het zink (Zn) zal worden geoxideerd naar Zn2+ + 2 e-.

Het tin (Sn) zal ook worden geoxideerd naar Sn2+ + 2 e-.

Wat dus eigenlijk inhoudt dat deze metalen oplossen in salpeterzuur.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] salpeterzuur?

103529 schreef:Hallo,

Ik zou graag willen weten of er een reactie en wat voor reactie plaats vindt tussen salpeterzuur en tin en zink. Heeft iemand hier enig idee van. Ik heb ht idee dat er een neerslag plaatsvindt, maar ik weet ht niet zeker zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Groetjes 103529
Een neerslag van tinnitraat of zinknitraat bestaat zeker niet. Alle zouten met nitraationen erin aanwezig zijn goed oplosbaar ( net als alle kalium,natrium en ammoniumzouten). Zinknitraat Zn(NO3)2 bestaat, maar de productiewijze weet ik niet. Er bestaat ook een hexahydraat van zinknitraat.

Ook tinnitraat bestaat. Dit is ook goed oplosbaar.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] salpeterzuur?

JohnB schreef:Er zal een redoxreactie plaatsvinden met HNO3 als oxidator.

Reductie: NO3- + 3 H+ + 2 e-
\(\rightarrow\)
Een neerslag van tinnitraat of zinknitraat bestaat zeker niet. Alle zouten met nitraationen erin aanwezig zijn goed oplosbaar ( net als alle kalium,natrium en ammoniumzouten). Zinknitraat Zn(NO3)2 bestaat, maar de productiewijze weet ik niet. Er bestaat ook een hexahydraat van zinknitraat.

Ook tinnitraat bestaat. Dit is ook goed oplosbaar.
Ik heb zink en tin 'opgelost' in geconcentreerd salpeterzuur, waarbij onderaan een neerslag ontstond volgens mijn leraar. Ik snap dat met nitraat geen neerslag ontstaat, maar eventueel wel met het oxide atoom...

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] salpeterzuur?

Waar komt het oxide atoom dan vandaan? van het H2O of van HNO2?
Wat bedoel je precies? Salpeterzuur is HNO3. Deze splits in ionen (want sterk zuur): H+ en NO3-.

Nu staat er in BINAS (tabel 48) de volgende halfreactie:

NO3- + 3 H+ + 2 e-
\(\rightarrow\)
HNO2 + H2O

Enige neerslag die je kunt zien zijn de resten tin en zink die niet zijn opgelost. Het NO3- ion slaat in ieder geval nergens mee neer.

Reageer