Garnalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Garnalen

Hoi mensen,

Ik heb me speciaal laten registreren omdat ik met een kwestie rondloop waarvan ik verwacht dat er vast wel iemand is die daar het antwoord op weet.

Uit liefhebberij kweek ik dwerggarnalen en ben aangesloten bij een forum met andere liefhebbers.

Er bestaan meerdere fora met hetzelfde onderwerp.

Waar het om gaat:

Vaak lees ik dat jonge garnalen om onverklaarbare rede niet door hun vervelling heen komen, en dood gaan.

Ook volwassen exemplaren gaan regelmatig dood door onbekende oorzaak.

Een jaar of 15 geleden zag ik op de BBC een programma dat in z'n geheel gewijd was aan de NEEMBOOM.

Na een sprinkhanenplaag in het Middenoosten was alles kaalgevreten door sprinkhanen, behalve deze boom.

Onderzoek wees uit dat die boom uit India stamt.

Na vraat van sprinkhanen en andere insecten gaan die beesten dood doordat ze niet door hun vervelling heen komen.

Nu vroeg ik me af, of dat ook het geval zou kunnen zijn bij garnalen wanneer er planten in een aquarium aangevreten worden door slakken, of als er in de planten geknipt wordt.

Kan het zo zijn dat er waterplanten zijn die een bepaald zuur produceren nadat ze beschadigd worden ?

Is daar iets over bekend ?

Het hoeft niet voor alle planten op te gaan, maar ik kan me voorstellen dat er soorten zijn waarbij dat wel het geval is, en die le maar beter niet in je aquarium kunt hebben.

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen ?

Met vriendelijke Groet Achilles

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Garnalen

Ik heb wel iets kunnen vinden: klik. Blijkbaar houdt -in ieder geval- de Penaeus Japonicus niet zo van saponinen. Nu is de vraag of deze stof ook in verschillende waterplanten voorkomt.

Daarnaast vind ik veel andere factoren waarom een garnaal niet zou kunnen vervellen:

- Goede temperatuur

- Genoeg cholesterol waaruit de garnaal het hormoon verantwoordelijk voor het vervellen kan synthetiseren

- Voorkomen van bacteriele en parasitaire infecties

etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Garnalen

Je kunt het beste zelf een experiment opzetten. Zet garnaaltjes in 2 dezelfde potten/aquariums zonder planten en kijk hoeveel er uitkomen uit de eitjes die je er in gooit, de uitslag kan best interessant zijn.

Reageer