[biologie] vragen enquete meesterproef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 71

[biologie] vragen enquete meesterproef

Hallo allemaal,

Wij, vier 6vwo leerlingen, houden ons profielwerkstuk over de ontwikkeling van het puberbrein. Nu hebben wij besloten een enquete te houden over het sociale, lerende en emotionele brein. Nu komen wij hier niet heel erg ver mee. Momenteel hebben we dit:

Sociale brein:

- hoe reageer je op bepaalde situaties

Emotionele brein:

- emoties herkennen

Lerende brein:

- rekensommen

- kleur woorden spel

Hier gaan wij dus vragen over stellen en we laten de proefpersonen een test doen bij het emotionele en lerende brein. Hebben jullie nog meer ideeën???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] vragen enquete meesterproef

Hoe heb je die indeling in drie 'breinen' gemaakt? Het emotionele brein (limbisch systeem?) kan niet los gezien worden van het sociale brein.. probeer sociale interactie tussen mensen en hun emoties maar eens los te koppelen van elkaar. Ben benieuwd hoe je dat ziet, kan je daar voorbeelden van geven? :eusa_whistle:

Je kan nog (fijn)motorisch brein toevoegen misschien (cerebellum). Een testje is om mensen met hun linker hand, hun rechter knie aan te laten raken (het been optrekken en tegelijk de hand er naartoe laten bewegen). En dan natuurlijk de andere hand en knie.

Of heel freubelig werk zoals een draad door een naald steken (fijnmotoriek).

Op één been staan is sowieso lastig voor veel mensen en iedereen dondert om als je ze dan ook nog de ogen dicht laat doen. Behalve de mensen met een goed getrainde balans (dansers, sporters).

..dat gaat misschien wat te ver van je onderzoek af maar je geeft niet zo heel veel informatie. Wat wil je precies aantonen/bereiken met je onderzoek?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [biologie] vragen enquete meesterproef

In België hebben we geen profielwerkstukken, dus ik weet niet precies wat dat allemaal inhoudt. Als ik te snel ga ofzo, laat maar weten.

Mrtn's laatste vraag lijkt me nogal belangrijk: spring niet zomaar in het diepe, maar ga op zoek naar een precieze vraag waar je een antwoord op wil zoeken. Anders krijg je links en rechts kleine stukjes uit een veel te grote hoop mogelijkheden...

Met "De ontwikkeling van het puberbrein" begeef je je in een behoorlijk gespecialiseerd vakgebied (developmental neuropsychology). Afgaande op jullie methoden (vragenlijsten en taakjes) heb ik de indruk dat de psychologische kant belangrijker is dan de neurologische kant. Als ik dat goed inschat, dan is het wellicht interessant dat jullie er een handboek ontwikkelingspsychologie bijnemen en eens kijken wat bijvoorbeeld Piaget zoal te vertellen had over de puberteit (hij meende dat vanaf 11 jaar jongeren in het formeel-operationeel stadium terechtkomen, hypothetisch-deductief leren redeneren en beter met logische proposities kunnen omgaan).

Daar zijn eenvoudige testjes voor, bv. Piaget's pendulum problem, waarbij jullie kunnen kijken hoe adolescenten te werk gaan om te bepalen welke factoren een pendel sneller of trager laten gaan.

Afbeelding

Of dit testje voor logisch redeneren: "Als een kaart een klinker op de voorzijde heeft, staat er een even getal op de achterkant. Welke kaartjes moet je omdraaien om de testen of dit waar is."

Afbeelding

Verborgen inhoud
Het zijn kaartjes E en 7, mochten jullie twijfelen :eusa_whistle:


Ik noem maar even een paar zaken, er zijn veel meer onderzoeken geweest en er zijn nog veel meer testjes te bedenken (of reeds bedacht). Je moet een goede reden hebben om ze te gebruiken, anders heb je een hoop informatie die moeilijk samen te brengen is om er een conclusie uit te trekken.

Edit: In jullie andere topic zei Jan197 dit:
Misschien is het een idee om ook eq en iq kan betrekken en anatomische structuren binnen de hersenen,die veranderen bij de ontwikkeling.
Veranderingen van anatomische structuren in de hersenen zijn inderdaad iets dat je kunt meenemen, afhankelijk van welke kant jullie opwillen. EQ en IQ zou ik een beetje terzijde laten: EQ is wetenschappelijk niet zonder problemen, en met IQ kunnen jullie praktisch niet zoveel doen.

Berichten: 71

Re: [biologie] vragen enquete meesterproef

ik zou even wat preciezer zijn:

Wij houden dus ons profielwerkstuk (ookwel meesterproef) over de ontwikkeling van het puberbrein(vooral adolescenten). Omdat dit onderwerp best wel erg groot is behandelen we een paar dingen maar. Dus over het sociale brein, het emotionele brein en het lerende brein. Voor een profielwerkstuk moet je een onderzoek houden. Wij doen dit d.m.v. een enquete tussen VWO-leerlingen van klas 1 t/m 6 en als controlegroep gebruiken wij ouderen met een VWO-diploma van een bepaalde leeftijd.

Het sociale brein testen we d.m.v. situaties voorleggen en dan vragen wat ze zouden doen. Het emotionele brein testen we d.m.v. emoties herkennen. Het lerende brein testen we d.m.v. sommetjes maken en de kleuren benoemen van woorden.

Deze zijn allemaal wel een keer eerder getoetst. Daarom gaan we onze resultaten ook nog vergelijken met deze resultaten.

Nu was mijn vraag of jullie misschien nog meer van zulke eenvoudige toetsjes hebben.

Ik hoop dat dit duidelijker is!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] vragen enquete meesterproef

Je verwacht dus een verschil te vinden tussen 12/13 en 17/18 jarigen op het gebied van herkennen van emoties, sommetjes maken en 'situaties' ?

Heb je een idee van hoe groot de verschillen zullen zijn? Ik vermoed namelijk dat die niet groot zullen zijn en dan nog moet je een behoorlijke groep hebben om te compenseren voor domweg: verschillen tussen mensen (van dezelfde leeftijd).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer