Springen naar inhoud

Samendrukbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

Dqds

Dqds

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2009 - 13:59

Hallo,
Ik zit nog op de middelbare school en onlangs was de leerkracht aan het praten over de samendrukbaarheid van een vaste stof/vloeistof. Hij zei dat een vaste stof niet verder samendrukbaar is. (Ik, die wat over zwarte gaten en neutron sterren had gelezen) had een vermoeden dat er iets niet klopte in wat hij zei.
Hij zij dat bv dat je een loden bal niet meer verder kan samendrukken wat je ook doet of probeert maar stel dat je in het midden van die loden bal een singulariteit of een zwaartekracht bron dat net geen singulariteit is plaatst, dan zou die toch sowieso samengedrukt worden.
Er moet is toch een punt waar de elektronen de druk niet meer aankunen en alles ineenstort. Dat heb ik tegen hem gezegt maar hij zei dat het niet klopte en ik het gewoon als een feit moest aannemen dat een vaste stof niet meer samendrukbaar is. Nu heb ik een vraagje wie had er eigenlijk gelijk en zou iemand me wat meer erover kunnen uitleggen? Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3046 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2009 - 14:38

Vaste stoffen zijn in de werkelijkheid altijd samendrukbaar, ook bij geringe drukken. Een vaste stof bestaat uit atomen die in wezen elastisch aan elkaar verbonden zijn, het uitzetten bij verwarmen heeft daarmee te maken. (Er is geen sprake van instorten, dat gebeurt pas bij exotische omstandigheden in neutronensterren.) De samendrukbaarheid of compressibiliteit van vaste stoffen staat gewoon in tabellenboekjes vermeld. Echter, in veel situaties is de samendrukbaarheid verwaarloosbaar klein.

Dat iets "een feit is dat je moet aannemen" is een leuke tegenstrijdigheid: een feit is geen aanname. De leraar kan natuurlijk wel afspreken dat jullie voor het gemak bij een bepaald hoofdstuk mogen uitgaan van een idealisering in plaats van de exacte werkelijkheid.

acronica

acronica

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 22:47

Sorry voor de kick, maar ik heb iets intressants toe te voegen:

Praktisch gezien heeft de leraar gelijk, theoretisch gezien heb jij gelijk. Alles is samendrukbaar. Echter, bij vaste stoffen (en zelfs bij vloeistoffen) zijn de krachter die daarvoor nodig zijn belachelijk groot.

Neem nu water. Water is (zoals we op school leren) niet samendrukbaar. Wat raar is, want hoe zouden we dan een leiding "onder druk" kunnen zetten?

Samendrukbaarheid kunnen we wiskundig uitdrukken met de volgende vergelijking:
LaTeX .
hierin is V het volume, dV de verandering van het volume, dP de resulterende verandering in druk, en K is de samendrukbaarheidsconstante (of bulk modulus) van de vloeistof. Water heeft een bulkmodulus van 2,2 x 109 Pa
Dit betekend dus, dat als we 1 liter water in een volledig gevulde tank van 1 m3 persen (volume verandering van 0,1%), de druk zal stijgen met 22 bar.
Daarom wordt water (net als veel andere vloeistoffen) ook wel als onsamendrukbaar beschouwd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures