Springen naar inhoud

Wielrenner


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 17 juli 2005 - 23:23

Ik zag de documentaire op TV over Lance Armstrong.
Ik zag dat ie soms wel 125 Watt trapte.
Hoeveel Watt kan een wielrenner eigenlijk maximaal halen over 10 seconden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

wkuipers

    wkuipers


  • >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2005 - 23:37

op zich is je vraagstelling net een beetje verkeerd
Het mechanisch vermogen (aantal watt) beinvloed de arbeid die een wielrenner in 10 seconden "verricht"

P = W / t of P = F . v

dit betekend als
P = 125
v = 43 km/h = 12 m/s
dat de kracht op de trappers
125/12 = 1500N is

dat is veel.. geloof me... dat haal je niet zo 1..2..3.. en of je dat 10 seconden vol kan houden? Tja.. hij heeft niet voor niets de Tour al 6 keer gewonnen

(correct me if I'm wrong.. tis al laat natuurlijk)

#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2005 - 08:18

(correct me if I'm wrong.. tis al laat natuurlijk)


125 / 12 ;) 1500. Je moet delen, niet vermenigvuldigen. 125/12 :shock: 10 N en zo gek is dat nog niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4

wkuipers

    wkuipers


  • >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 09:19

(correct me if I'm wrong.. tis al laat natuurlijk)


125 / 12 ;) 1500. Je moet delen, niet vermenigvuldigen. 125/12 :shock: 10 N en zo gek is dat nog niet.


haha.. zie je wel... ik wist dat ik iets fout deed...
kon op mijn numerieke toetsenbord de * en / zo snel niet scheiden ;)

edit: ik kan me trouwens herrinneren dat een beetje sporten al snel 400 a 500 Watt levert.. Bij topsporters ligt dit soms op ruim het dubbele..
Weet je zeker dat je 125 Watt bedoelde en niet 1250 Watt? Dat lijkt me voor een topsporter meer voor de hand liggend..

#5

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 10:53

Hier wordt volgens mij alsnog een denkfout gemaakt. De berekende kracht is denk ik de kracht van het wiel op het wegdek. Voor de kracht op de trappers moet vervolgens eerst het benodigde koppel hiervoor op het achterwiel berekend worden, en vervolgens de lengte van de trapkruk meegenomen worden in de berekening.

maarre, correct me if i'm wrong, het is nog vroeg

#6

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 11:00

Bart
Ik ben verwonderd dat het vermogen en de arbeid zo maar uit de horizontale snelheid kan af geleid worden.
Arbeid is Kracht(in de richting vd verplaatsing) maal Verplaatsing. In dit geval is de kracht de som van luchtweerstand en rolweerstand. De inwendige wrijving in de spieren en in de fiets maken ook nog wel deel vd arbeid die de fietser moet leveren maar die zijn nog moeilijker te berekenen.
Ben ik er naast ? Graag een uitbrander dan, en een aanwijzing naar het rechte pad. :shock:

#7

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2005 - 11:11

Bart  
Ik ben verwonderd dat het vermogen en de arbeid zo maar uit de horizontale snelheid kan af geleid worden.
Arbeid is Kracht(in de richting vd verplaatsing) maal Verplaatsing. In dit geval is de kracht de som van luchtweerstand en rolweerstand. De inwendige wrijving in de spieren en in de fiets maken ook nog wel deel vd arbeid die de fietser moet leveren maar die zijn nog moeilijker te berekenen.
Ben ik er naast ? Graag een uitbrander dan, en een aanwijzing naar het rechte pad. :shock:


Geen flauw idee of het zo kan of niet (ik denk het niet, omdat het allemaal wat complexer is: ronddraaiende trappers, tandwielen met kettingen en een draaiend wiel. Het enige wat ik wilde benadrukken in mijn bericht was dat delen niet hetzelfde was als vermenigvuldigen. :wink:
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#8

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2005 - 11:12

Het vermogen is de snelheid maal de kracht. En de kracht, dat is de aandrijvende kracht van de band op het wegdek, zoals GJ ook al opmerkte.
Die aandrijvende kracht is in evenwicht met de tegenwerkende krachten, dus rolweerstand, luchtweerstand en als het helling op gaat ook nog de kracht die nodig is om het hoogteverschil te overwinnen.

De benodigde pedaalkracht wordt bepaald door de aandrijvende kracht, maar ook door de mechanische aspecten zoals de gekozen versnelling en de pedaalarm.
En dan zijn er ook nog interne verliezen, b.v. de wrijving in de kettingoverbrenging en de kogellagers.

#9

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 11:37

Ik denk dat we nu "van de verkeerde kant" af rekenen: als het afgegeven vermogen van de renner bekend is zal dat vermogen niet op de weg komen. Zoals Klazon al zei: er zijn nog wat verliezen te betreuren onderweg.

Nu wordt er ineens gerekend alsof het vermogen aan de weg wordt afgegeven en dan teruggerekend naar de renner.

#10

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2005 - 12:36

Om het even duidelijk te stellen: het vermogen aan de weg is uiteraard minder dan dat wat de man opbrengt. Ik schat iets tussen 95 en 98%, afhankelijk van hoe goed zijn fiets is onderhouden.

#11

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 12:46

Om het even duidelijk te stellen: het vermogen aan de weg is uiteraard minder dan dat wat de man opbrengt. Ik schat iets tussen 95 en 98%, afhankelijk van hoe goed zijn fiets is onderhouden.


Ik denk, maar ook dat is een gissing, veel minder: luchtweerstand bij die snelheden is een behoorlijke verliespost. 5% voor de mechanische verliezen in fiets klinkt niet onredelijk maar vergeet niet dat de ketting uit talloze slecht gesmeerde draaipunten bestaat. Bovendien met de renner ook nog de nodige energie steken in het rondtrappen: bij de neergaande slag wordt er energie afgegeven maar de andere voet moet omhoog. En bovenin/onderin moeten beide voeten bewegen zonder al te veel energie af te kunnen geven.

#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2005 - 13:04

....Ik denk, maar ook dat is een gissing, veel minder: luchtweerstand bij die snelheden is een behoorlijke verliespost. ...

Dat is zo, maar de luchtweerstand behoort niet tot de interne verliezen.
M.a.w., de luchtweerstand zit niet tussen het vermogen aan de voeten van de renner en het vermogen aan het kontakt achterband/wegvlak.

#13

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 13:04

De luchtweerstand en de rolweerstand(banden-grond ) zijn volgens mij geen verliezen.Het zijn juist die twee die overwonnen moeten worden.
Wel verliezen zijn wrijving in de fiets, in de ketting, in de spieren.
En die maken natuurlijk ook wel deel van de arbeid die de renner levert.

#14

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 13:11

....Ik denk, maar ook dat is een gissing, veel minder: luchtweerstand bij die snelheden is een behoorlijke verliespost. ...

Dat is zo, maar de luchtweerstand behoort niet tot de interne verliezen.
M.a.w., de luchtweerstand zit niet tussen het vermogen aan de voeten van de renner en het vermogen aan het kontakt achterband/wegvlak.

ja, dat is natuurlijk zo.

#15

wkuipers

    wkuipers


  • >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2005 - 16:09

Hier wordt volgens mij alsnog een denkfout gemaakt. De berekende kracht is denk ik de kracht van het wiel op het wegdek. Voor de kracht op de trappers moet vervolgens eerst het benodigde koppel hiervoor op het achterwiel berekend worden, en vervolgens de lengte van de trapkruk meegenomen worden in de berekening.

maarre, correct me if i'm wrong, het is nog vroeg


correct...
maar om de vraag iets simpeler te houden gaan we uit bij "een mechanisch vermogen leveren" dat Lance dit samen met zijn fiets levert...

but you're as right as ...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures