Springen naar inhoud

Kapitalisme als oorzaak en genieter van ecologische destructie

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 04 november 2009 - 00:13

Meer dan eens op dit forum in het verleden gebruikte ik de term 'Demonische Machine'. Ik doelde dan op het destructieve gedrocht van een (internationale) maatschappij waar we ons allemaal aan verbonden vinden, die met staal en vuur de wereld, de mens en de menselijkheid dreigt vernietigen terwijl wij ironisch genoeg onder de illusie verkeren dat we er baat bij hebben.

Leuk is met betrekking hierop het volgende artikel dat dit onderwerp soepel onderzoekt en zo tot 'ongemakkelijke waarheden' doordringt die Al Gore ook best zou mogen onderkennen, wil hij zijn missie ooit echt succesvol maken:

The Paradox of Wealth: Capitalism and Ecological Destruction

John Bellamy Foster en Brett Clark bevestigen in hun wetenschappelijk verantwoorde bijdrage dat kapitalisme *onlosmakelijk* verbonden is met ecologische destructie. Dit vanwege het gegeven dat de diensten van de natuur geen marktprijs hebben, oftewel 'gratis' zijn. Daarvanuit wordt de lijn getrokken dat een functionerende 'business as usual' economie moeiteloos *naast* voortvarende destructie van de ecosfeer kan bestaan - ja - daar zelfs een symbiotische, natuurlijke relatie mee heeft!. Dit allemaal ondanks (uiteraard) verwoede pogingen van regeringen om met wetgeving een en ander beheersbaar te houden.

[...]
All of this points to the fact that there is no real feedback mechanism, as commonly supposed, from rising ecological costs to economic crisis, that can be counted on to check capitalismís destruction of the biospheric conditions of civilization and life itself. By the perverse logic of the system, whole new industries and markets aimed at profiting on planetary destruction, such as the waste management industry and carbon trading, are being opened up. These new markets are justified as offering partial, ad hoc ďsolutionsĒ to the problems generated non-stop by capitalís laws of motion.
[...]

De 'Demonische Machine' roert zijn staart. Is het u ook duidelijk?

Een en ander komt overigens ook sterk overeen met wat mensen als Wouter van Dieren en Arnold Heertje meermaals hebben proberen uit te leggen aan ons, ook in het NRC een tijdje terug. Laatst ook nog op de Friday-move van BNR. Ze worden echter nooit begrepen omdat de mensen die hun boodschap zouden moeten willen begrijpen dat niet *kunnen* vanwege tekortkomingen op intellectueel gebied en/of het onder invloed staan van de eerder genoemde diepe illusie, die objectief nadenken over dit onderwerp onmogelijk maakt.

Enfin, graag zou ik zien dat de conclusies in het artikel weerlegd worden. Ik denk dat dat heel belangrijk is voor de toekomst van onze maatschappij en voor de mensheid als geheel. Het niet weerleggen van de conclusies in dit artikel betekent volgens mij dat grootschalige verdere destructie van de ecologie onvermijdelijk is, alsmede daarmee verband houdende instorting van onze beschaving door plagen en oorlog.

Belangijk genoeg dus om eens bij de horens te pakken, nietwaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 18:09

Mechanieker, een bericht dat 'schreeuwt' om een reactie. Is die er nog niet geweest omdat iedereen beseft dat het de pijnlijke waarheid is ?

Meer dan eens op dit forum in het verleden gebruikte ik de term 'Demonische Machine'. Ik doelde dan op het destructieve gedrocht van een (internationale) maatschappij waar we ons allemaal aan verbonden vinden, die met staal en vuur de wereld, de mens en de menselijkheid dreigt vernietigen terwijl wij ironisch genoeg onder de illusie verkeren dat we er baat bij hebben.

Met de termen 'demonische machine' en 'staal en vuur' wordt het systeem onlosmakelijk verbonden met de techniek.
De techniek heeft zich in de loop van eeuwen ontwikkeld, onafhankelijk van een systeem. Het is gebleken dat de techniek een experiment als dat van Milgram is: onschuldig begonnen, langzaam opgevoerd en toen we beseften dat we beter niet verder hadden kunnen gaan, was het kwaad al geschied. Het doet ook denken aan 'het kokende kikker' experiment. Het is de techniek die niet-kapitalistische systemen in het kapitalisme hebben gestort. Het is ook de techniek, in de vorm van de fossiele brandstofmotor en de electromotor, waarmee de mens voorgoed het dier achter zich kon laten. De mens stelde zich afhankelijk van de techniek (omdat de mens zich vergeleken met zijn werktuigen in een aantal opzichten een minderwaardig produkt voelt) en meer techniek betekende meer macht.
Door de ontwikkeling van de techniek in combinatie met de menselijke eigenschappen 'egoisme' en 'streven naar macht' was de uitkomst 'kapitalisme' een onvermijdelijk resultaat.
De menselijkheid wordt niet vernietigd, tenzij de mensheid zichzelf uitroeit. We hoeven niet de illusie te hebben er baat bij te hebben, want we hebben er werkelijk baat bij. Het systeem heeft er voor gezorgd dat de gemiddelde leeftijd vele decennia hoger is dan vroeger en dat de aarde nu 7 miljard mensen kan herbergen. Helaas is het niet ondenkbaar dat het uiteindelijke resultaat gaat lijken op het 'kokende kikker' experiment. En niet vanwege de opwarming van de aarde.

Een en ander komt overigens ook sterk overeen met wat mensen als Wouter van Dieren en Arnold Heertje meermaals hebben proberen uit te leggen aan ons, ook in het NRC een tijdje terug. Laatst ook nog op de Friday-move van BNR. Ze worden echter nooit begrepen omdat de mensen die hun boodschap zouden moeten willen begrijpen dat niet *kunnen* vanwege tekortkomingen op intellectueel gebied en/of het onder invloed staan van de eerder genoemde diepe illusie, die objectief nadenken over dit onderwerp onmogelijk maakt.

Een vergelijking met het niet willen en niet kunnen begrijpen van het begrip Peak oil dringt zich op. Hier in combinatie met het vertikken lering te trekken uit het verleden. Peak oil voorspeld voor de V.S. voor 1970. Belachelijk gemaakt in de jaren '50. Uitgekomen. Peak oil voorspeld voor de hele wereld. En weer belachelijk gemaakt. Deze keer met als argument dat de wereld zich niet zou gedragen als de V.S. De V.S. was een uitzondering. De beweringen die nu regelmatig verschijnen zijn duidelijk gemaakt door mensen die het niet willen begrijpen voor mensen die het niet willen begrijpen. Bureaus die jaarlijks rapporten uitbrengen voor $1500 per stuk. Met mededelingen zoals dat slechts in een heel klein gedeelte van de aardkorst is gezocht naar olie: "It is difficult to get a man to understand something when his salary depends on his not understanding it." Hemeltergend en levensgevaarlijk.

Enfin, graag zou ik zien dat de conclusies in het artikel weerlegd worden.

Zijn niet te weerleggen.

Ik denk dat dat heel belangrijk is voor de toekomst van onze maatschappij en voor de mensheid als geheel. Het niet weerleggen van de conclusies in dit artikel betekent volgens mij dat grootschalige verdere destructie van de ecologie onvermijdelijk is, alsmede daarmee verband houdende instorting van onze beschaving door plagen en oorlog.

Ja, maar jij, Mechanieker, als een van de weinige realisten op het gebied van Peak oil (en Peak gas) die de mogelijke ernstige gevolgen hiervan onder ogen durft te zien, zal rekening houden met de mogelijkheid dat er een einde komt aan de grootschalige destructie van de ecologie. Rekening houden met de mogelijkheid dat voor de mensheid het industriŽle tijdperk en de huidige beschaving slechts van zeer korte duur is.

Veranderd door Knockingonheavensdoor, 15 november 2009 - 18:12

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures