Racemische mengsels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 136

Racemische mengsels

goede middag,

Mijn leraar scheikunde vroeg ons gister hoe we een racemisch mengsel met molverhouding 1:1 zouden kunnen scheiden. Maar aangezien de 2 stoffen bijna exact dezelfde fysische eigenschappen hebben is dat vrijwel onmogelijk met de meest gebruikte methoden.

Hij vertelde ons hierna dat dit kon gebeuren door middel van kristallografische zuivering.

Nu gewoon uit interesse: wat moet ik me hierbij voorstellen, is het zoiets als van die 'hotice-packs' die je gebruikt om bijvoorbeeld je handen te warmen? Hoe kan je zo'n proces starten op het goede (of slechte deeltje) en hoe gaat dit proces in zijn werk?

Het enige wat ik er van afweet is dat er op zo'n gevormd kristal maar één soort deeltje verder kan kristaliseren om zo de linksdraaiende deeltjes van de rechtsdraaiende te scheiden.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Racemische mengsels

Misschien heb je hierwat aan
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Racemische mengsels

Daar heb ik ook al naar gekeken, maar dat geeft informatie die ik al wist. Er staat daar maar standaardinformatie, zoiets als wat wij in de klas ook krijgen. We moeten natuurlijk niet te diep op de stof ingaan op de middelbare.

Toch bedankt, maar dit is jammer genoeg niet wat ik zocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Racemische mengsels

Je vraagt hoe een dergelijke kristallisatie zou gebeuren. Dat staat toch duidelijk op de eerde aangegeven wiki uitgelegd. Als je niet blij bent met dat antwoord, dan zou je je vraag misschien iets duidelijker moeten proberen te stellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Racemische mengsels

dan kreeg ik een andere link, nu heb ik weer op die link geklikt en nu krijg ik een hele andere wiki-pagina. Ik zal deze eens lezen, en als ik dan nog vragen heb, kom ik erop terug :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Racemische mengsels

Ik had de verkeerde link gecopypaste :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer