Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Af en toe krijg je al iets te horen van hoe de nieuwe DSM V (overzicht van alle mogelijke psychische stoornissen met hun kenmerken), voorzien voor 2012, eruit zou kunnen zien. En dat veroorzaakt soms wat deining in de medische en psychologische wereld...

Er circuleren al langer berichten over het feit dat men probeert een continuüm benadering in te voegen in de DSM V (dimensioneel). Zo zou men een bepaalde graad (mild, matig,...) van een psychische stoornis kunnen hebben en niet meer, zoals nu nog vaak het geval is in de DSM-IV, wel of niet de stoornis hebben.

Men overweegt nu, volgens sommige berichten, de diagnose 'Asperger syndroom' (een milde vorm van autisme) te schrappen. Er zou ook hier een continuüm van de psychische stoornis, autisme, worden doorgevoerd, waarbij je in dit geval bijvoorbeeld zou kunnen spreken over een milde, een matige, een ernstige vorm,... van autisme. Voor de term 'Asperger' zou dan geen plaats meer zijn. De diagnose op zich zou dus niet verdwijnen, enkel de naam zou veranderen naar 'een milde vorm van autisme'.

Anderzijds lopen ondertussen al miljoenen mensen op deze aardbol rond die weten van zichzelf dat ze het Asperger syndroom hebben...
It is one of the most intriguing labels in psychiatry. Children with Asperger's syndrome, a mild form of autism, are socially awkward and often physically clumsy, but many are verbal prodigies, speaking in complex sentences at early ages, reading newspapers fluently by age 5 or 6 and acquiring expertise in some preferred topic — stegosaurs, clipper ships, Interstate highways — that will astonish adults and bore their playmates to tears.

...



"Asperger's means a lot of different things to different people," Dr. Lord said. "It's confusing and not terribly useful." Taking Asperger's out of the manual, known as D.S.M.-V for the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, does not mean the term will disappear. "We don't want to say that no one can ever use this word," Dr. Lord said, adding: "It's not an

evidence-based term. It may be something people would like to use to describe how they see themselves fitting into the spectrum."

But the change, if approved by the manual's editors and consultants, is likely to be controversial. The Asperger's diagnosis is used by health insurers, researchers, state agencies and schools — not to mention people with the disorder, many of whom proudly call themselves Aspies...
uit: a powerful identity, a vanishing diagnosis (The New York Times)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Daar lijkt het wel op, en voornamelijk omdat er geen objectief waarneembaar verschil is aan te geven tussen S v Asperger en HFA (Hoog functionerend Autisme).

Je noemt het "een milde vorm van autisme", en dat is juist maar in vergelijk met autisme is nagenoeg alles mild te noemen. Er zijn genoeg mensen met Asperger die het serieus moeilijk hebben: De term Hoog functionerend Autisme is wellicht dan handiger.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Je noemt het "een milde vorm van autisme", en dat is juist maar in vergelijk met autisme is nagenoeg alles mild te noemen. Er zijn genoeg mensen met Asperger die het serieus moeilijk hebben: De term Hoog functionerend Autisme is wellicht dan handiger.
Klopt, zo wordt het inderdaad omschreven aangezien het echte kernautisme, zoals sommigen het noemen, nog een heel stuk ernstiger is. Maar je haalt terecht aan dat mensen met het Asperger syndroom vaak met heel wat problemen te kampen hebben in het dagelijkse leven. Het schoollopen verloopt dikwijls moeizaam, zeker wat hun sociale contacten met leeftijdsgenootjes betreft. Ze komen vroeg of laat, deels afhankelijk van de ernst van hun problemen, in de hulpverlening terecht, waar dan de diagnose gesteld wordt. En ik hoor dat het voor velen van hen in zekere zin wel een opluchting is te weten wat er dan precies aan de hand is. Omdat ze al lang weten én aanvoelen dat er iets echt mis is. Het is een bevestiging van wat men soms al vermoedde. Al zal het vernemen van die diagnose natuurlijk ook heel wat negatieve gevoelens oproepen, zoals rouw om wat niet meer komen zal en onzekerheid, angst voor de toekomst...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

De diagnose op zich zou dus niet verdwijnen, enkel de naam zou veranderen naar 'een milde vorm van autisme'.


Ik snap het nut daarvan niet; het ene labeltje door het andere vervangen. 'Milde vorm van autisme' dekt de lading ook niet volledig en lijkt me alleen maar meer onduidelijkheid scheppen. Asperger is volgens de DSM niets anders dan autisme zonder problemen in de taalontwikkeling. Bij een 'milde vorm van autisme' weet je niet goed of iemand dan Asperger bedoelt, of autisme, maar dan een milde vorm (dus wél met een taalachterstand).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Ik snap het nut daarvan niet; het ene labeltje door het andere vervangen. 'Milde vorm van autisme' dekt de lading ook niet volledig en lijkt me alleen maar meer onduidelijkheid scheppen.
Ik kan er wel ergens inkomen dat men af wil van 'speciale benamingen' voor elke gradatie van een psychische stoornis. Maar, je haalt heel terecht aan dat dit sowieso verwarring met zich mee zal brengen. De term 'Asperger syndroom' is immers al zo sterk ingeburgerd.

Ik denk dat de kans dan heel reëel is dat de term 'Asperger syndroom' zal blijven circuleren, zowel in de professionele wereld, als bij de mensen die ooit die diagnose kregen. En dat het jaren zal duren vooraleer die term enigszins verdwenen is. Tenslotte is de DSM tegen dan misschien terug zodanig geëvolueerd dat men deze stoornis alweer helemaal anders benoemt...
Asperger is volgens de DSM niets anders dan autisme zonder problemen in de taalontwikkeling. Bij een 'milde vorm van autisme' weet je niet goed of iemand dan Asperger bedoelt, of autisme, maar dan een milde vorm (dus wél met een taalachterstand).
Dit lijkt me een goed argument. Al kan dit natuurlijk doorgetrokken worden voor vele psychische stoornissen, waarbij mensen eigenlijk een zelfde stoornis kunnen hebben met toch bijna compleet verschillende symptomen. Maar het verschil hier, is natuurlijk dat er wel al een specifieke naam, Asperger syndroom, bestààt voor dit specifieke beeld en men het dus evengoed zou kunnen behouden...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Ik ken het autismespectrum niet zo goed, dus even een vraagje: is het wel interessant om alles wat onder dat "spectrum" valt op één continuüm te willen zetten? Als er iets fundamenteel anders is aan Asperger t.o.v. andere vormen van autisme, is het niet nuttig om ze op één lijntje van mild naar ernstig te zetten. Dan heb je beter een continuüm van licht naar ernstig met bijkomende factoren die bepalen hoe dat autisme zich uit. Dat is een nuttige dimensionele visie.

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Misschien een wat onnozele gedachte, maar kan je dan niet gewoon de term 'asperger syndroom' vermelden als populaire benaming. In boekjes over plantensoorten zie je dat ook vaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Ik ken het autismespectrum niet zo goed, dus even een vraagje: is het wel interessant om alles wat onder dat "spectrum" valt op één continuüm te willen zetten? Als er iets fundamenteel anders is aan Asperger t.o.v. andere vormen van autisme, is het niet nuttig om ze op één lijntje van mild naar ernstig te zetten. Dan heb je beter een continuüm van licht naar ernstig met bijkomende factoren die bepalen hoe dat autisme zich uit. Dat is een nuttige dimensionele visie.
Ik wil mezelf hier helemaal niet als kenner van ASS poneren, al heb ik wel al behoorlijk wat jongeren gezien en gesproken met het Asperger syndroom. Maar als ik me op m'n eigen ervaring baseer, dan denk ik dat je wel van een continuüm kan spreken. De taalstoornis is er inderdaad niet (al is het min of meer letterlijk interpreteren van datgene wat gezegd wordt, toch wel vaak aanwezig), maar voor de rest zie je toch wel die typische kenmerken van autisme, zij het in lichtere mate: problemen in sociaal contact en die stereotypieën, zij het dan in de vorm van echt wel moeite hebben met veranderingen.
Misschien een wat onnozele gedachte, maar kan je dan niet gewoon de term 'asperger syndroom' vermelden als populaire benaming. In boekjes over plantensoorten zie je dat ook vaak.
Ietwat grappige opmerking :eusa_whistle: , maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik weet niet of zoiets dan vermeld zou moeten worden in een 'officieel' document als de DSM probeert te zijn, maar persoonlijk vind ik ook wel dat men de term nog een plaatsje mag geven, ergens...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Als iemand die zelf het syndroom van Asperger heeft wil ik even wat nadere info geven over hoe de term syndroom van Asperger precies is ontstaan. Het was Lorna Wing die er voor koos om de term syndroom te gebruiken omdat er sprake is van een samenhangend geheel van gedragingen, en het naar de Oostenrijkse kinderarts Hans Asperger (1906-1980) te noemen, om hem zo te kunnen eren. Lorna Wing koos ervoor om de term syndroom van Asperger te gebruiken om zo mensen met een stoornis in het autistische spectrum te kunnen beschrijven die verder geen verstandelijke handicap hebben, iets wat je soms wel eens bij Kannerautisme (ook wel klassiek autisme of kernautisme genoemd) ziet.

Waar ik mij als "Aspie" (iemand met het syndroom van Asperger) nog wel eens aan kan ergeren is dat men wel eens geneigd is over de stoornis van Asperger te spreken. Hoewel dat logisch lijkt, omdat het om een stoornis in het autistische spectrum gaat, kleeft daar toch een risico aan, aangezien een op psychiatrisch gebied volslagen leek bij het horen van de term "stoornis van Asperger" zou kunnen denken dat iemand die dit heeft "gestoord" en dus mogelijk gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik ben dan ook heel blij dat de psychiater die mij diagnostiseerde (op 18 maart 2003 toen ik bijna 39 was) van meet af aan over het syndroom van Asperger sprak, en zelf doe ik dat ook.

Ik heb er op een psychologiewebsite, waar ook de term "stoornis van Asperger" werd gebruikt, op gewezen dat deze term (die helaas ook in de Nederlandse versie van de DSM-IV wordt gebruikt) stigmatiserend zou kunnen zijn, en dat de DSM-IV is geschreven vanuit het oogpunt van degene die de diagnose stelt, en niet vanuit het oogpunt van degene op wie zo'n diagnose betrekking zou kunnen hebben. Het lijkt me raadzaam dat (aankomende) hulpverleners zich dat te allen tijde goed proberen te realiseren.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wordt de diagnose 'asperger syndroom' geschrapt uit de dsm v?

Mathreak, ik snap jouw bekommernis wel. Ik wist zelfs niet dat er ook gesproken wordt van een Asperger stoornis. Het is voor 't eerst dat ik dit verneem.

Toch wil ik er nog even op wijzen dat het eigenlijk geen bekommernis zou mogen zijn. Dat dus de term 'stoornis' helemaal niet stigmatiserend zou mogen werken. Want men spreekt ook over een depressieve stoornis, een persoonlijkheidsstoornis, aandachts- en hyperactiviteitstoornis, een angststoornis enz... Met andere woorden: voor zowat elk psychisch of psychiatrisch probleem wordt de term 'stoornis' gebruikt. Het zou jammer zijn mochten al die mensen dit als een verwijt, een stigma ervaren. Los van het gegeven dat een psychisch probleem/ stoornis in onze samenleving inderdaad nog te vaak een zekere achterdocht oproept, dat mensen inderdaad soms schrik hebben voor alles wat met -psy te maken heeft, denk ik anderzijds dat vele van die termen (zoals ADHD en een angststoornis) toch al wat ingeburgerd geraken. Waardoor mensen niet meer zo vaak de link leggen tussen 'stoornis' en 'gestoord' of zelfs gevaarlijk. Ik denk, met andere woorden, dat de soms negatieve reacties die men opmerkt bij anderen, meer te maken hebben met het gegeven dat iemand een psychisch probleem/ stoornis hééft, dan dat dit samenhangt met de naam 'stoornis'. Iemand die naar een psychiater/ psycholoog gaat, is voor sommigen al verdacht, los van het feit of zijn probleem het woordje 'stoornis' draagt of niet.

Het zal wel iets complexer zijn dan ik het hier neerschrijf, maar ik denk niet dat het weglaten van het woord 'stoornis' veel zou oplossen. Wat echter helemaal niet betekent dat je geen gelijk hebt als je stelt dat het gaat om het Asperger syndroom en niet om een Asperger stoornis! :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer