Studie biochemie/biotechnologie

Berichten: 60

Studie biochemie/biotechnologie

Ik heb op dit forum al wat topics oevr dit onderwerp doorzocht en heb zo al wat informatie gevonden, maar ik vond niet echt een bevredigend antwoord op de vraag "Is dit een interessante studierichting?"

Zelf ben ik zeker in de vakken geïntresseerd en ik heb al wat onderzoek gedaan naar vacatures waarvoor dan gesolliciteerd kan worden met dit diploma op zak, maar is dit ook wel een degelijke opleiding?

Aanvankelijk wilde ik biomedische wetenschappen gaan studeren, maar mijn moeder zei me toen dat dat diploma bij sommige vacatures zeker te kortschiet. Is dit ook met een diploma biomediche/biotechnologie?

Verder heb ik vooral schrik dat ik geen vrije tijd meer zal hebben... Kan een student uit deze richting deze vragen beantwoorden?

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Ondanks het feit dat moeders altijd gelijk hebben, wil ik je vragen dat te verifieren voordat je het advies ten harte neemt. Misschien komt hier nog iemand die dezelfde richting heeft gekozen. Als je hier geen antwoord krijgt zou ik

zeker in contact proberen te komen met studenten biomedische wetenschappen. Doe het desnoods via een faculteit bij jou in de buurt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Op je eerste vraag 'is het een interessante studie?' is elk mogelijk antwoord te geven waarbij er geen goed en fout antwoord is.

Als ik het goed begrijp twijfel je op het moment tussen biochemie/biotechnologie enerzijds en biomedische wetenschappen anderzijds? Je zal iets specifieker moeten zijn in de omschrijving van de opleiding (HBO/WO? Waar? etc) aangezien een naam op zich zo weinig zegt.

Wat ik je wel kan zeggen is dat ik zelf biochemie heb gestudeerd aan de HAN en daarna met een master in de biomedische wetenschappen (Universiteit Utrecht) ben door gegaan. Als je daar specifiek meer informatie over wil hebben dan zou ik je kunnen helpen, anders gaat het lastig worden.

Biochemie en BMW overlappen veel in richting (hoewel de een HBO en de ander WO is) Je zou met beiden in het wetenschappelijke onderzoek aan de bak kunnen, de rest is slechts nuance verschil. Hoewel er wel een inherent verschil is tussen de posities voor een afgestudeerde HBO student en een afgestudeerde WO student.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 60

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Op het moment volg ik wetenschappen-wiskunde met 6uur wiskunde en met 1 semester lang 10uur wiskunde.

Ik twijfel tussen architectuur en biochemie/biotechnologie. Aangezien ik niet op kot mag, ben ik verplicht in Antwerpen te gaan studeren, dus mijn keuze is redelijk beperkt.

Bij de architectuur heb ik schrik voor de sterkteleer en als ik hun uren bekijk heb ik er al geen zin meer in, ook al zou ik me daardoor niet mogen laten leiden weet ik dat dat me zal ontmoedigen.

Berichten: 771

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Ik twijfel tussen architectuur en biochemie/biotechnologie. Aangezien ik niet op kot mag, ben ik verplicht in Antwerpen te gaan studeren, dus mijn keuze is redelijk beperkt.
Je kan altijd pendelen he :eusa_whistle:

Vanuit Antwerpen zou je toch een goede verbinding moeten hebben met Brussel/Gent/Leuven evt.
Bij de architectuur heb ik schrik voor de sterkteleer en als ik hun uren bekijk heb ik er al geen zin meer in, ook al zou ik me daardoor niet mogen laten leiden weet ik dat dat me zal ontmoedigen.
Is het omdat sterkteleer je niet interesseert of denk je dat je dat niet gaat aankunnen?

In het tweede geval: 6 uurs wetenschappen/wiskunde lijkt me toch voldoende alleszins

Lastige uren is iets waar je mee moet leren leven, de meeste zichzelf respecterende richtingen hebben veel les. Zo is het nu eenmaal

Berichten: 60

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Tommeke14 schreef:Je kan altijd pendelen he ](*,)

Vanuit Antwerpen zou je toch een goede verbinding moeten hebben met Brussel/Gent/Leuven evt.

Is het omdat sterkteleer je niet interesseert of denk je dat je dat niet gaat aankunnen?

In het tweede geval: 6 uurs wetenschappen/wiskunde lijkt me toch voldoende alleszins

Lastige uren is iets waar je mee moet leren leven, de meeste zichzelf respecterende richtingen hebben veel les. Zo is het nu eenmaal
Pendelen wordt niet gezien als een optie door mijn ouders eigenlijk.

Sterkteleer interesseert me niet echt nee. En over die uren, ze hebben les van 1 tot 8, dan zie ik mijn vader/moeder/broer bijna niet meer. Het kost me een klein uurtje om van Antwerpen thuis te geraken.

Nu weet ik niet of ik wel zin heb om me elke dag in biologie en chemie te verdiepen, ook al interesseert me dat op het moment toch echt wel.

Het is zo'n keuze waar bijna niemand me mee kan helpen zeker? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Ik volg momenteel de 1e bach biochemie/biotech in Gent en ik moet zeggen dat ik nogal gedemotiveerd ben...wat wiskunde betreft, ben je goed voorbereid. De wiskunde in de biochem/biotech sluit zogezegd aan op de mensen die 4 uur wiskunde kregen in het 5e en 6e jaar secundair, zelf heb ik ook 4 uur gehad (latijn-wetenschappen) en persoonlijk vind ik dat ik slecht voorbereid ben, je ziet veel zaken die alleen de 6 tot 8u wiskunderichtingen gezien hebben...dingen zoals complexe getallen, determinanten, meetkunde in het vlak en in de ruimte heb ik nooit gezien, maar krijg ik wel voorgeschoteld. Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit in Antwerpen, maar ik vermoed dat het gelijkaardig zal zijn, maar daar hoef jij dus in principe geen schrik voor te hebben (ik wil niet beweren dat toekomstige biochemici-technologen uit de 4u wiskunderichtingen nu schrik moeten hebben, maar in mijn ervaring zal er toch een extra inspanning nodig zijn).

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het eerste jaar doorbijten is (persoonlijk weet ik niet of ik dat ga kunnen..), want je ziet alleen maar algemene wetenschappen, als je kiest voor biochem/biotech omwille van de genetica ofzo (zoals ik gedaan heb), verwacht je dan maar niet meteen aan die vakken...ik wist zelf ook wel dat het eerste jaar algemeen (en saai) ging worden, maar ik had niet verwacht dat het zo zou tegensteken.

Oh, en ook belangrijk, handigheid komt goed van pas, want je krijgt ontzettend veel labo's..

Berichten: 60

Re: Studie biochemie/biotechnologie

anakin skywalker schreef:Ik volg momenteel de 1e bach biochemie/biotech in Gent en ik moet zeggen dat ik nogal gedemotiveerd ben...wat wiskunde betreft, ben je goed voorbereid. De wiskunde in de biochem/biotech sluit zogezegd aan op de mensen die 4 uur wiskunde kregen in het 5e en 6e jaar secundair, zelf heb ik ook 4 uur gehad (latijn-wetenschappen) en persoonlijk vind ik dat ik slecht voorbereid ben, je ziet veel zaken die alleen de 6 tot 8u wiskunderichtingen gezien hebben...dingen zoals complexe getallen, determinanten, meetkunde in het vlak en in de ruimte heb ik nooit gezien, maar krijg ik wel voorgeschoteld. Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit in Antwerpen, maar ik vermoed dat het gelijkaardig zal zijn, maar daar hoef jij dus in principe geen schrik voor te hebben (ik wil niet beweren dat toekomstige biochemici-technologen uit de 4u wiskunderichtingen nu schrik moeten hebben, maar in mijn ervaring zal er toch een extra inspanning nodig zijn).

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het eerste jaar doorbijten is (persoonlijk weet ik niet of ik dat ga kunnen..), want je ziet alleen maar algemene wetenschappen, als je kiest voor biochem/biotech omwille van de genetica ofzo (zoals ik gedaan heb), verwacht je dan maar niet meteen aan die vakken...ik wist zelf ook wel dat het eerste jaar algemeen (en saai) ging worden, maar ik had niet verwacht dat het zo zou tegensteken.

Oh, en ook belangrijk, handigheid komt goed van pas, want je krijgt ontzettend veel labo's..
Dank je wel voor je reactie, allereerst.

De wiskunde zou voor mij geen probleem moeten zijn, ik heb het boek plantijn voor 6 tot 8 uur wiskunde.

De labo's, daar denk ik dat ik het net voor doe in deze richting. Ik heb geen zin om elke dag, elk uur te moeten luisteren naar de een of andere gast die daar vanvoor zijn mooie verhaaltje staat te vertellen over biologie/chemie op moleculair niveau..

De algemene wetenschappen, dat is wat ik nu ook al vooral aangereikt krijg in de wetenschapsvakken.

Zoals ik het hoor nu, lijkt het een verderzetting van wiskunde-wetenschappen de eerste aantal jaren...

Nu ik al een beter beeld heb van de studie( bedankt aan allen die op dit topic geantwoord hebben!) vraag ik me enkel nog af in welke job ik zou kunnen belanden na deze studie. Heeft iemand voorbeelden hiervan?

Ik heb al wat vacatures opgezocht waarvoor dit diploma vereist is, maar ik geraak er niet echt heel wijs uit.

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Studie biochemie/biotechnologie

melodie_ schreef:Dank je wel voor je reactie, allereerst.

De wiskunde zou voor mij geen probleem moeten zijn, ik heb het boek plantijn voor 6 tot 8 uur wiskunde.

De labo's, daar denk ik dat ik het net voor doe in deze richting. Ik heb geen zin om elke dag, elk uur te moeten luisteren naar de een of andere gast die daar vanvoor zijn mooie verhaaltje staat te vertellen over biologie/chemie op moleculair niveau..

De algemene wetenschappen, dat is wat ik nu ook al vooral aangereikt krijg in de wetenschapsvakken.

Zoals ik het hoor nu, lijkt het een verderzetting van wiskunde-wetenschappen de eerste aantal jaren...

Nu ik al een beter beeld heb van de studie( bedankt aan allen die op dit topic geantwoord hebben!) vraag ik me enkel nog af in welke job ik zou kunnen belanden na deze studie. Heeft iemand voorbeelden hiervan?

Ik heb al wat vacatures opgezocht waarvoor dit diploma vereist is, maar ik geraak er niet echt heel wijs uit.

MVG
Geen probleem ;)

Als je het doet van de labo's, dan zit je in de biochemie/biotech zeer goed, je moet dan wel bereid zijn om 4 uur aan een stuk labo te doen ](*,) (het is niet ongebruikelijk dat ik pas om 19u of zelfs maar om 20u thuis ben ;) )

Hoe de situatie in Antwerpen zit, kan ik natuurlijk niet zeggen, zoals ik al eerder zei, maar ik kan wel de situatie van Gent schetsen...ik veronderstel dan maar dat de programmas gelijkaardig lopen, ondanks hier en daar misschien wat subtiele, vakspecifieke verschillen.

In Gent hadden we de eerste 5 weken 4 practica: organische chemie, algemene chemie, plantkunde en fysica...Na 5 weken kwamen de practica organische chemie op hun einde.

Algemene chemie is redelijk eenvoudig gebleven tot nu toe, organische chemie was een hel, je moest er echt handigheid bij vertonen (in MY opinion uiteraard) om bepaalde opstellingen te maken en je moest er ook serieus je hoofd bijhouden om te weten wat je aan het doen was.

Fysica hangt af van het practicum, er zijn practica die je relaxed kan doen en practica waar ik al verontrustende geruchten over gehoord heb (een van die practica moet ik zelf ook nog doen :eusa_whistle: )

Plantkunde stelt niets voor...iedere week een nieuw onderwerp van plantsoorten ofzo, daar bekijk je cellen van onder de microscoop, die cellen probeer je zo goed mogelijk na te tekenen + alle onderdelen aanduiden..

Voor de meeste practica krijgen we dan ook nog een practicumexamen (dus examen bovenop het theorie-examen)..

Je hebt gelijk wat die verderzetting van WeWi is...zo ervaar ik het ook...ik kan dat natuurlijk alleen maar voor het eerste semester (en vermoedelijk ook het tweede semester) van de 1e bach bevestigen, over de verdere jaren kan ik vanzelfsprekend niets zeggen, al vermoed ik dat die toch al wat meer naar de specifieke kant van de richting gaan, in Gent krijg je vanaf de 2e bach vakken als biochemie (in het 2e semester van de 1e bach krijg je wel algemene biochemie), microbiologie, celbio, genetica, gentech...zelfs geen fysica of wiskunde meer.

Wat beroepsperspectieven betreft..toevallig ben ik vanmiddag op de site van Vacature terechtgekomen op de functiebeschrijving van een biotechnoloog...je moet zogezegd vergaderingen houden met je projectgroep, innovatieve experimenten opstellen en coördineren, resultaten analyseren en rapporteren en celculturen bekijken onder de microscoop...het komt er volgens mij op neer dat je de leiding krijgt over een groep wetenschappers en laboranten (al betwijfel ik sterk of je al zo'n functie kan krijgen meteen nadat je bent afgestudeerd) en dat je projecten moet opzetten en sturen...volgens mij moet je niet zelf proefjes uitvoeren ofzo, maar wel de resultaten bestuderen. Dit bevestigt trouwens dat wat een studieadviseur me vorige week vertelde.

Dat is wat onderzoek betreft (dat onderzoek kun je trouwens voeren in uiteenlopende domeinen: geneeskunde/farmacie, landbouw, milieu, forensisch onderzoek, enz...). Verder kun je natuurlijk ook terecht in het onderwijs of bij bedrijven of bij de overheid.

Ik hoop dat dit een beetje helpt ;)

Berichten: 60

Re: Studie biochemie/biotechnologie

anakin skywalker schreef:Geen probleem ;)

Als je het doet van de labo's, dan zit je in de biochemie/biotech zeer goed, je moet dan wel bereid zijn om 4 uur aan een stuk labo te doen ](*,) (het is niet ongebruikelijk dat ik pas om 19u of zelfs maar om 20u thuis ben ;) )

Hoe de situatie in Antwerpen zit, kan ik natuurlijk niet zeggen, zoals ik al eerder zei, maar ik kan wel de situatie van Gent schetsen...ik veronderstel dan maar dat de programmas gelijkaardig lopen, ondanks hier en daar misschien wat subtiele, vakspecifieke verschillen.

In Gent hadden we de eerste 5 weken 4 practica: organische chemie, algemene chemie, plantkunde en fysica...Na 5 weken kwamen de practica organische chemie op hun einde.

Algemene chemie is redelijk eenvoudig gebleven tot nu toe, organische chemie was een hel, je moest er echt handigheid bij vertonen (in MY opinion uiteraard) om bepaalde opstellingen te maken en je moest er ook serieus je hoofd bijhouden om te weten wat je aan het doen was.

Fysica hangt af van het practicum, er zijn practica die je relaxed kan doen en practica waar ik al verontrustende geruchten over gehoord heb (een van die practica moet ik zelf ook nog doen :eusa_whistle: )

Plantkunde stelt niets voor...iedere week een nieuw onderwerp van plantsoorten ofzo, daar bekijk je cellen van onder de microscoop, die cellen probeer je zo goed mogelijk na te tekenen + alle onderdelen aanduiden..

Voor de meeste practica krijgen we dan ook nog een practicumexamen (dus examen bovenop het theorie-examen)..

Je hebt gelijk wat die verderzetting van WeWi is...zo ervaar ik het ook...ik kan dat natuurlijk alleen maar voor het eerste semester (en vermoedelijk ook het tweede semester) van de 1e bach bevestigen, over de verdere jaren kan ik vanzelfsprekend niets zeggen, al vermoed ik dat die toch al wat meer naar de specifieke kant van de richting gaan, in Gent krijg je vanaf de 2e bach vakken als biochemie (in het 2e semester van de 1e bach krijg je wel algemene biochemie), microbiologie, celbio, genetica, gentech...zelfs geen fysica of wiskunde meer.

Wat beroepsperspectieven betreft..toevallig ben ik vanmiddag op de site van Vacature terechtgekomen op de functiebeschrijving van een biotechnoloog...je moet zogezegd vergaderingen houden met je projectgroep, innovatieve experimenten opstellen en coördineren, resultaten analyseren en rapporteren en celculturen bekijken onder de microscoop...het komt er volgens mij op neer dat je de leiding krijgt over een groep wetenschappers en laboranten (al betwijfel ik sterk of je al zo'n functie kan krijgen meteen nadat je bent afgestudeerd) en dat je projecten moet opzetten en sturen...volgens mij moet je niet zelf proefjes uitvoeren ofzo, maar wel de resultaten bestuderen. Dit bevestigt trouwens dat wat een studieadviseur me vorige week vertelde.

Dat is wat onderzoek betreft (dat onderzoek kun je trouwens voeren in uiteenlopende domeinen: geneeskunde/farmacie, landbouw, milieu, forensisch onderzoek, enz...). Verder kun je natuurlijk ook terecht in het onderwijs of bij bedrijven of bij de overheid.

Ik hoop dat dit een beetje helpt ;)
Heel erg, enorm bedankt! http://www.wetenschapsforum.nl/style_emoti.../icon_smile.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studie biochemie/biotechnologie

De best manier om een opleiding te kiezen -is naar mijn mening- door te kijken wat voor carriere je wilt hebben. Vervolgens kies je gewoon de opleiding waarmee je dit het beste kan bereiken. Het grote voordeel hiervan is dat je duidelijk weet waar je terecht zal komen (over 5 jaar) en je hebt een duidelijk doel en motivatie voor ogen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 60

Re: Studie biochemie/biotechnologie

De best manier om een opleiding te kiezen -is naar mijn mening- door te kijken wat voor carriere je wilt hebben. Vervolgens kies je gewoon de opleiding waarmee je dit het beste kan bereiken. Het grote voordeel hiervan is dat je duidelijk weet waar je terecht zal komen (over 5 jaar) en je hebt een duidelijk doel en motivatie voor ogen.
Als ik wist wat mijn droomjob was zou ik deze werkwijze ook hanteren. Maar aangezien dat voor mij nog niet helemaal duidelijk is omdat ik heel weinig informatie krijg over jobs, kijk ik naar welke lessen mij interesseren.

=)

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Heel graag gedaan ^^

@ Wouter: het is belangrijk daar rekening mee te houden, inderdaad..

Maar persoonlijk zou ik VOORAL rekening houden met wat je talenten zijn, je interesses...waar wil je je in verdiepen? Waar zie je je gemotiveerd voor blijven?

En natuurlijk ook: wat wil ik met mijn diploma kunnen uitrichten op de arbeidsmarkt? :eusa_whistle:

Fixeer je echter niet te veel op dat laatste, in mijn mening is het van vitaal belang dat je iets kiest waar je ECHT ECHT geïnteresseerd in bent..als je je op de universiteit niet kan motiveren om je in te zetten en voor je studies te gaan, ben je op voorhand verloren. Dat is zo'n beetje wat ik nu heb...

Toekomstperspectieven zijn belangrijk, maar zorg er in de eerste plaats voor dat je iets kiest waar je zeker je draai in gaat vinden...al kan dat als laatstejaars secundair moeilijk zijn om dat nu al uit te maken, dat maak ik nu ook zelf mee ](*,) .., maar anyway..de arbeidsmarkt kan in 5 jaar veel veranderen, niemand kan voorspellen welke opleidingen binnen 5 jaar de beste kansen op werk zullen geven, dus laat je niet alleen door dat leiden..

Om het een beetje melodramatisch uit te drukken: ga gewoon je dromen achterna ](*,)

Berichten: 60

Re: Studie biochemie/biotechnologie

anakin skywalker schreef:Heel graag gedaan ^^

@ Wouter: het is belangrijk daar rekening mee te houden, inderdaad..

Maar persoonlijk zou ik VOORAL rekening houden met wat je talenten zijn, je interesses...waar wil je je in verdiepen? Waar zie je je gemotiveerd voor blijven?

En natuurlijk ook: wat wil ik met mijn diploma kunnen uitrichten op de arbeidsmarkt? 8-)

Fixeer je echter niet te veel op dat laatste, in mijn mening is het van vitaal belang dat je iets kiest waar je ECHT ECHT geïnteresseerd in bent..als je je op de universiteit niet kan motiveren om je in te zetten en voor je studies te gaan, ben je op voorhand verloren. Dat is zo'n beetje wat ik nu heb...

Toekomstperspectieven zijn belangrijk, maar zorg er in de eerste plaats voor dat je iets kiest waar je zeker je draai in gaat vinden...al kan dat als laatstejaars secundair moeilijk zijn om dat nu al uit te maken, dat maak ik nu ook zelf mee ](*,) .., maar anyway..de arbeidsmarkt kan in 5 jaar veel veranderen, niemand kan voorspellen welke opleidingen binnen 5 jaar de beste kansen op werk zullen geven, dus laat je niet alleen door dat leiden..

Om het een beetje melodramatisch uit te drukken: ga gewoon je dromen achterna ](*,)
Zou ik echt mijn droom kunnen navolgen, dan denk ik dat ik zou gaan tekenen, maar dan zou ik wonderbaarlijk ook wel chemie en biologie gaan missen denk ik! :eusa_whistle: fysica echter niet. Wiskunde vind ik nogal meevallen.

Tja, nu viel er zo'n boekje in de bus, daar staat dan weer iets interessants over farmaceutische wetenschappen over in... Ik kan helemaal niet meer kiezen! ](*,)

Maar ik heb eens uitgedacht dat ik eigenlijk wel graag bezig ben met allerlei chemische dingetjes en minder met bureauwerk. Dat is dan al iets dat me duidelijk voor de ogen staat.

Ik weet niet of iemand hier er ervaring mee heeft, maar is een eigen apotheker starten niet bijzonder moeilijk?

Ik heb het wel kunnen regelen, via mijn moeder, dat ik in een ziekenhuis-apotheek een paar daagjes iemand kan gaan achtervolgen om meer te weten te komen over de job. Super, lijkt me.

=)

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Studie biochemie/biotechnologie

Je hebt nog tijd om na te denken he ;) het schooljaar is nog niet voorbij en de infodagen van de universiteiten moeten nog komen :eusa_whistle: bovendien zul je ook nog wel veel informatie krijgen op school.

Ben je al eens naar een college geweest van 1 van je interesserichtingen? Volgens mij was de herfstvakantie daar het meest geschikt voor, aangezien dat de enige vakantie is die wij niet hebben. Als je het nog niet gedaan hebt, maar je krijg de kans, zou ik het zeker doen..ook al is het maar een momentopname (toevallig net een héél interessante of juist héél saaie les), je hebt dan tenminste eens de sfeer kunnen opsnuiven.

Als dat niet meer lukt, toch zeker naar die infodagen (sid-in's e.d.) trachten te gaan, heb ik vorig jaar veel te weinig gedaan omdat ik niet ruim keek in mijn interessegebied en ik dacht dat ik wel goed genoeg wist wat ik wilde, met als gevolg dat ik nu mijn richting niet graag doe en er ineens alternatieven opduiken die plots ook interessant lijken (en blijken!) en die ik vorig jaar nooit zou overwogen hebben.

Farmaceutische wetenschappen verschilt volgens mij niet ZO veel van biochem-biotech, toch niet in het 1e jaar...al denk ik wel dat farmacie zich uiteindelijk ontwikkelt tot een opleiding die zich vooral richt tot chemische vakken in functie van geneesmiddelenontwikkeling, terwijl er bij biochemie-biotech een verdeling van (ongeveer) 50% biologie en 50% chemie zal optreden, meer gericht naar genetica en in functie van verschillende gebieden (geneesmiddelenontwikkeling, industrie, landbouw, plantenveredeling,...). In dat opzicht vind ik farmacie dan al iets beperkter in zijn mogelijkheden, maar dat is slechts mijn mening..

Het is dan aan jou om te beslissen welke vakken je liggen...ben je meer geïnteresseerd in chemie of heb je liever een mengeling van biologie en chemie ](*,) Of wil je liever nog iets anders doen.

Wat tekenen betreft zou je burgerlijk ingenieur-architect kunnen overwegen? Dat is dan wel zeer veel fysica en wiskunde en ik vrees wel dat er helemaal geen biologie of chemie aan bod komt in die opleiding. Je zult daarentegen wel zeer veel ontwerpen moeten maken. Al zou ik deze richting misschien iets minder aanraden als je nog vrije tijd wilt hebben, want de zus van een vriend van mij doet het, en volgens mijn vriend is die richting wel een nachtmerrie op vlak van vrije tijd..aan de andere kant kun je ook architectuur volgen aan de hogeschool, wat waarschijnlijk iets minder zwaar is.

Het kan in ieder geval goed van pas komen dat je moeder zoiets kan regelen ^^ zou ik zeker gebruik van maken als je de kans krijgt!

Reageer