Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.504

Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Ik zat gisteren te wachten op mijn vader, dat hij me kwam ophallen van de fitness.

Ik zat en zag een foldertje, dus nam ik het om wat te lezen. Bleek reclame te zijn voor sportdrankjes.

Nu vraag ik me toch af wat het effect daarvan is en wat je moet weten bij de inhoudstabel. Ze geven namelijk een mooi lijstje met ingrediënten, vermomd als reclamepraatje. Iets waar ik niet zou van weten wat de effecten ervan zijn.

Bijvoorbeeld:
  1. Proteïnedrank met 25 g melkeiwit
  2. Lekker, calorieam en slechts 1,3 g vet per fles
  3. Zorgt voor een lang aanhoudend gevoel van verzadiging en zo voor minder hevige honger
  4. Eiwit ondersteunt de regeneratie voor een snelle start in uw volgende vetverminderingstraining
En dan een 2de:
  1. 55 g eiwit gecombineerd met koolhydraten ondersteunen optimaal de spieropbouw en bevorderen de regeneratie
  2. B-vitamine voor de versterking van de prestaties en de verbetering van de eiwitstofwisseling
  3. Ideaal voor de terugweg na de training of ook als tussenmaaltijd.
Wat moet je feitelijk denken als je zo'n dingen leest? Zeker als je er niks van kent.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

eiwit en koolhydraat, voor de casuall sporter (waar 90% denk ik toch zeker toe behoort) totaal niet nuttig. Een beetje eten tijdens een lange training kan zeker geen kwaad (banaan of zo), een dergelijke sportdrank draagt ook zeker wel bij... Echter het nut en de prijs die daar tegenover staan, staan naar mijn mening in totaal geen verhouding.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Ik zou het allemaal vrij gemakkelijk in de categorie 'onzin' gooien, indien je in goede gezondheid en niet ondervoed bent.

Uiteraard heeft het lichaam eiwit nodig om spiermassa op te bouwen, maar die opbouw gebeurd eerder bij herstel van een training dan tijdens, en als je verder normaal eet is een gebrek niet te verwachten.

Bedenk dat er ook nadelen aan zitten afgezien van de kosten: 25 gram eiwit is toch goed voor 175 kcal, lijkt me niet iedaal als gewichtsverlies ook een doelstelling is. Overigens is er wel enig bewijs dat vooral eiwitconsumptie een rol speelt bij het gevoel van verzadiging, maar of zon drankje daarvoor de optimale keuze is, valt op zn minst te betwijfelen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Bedenk dat er ook nadelen aan zitten afgezien van de kosten: 25 gram eiwit is toch goed voor 175 kcal, lijkt me niet iedaal als gewichtsverlies ook een doelstelling is.


De meeste van die producten zijn eerder bedoeld om gewicht op te bouwen. Bovendien bevat 25 g eiwit 100 kcal (gezien 1 g eiwit 4 kcal levert).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Wat moet je feitelijk denken als je zo'n dingen leest? Zeker als je er niks van kent.
Deze drankjes kunnen geschikt zijn voor mensen die zeer lang en intensief trainen. Natuurlijk is het ene drankje het andere niet. Iemand die zeer lang en intensief traint heeft nood aan koolhydraten en niet aan eiwitten. Eiwitten kunnen zelf afgeraden zijn, omdat ze de glycemische index van het drankje doen dalen. Natuurlijk nemen ook recreatieve sporters deze drankjes, en voor hen zijn ze zinloos.

Het bullshit gehalte van sommige verpakkingen kan inderdaad hoog oplopen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Dat moest 100 kcal zijn inderdaad. Er zijn vast wel toepassingen te verzinnen waarbij die drankjes nut hebben, maar voor het gemiddelde sportende publiek in een fitnesscentrum is het toch dubieus.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

voor het gemiddelde sportende publiek in een fitnesscentrum is het toch dubieus.


Daar is denk ik iedereen het wel over eens.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Eiwitsupplementen kunnen prima iemand ondersteunen bij het krijgen van meer spiermassa. Zelfs al zit je niet elke dag 4 uur lang in de sportschool kan het zijn positieve bijdrage hebben, alleen is de vraag hoeveel geld je daar voor over hebt. En al dat eiwit is ook nog eens een aanslag op je nieren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 18

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

de drank met veel eiwit en koolhydraten (proteineshake als ik me niet vergis) is best populair in de bodybuildwereld.

goede vervangers zijn volle melk, magere kwark en pindakaas. dezen zijn ook best populair in de wereld van het opbouwen van jouw lichaam.

dus die shakes zijn in feite gewoon "luxe" vervangers van de bovengenoemde voeding.

Berichten: 128

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Ik speelde vroeger vrij fanatiek tennis. Ik at en dronk daarbij het liefst heel gewoon:

- een paar uur voor het sporten gewoon eten (boterhammen)

- tijdens het sporten regelmatig en voldoende water drinken (soms met wat limonadesiroop)

- voor hele lange wedstrijden bijvoorbeeld een banaan of een boterham met appelstroop

Na het sporten lekker douchen en normaal eten en drinken.

Aan sportdrank kun je best geld uitgeven als je het lekker vindt maar ik merk er niets speciaals van.

Het gunstige effect zit hem vooral in het sporten zelf, niet de speciale drankjes die je erbij kan kopen.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 12

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Eiwitsupplementen kunnen prima iemand ondersteunen bij het krijgen van meer spiermassa. Zelfs al zit je niet elke dag 4 uur lang in de sportschool kan het zijn positieve bijdrage hebben, alleen is de vraag hoeveel geld je daar voor over hebt. En al dat eiwit is ook nog eens een aanslag op je nieren.


Onjuist, er is geen enkel bewijs dat hoge inname (2gr+/kg) van proteinen slecht zou zijn voor de nieren. Hetzelfde geldt voor creatine, door (huis-) artsen nog altijd vaak afgeraden omdat het slecht is voor de nieren. Recente en minder recente reviews verwijzen dit naar de prullenbak.

Berichten: 12.262

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

2 gr/kg eiwitinnamen is ook niet zo extreem, zeg maar een forse steak. De vraag is denk ik eerder of het een nuttig effect heeft, in de zin dat je zoveel eiwit zou kunnen omzetten in spiermasse voordat het gemetaboleerd is voor energie.

Uiteraard maakt het daarvoor nogal een verschil wat je aan sport doet: voor tennis lijkt het niet niet waarschijnlijk dat een doodnormaal dieet te weinig eiwit geeft om evt extra spiermassa op te bouwen. In geval van intensief bodybuilden zou het misschien wel een beperkende factor kunnen zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Onjuist, er is geen enkel bewijs dat hoge inname (2gr+/kg) van proteinen slecht zou zijn voor de nieren.


Zo onjuist lijkt me dat niet: http://cjasn.asnjournals.org/cgi/content/full/1/6/1293
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

Bedankt!

Was niet op de hoogte van deze studie, maar neem hem mee. Al moet ik zeggen deze studie nou niet echt bewijst maakt dat high-protein dieeten slecht zijn. Het is meer hypothese-vormend. Men raadt ook alleen aan om de eiwitinname te verminderen bij personen met een onderliggende pathelogie. De vraag is in hoeverre dit ook geldt voor gezonde personen.

Zelf baseer ik me op een review van de International Society of Sports Nutrition: http://jissn.com/content/6/1/3

Kort gezegd komt het erop neer dat van beide kanten, een gebrek aan bewijs is om te zeggen dat high-protein dieeten schadelijk/niet schadelijk zijn. Het bewijs is gewoon flinterdun.

Ook moet niet vergeten worden dat atleten fundamenteel verschillen van sedentiare personen, en extrapolatie van studies erg moeilijk wordt.

Berichten: 303

Re: Van die drankmiddeltjes die ze verkopen in gyms en fitness

De voornaamste winst van dergelijke sportdranken is het op peil houden van (plasme)volume en -osmolariteit. Door te zweten en ander ongemerkt water- en zoutverlies raakt deze balans verstoord (de gevolgen zijn zo divers dat ik daar niet op in zal gaan), maar o.a. bij bloeddrukregulatie (en daarmee weefselperfusie) speelt dit een belangrijke rol. Als het goed is komt sportdrank fysiologisch gesproken overeen met zweet (onder het mom: wat eruit gaat, moet er ook weer in). Wat de proteïnen e.d. betreft zie ik inderdaad ook het nut niet (tenzij de verrichte arbeid erg intensief is of dat ze osmotisch actief zijn).

Reageer