Springen naar inhoud

[sterrenkunde] is de poolster circumpolair?

• Log in om te kunnen reageren

pimvdb

pimvdb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:17

Ik heb geleerd wat circumpolaire sterrenbeelden zijn (sterrenbeelden die het hele jaar zichtbaar zijn en dus niet onder de horizon gaan), maar als je de Poolster als 'sterrenbeeld' neemt (met dus alleen de Poolster), zou dat sterrenbeeld dan, vanaf alle plaatsen op aarde (dus ook vanaf de evenaar), circumpolair zijn? Hij gaat nooit de horizon onder (hij blijft altijd op de horizon) als ik het goed heb, dus volgens de definitie zou de Poolster circumpolair zijn. Klopt dit of maak ik een denkfout? Op de evenaar schijnen aan de andere kant geen enkele circumpolaire sterrenbeelden te zijn.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44832 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:32

Voor alle duidelijkheid, er is niet zoiets als DE Poolster. Je bedoelt hier dat je Polaris ziet, die momenteel op het noordelijk halfrond als poolster fungeert.

Op de evenaar schijnen aan de andere kant geen enkele circumpolaire sterrenbeelden te zijn.

of een ster al of niet onder de horizon verdwijnt hangt af van je waarnemingsplaats op aarde.

http://en.wikipedia....rcumpolar_stars

The circumstances making a star circumpolar is solely dependant on the observer's hemisphere and their latitude.[1] As the altitude of either the north celestial pole (NCP) or south celestial pole (SCP) is the same as the observer's latitude [1], any star whose position from the pole is less than the latitude, will be circumpolar and will never set below the horizon. I.e. If the observer latitude is 45°N and is facing north, then any star will become circumpolar if it lies less than 45° from the north celestial pole. If the observer's latitude is -35°S and is facing south, then these stars are circumpolar within 35° of the south celestial pole. Stars on the celestial equator will not be circumpolar when seen from any latitude in either hemisphere of the Earth.

Op een plaats zuidelijk van de evenaar zijn er ook zg circumpolaire sterren te zien. Hoeveel en welke hangt dus af van de breedte waarop je je bevindt.

Polaris zélf staat momenteel weliswaar redelijk netjes in het verlengde van de aardas, maar omdat dat tóch niet precies zo is zou je die op de evenaar toch ook moeten zien opkomen en ondergaan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

pimvdb

pimvdb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:40

Bedankt voor je antwoord, ik bedoel inderdaad de Polaris.

Als het precies zo zou zijn, zou de Polaris altijd half te zien zijn op de horizon. Klopt dat?

Veranderd door pimvdb, 07 november 2009 - 17:41

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44832 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:57

Half te zien, ja,
  • áls Polaris precies in het verlengde van de aardas zou staan (wat dus niet het geval is, hij staat er ongeveer ¾ graad naast) )
  • áls je precies op de evenaar zou staan
  • en áls je een helemaal vrije horizon hebt (op een golvenloze zee bijvoorbeeld).

Ten noorden van de evenaar zie je Polaris altijd boven de horizon, ten zuiden van de evenaar zie je hem nooit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

pimvdb

pimvdb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 18:05

Dat bedoelde ik inderdaad, ik had er in (een versimpelde) theorie naar gekeken, met golven op zee e.d. staat de Polaris ook niet precies in het midden.

Heel erg bedankt voor je/uw antwoord!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures