Springen naar inhoud

[fysica] 2 massa's, zelfde orde van grootte?

• Log in om te kunnen reageren

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:25

Ik kreeg vorige week drie sommen waarvan ik moest berekenen of ze van de zelfde orde van grootte zijn. Ik heb uitleg gekregen maar ik ben alles vergeten zou iemand mij kunnen laten zien hoe je de som berekend en de stappen laten zien?

Som 1 :

Je hebt 2 massa's M= 434 .10^-1 kg & M= 0,00083 .10^5 g

Som 2 :

2 lengtes L= 421 (.10^0)m & L= 0,086 .10^4 .10^-1 m

Som 3 :

2 lengtes L= 873,10^2 m & L= 0,041 .10^4 dm

Orde van grootte berekenen :

1e stap= gelijke eenheden
2e stap= herschrijven (tussen 1,0 en 0,9)
3e stap= exponenten vergelijking

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:30

Dag Elvinm, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zlf aan??

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE
Punt n hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.

Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:39

Volgens mij gebruik ik geen MSN taal, elke keer als ik een topic maak krijg ik moderators die al die quotes posten. Ik ben alleen vergeten de vakgebied toe te voegen [natuurkunde], daar denk ik de volgende keer wel aan...
Ik gebruik niemand als een "huiswerk machine", ik snap het gewoon niet en kan nergens anders hulp vinden!

Dus vraag ik het maar nog een keer.
Kan iemand mij helpen, ik heb binnenkort een proefwerk en ik snap er helemaal niks van.

Veranderd door Elvinm, 07 november 2009 - 17:41

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:47

Volgen mij gebruik ik geen MSN taal, elke keer als ik een topic maak krijg ik moderators die al die quotes posten.

Waarschijnlijk keek je net in de topic toen JohnB nog bezig was zijn bericht te prepareren. Het is een standaardbericht dat in alle topics komt die op de een of andere manier niet voldoen aan de huiswerkbijsluiter en alle "overtredingen" bevat. Vervolgens worden de overtredingen waarvan geen sprake is weggeknipt. Je zult het bericht gezien hebben toen JohnB nog bezig was met het wegknippen van bijvoorbeeld de waarschuwing voor MSN-taal.

Wat je vraag betreft, je hebt een pracht van een stappenplan:

Orde van grootte berekenen :

1e stap= gelijke eenheden
2e stap= herschrijven (tussen 1,0 en 0,9)
3e stap= exponenten vergelijking

Laten we eens kijken naar de eerste:

• De tweede massa is uitgedrukt in gram. Zet dat om naar kilogram (wat gebeurt er dan met het maatgetal?);
  • Schrijf nu beide maatgetallen in de vorm .,.. dus met 1 significant cijfer voor de komma en de rest erachter;
  • Pas de exponenten van het grondtal 10 aan. Als ze uiteindelijk dezelfde zijn, dan hebben beide massa's dezelfde grootte-orde, anders niet.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2009 - 17:50

Volgen mij gebruik ik geen MSN taal,

Dan heb je je topic geopend nt nadat een moderator de algemene huiswerklijst plaatste, en nog vrdat de mod die lijst had beperkt tot wat er werkelijk aan de hand was.

elke keer als ik een topic maak krijg ik moderators die al die quotes posten.

Dan zie je dus "elke keer" iets wenselijks over eht hoofd.

Ik ben alleen vergeten de vakgebied toe te voegen [natuurkunde], daar denk ik de volgende keer wel aan...

Nou, dan zal er bij je volgende topic zo'n tip vast niet staan... :eusa_whistle:

Ik gebruik niemand als een "huiswerk machine", ik snap het gewoon niet en kan nergens anders hulp vinden!

Een vraagstuk neerzetten zonder aan te geven wat je er wl van snapt, of een poging tot een oplossing te geven zodat wij kunnen zien waar jouw begripsprobleem lijkt te zitten komt wel op "huiswerkmachine" neer. Zo ontneem je iemand de lust tot helpen.

Iedereen die hierheenkomt heeft ergens een probleem mee, snapt iets niet. Iedereen wordt geholpen, zonodig een hle dag lang. Ook jij. Hoef je niet zielig voor te gaan doen, hoef je alleen maar actief voor mee te werken. Zie de reactie van Klintersaas hierboven. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 18:16

Laten we eens kijken naar de eerste:

• De tweede massa is uitgedrukt in gram. Zet dat om naar kilogram (wat gebeurt er dan met het maatgetal?);
  • Schrijf nu beide maatgetallen in de vorm .,.. dus met 1 significant cijfer voor de komma en de rest erachter;
  • Pas de exponenten van het grondtal 10 aan. Als ze uiteindelijk dezelfde zijn, dan hebben beide massa's dezelfde grootte-orde, anders niet.

m= 434 .10^-1 kg m=0,0083 .10^5 g

1) 434 .10^-1 kg 0,0083 .10^2 kg (van gram naar kg : 1000 dus 10^5 - 10^3 = 10^2)

2) 4,34 .10^1 kg 8,3 .10^-1 kg
(Doordat je bij 434, .10^-1 kg de komma 2 plaatsen naar links verschuift 4,34 moet je bij 10^-1 kg dus +2 doen en dat is dan 10^1 kg. En van 0,0083 .10^2 g naar 8,3 .10^-1 kg komt het volgens mij doordat je de komma drie plaatsen naar rechts verschuift en 2-3 is -1??

Sorry dat ik zo reageerde :eusa_whistle:

Veranderd door Elvinm, 07 november 2009 - 18:26

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2009 - 18:36

Dat is correct. Dus zijn ze van dezelfde grootte-orde?

Sorry dat ik zo reageerde :eusa_whistle:

Geen probleem, dat overkomt iedereen wel eens. Lukken de andere opgaven nu ook? Als je twijfelt, kun je ze altijd even hier plaatsen ter controle.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2009 - 18:46

m= 434 .10^-1 kg m=0,0083 .10^5 g

1) 434 .10^-1 kg 0,0083 .10^2 kg (van gram naar kg : 1000 dus 10^5 - 10^3 = 10^2)] beter : gebruiken

(Doordat je bij 434, .10^-1 kg de komma 2 plaatsen naar links verschuift 4,34 moet je bij 10^-1 kg dus +2 doen en dat is dan 10^1 kg. En van 0,0083 .10^2 g naar 8,3 .10^-1 kg komt het volgens mij doordat je de komma drie plaatsen naar rechts verschuift en 2-3 is -1??

Het nodige overzicht op voorvoegsels en tienmachten heb je klaarblijkelijk, en dat schuiven met machten en voorvoegsels samen is niet altijd even duidelijk, maar gaat goed. Je hebt alleen nog geen conclusie, dwz, je hebt ze nog niet qua tienmachten gelijk gemaakt en dus nog geen ordegrootte vergeleken

Als verwarring dreigt zou ik anders een ander stappenplan toepassen, gewoon alles omrekenen naar normale getallen:

1 verwijder het voorvoegsel
2 verwijder de 10-macht.

m= 434 .10^-1 kg = 434 00010-1 g = 43 400 g

m=0,0083 .10^5 g = ......................................... = 830 g

Wordt hoogstens een beetje riskant als het om heel veel nullen gaat.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 18:56

Ik ben eigenlijk ook in de war, alles wat ik net op schreef zijn de antwoorden die ik kreeg van mijn leraar, jammer genoeg schreef hij de uitleg er niet bij. Ik herinner me nog dat hij zei dat als je bij stap 1) deelt door 1000 je bij stap 2)
x 1000 moet doen. Kunnen jullie mij daar meer uitleg over geven?

En klopt het dat als je elke keer de komma naar links op schuift zoals bij 434, .10^-1 kg je dat aantal keer + 10^-1 moet doen?
en als je de komma naar rechts op schuift moet je het aantal keer dat de komma op schuift - doen dus van 0,0083 .10^2 naar 8,3 is dus 3 naar rechts 10^2 -3 = 10^-1

Veranderd door Elvinm, 07 november 2009 - 18:57

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:07

Ik ben eigenlijk ook in de war, alles wat ik net op schreef zijn de antwoorden die ik kreeg van mijn leraar, jammer genoeg schreef hij de uitleg er niet bij.

Ai, dus wat je schreef is de uitleg die je kreeg, maar je begrijpt hem niet, klopt?

En klopt het dat als je elke keer de komma naar links op schuift zoals bij 434, .10^-1 kg je dat aantal keer + 10^-1 moet doen?
en als je de komma naar rechts op schuift moet je het aantal keer dat de komma op schuift - doen dus van 0,0083 .10^2 naar 8,3 is dus 3 naar rechts 10^2 -3 = 10^-1

Niet helemaal. Neem als voorbeeld even 5. Eigenlijk staat er LaTeX (want 10^0 is 1). Schuif nu de komma een plaats naar links: het getal wordt een factor 10 kleiner (0,5), dus dat moet je ook aangeven bij je macht van 10. 0,5 kun je dus schrijven als LaTeX . Schuif je de komma nog een plaats naar links, dan wordt je getal weer een factor 10 kleiner, dus pas je opnieuw je macht van 10 aan: LaTeX .

We vertrekken nu terug bij 5 en schuiven de komma een plaats naar rechts (lees: we voegen een 0 toe). Je getal wordt een factor 10 groter, dus je past je macht van 10 aan: LaTeX . Nog een 0 erbij, je getal wordt weer een factor 10 groter dus je macht van 10 wordt aangepast: LaTeX .

Algemeen:
  • De komma een plaats naar links verschuiven (een nul erbij voor de komma of een nul eraf achter de komma) betekent dus vermenigvuldigen met LaTeX ;
  • De komma een plaats naar links verschuiven (een nul eraf voor de komma of een nul erbij achter de komma) betekent dus vermenigvuldigen met LaTeX .
Bij jouw opgaven ligt het ietsje anders. Daar gebruik je de macht van 10 om je geschuif met de komma te compenseren. In die opgaven betekent de komma een plaats naar links verschuiven dus vermenigvuldigen met LaTeX om alles in evenwicht te houden en omgekeerd voor het verschuiven naar rechts.

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:12

Som 2:

lengte 1: 873 .10^2 m lengte 2: 0,041 .10^4 dm

1) van dm naar m is een stap omhoog :100 is 10^4 - 10^1
873 .10^2 m 0,041 .10^3 m

2) door de komma 2 naar links op te schuiven komt er +^2 bij dus 8,73 .10^4 m en doordat bij de tweede lengte de komma 2 plaatsen naar rechts opschuift krijg je .10^3 - .10^2 = .10^1

8,73 .10^4 m 4,1.10^1 m

3) .10^4 m .10^1 m

Nee ze zijn niet van dezelfde orde van grootte.

Volgens mij heb ik het door :eusa_whistle:~!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:13

Ik ben eigenlijk ook in de war, alles wat ik net op schreef zijn de antwoorden die ik kreeg van mijn leraar,

Ah, je gaf me de indruk dat je tch wel begreep heo het in elkaar zat. Verbazingwekkend goed zelfs.

..//..
Kunnen jullie mij daar meer uitleg over geven?

Kunnen wl, maar is dat de zinvolste eerste stap? Volgens mij blijft het daarmee mistig......

Kun je om te beginnen met dit soort sommetjes overweg? Zo ja, wat voor systeem/denkwijze pas je daarbij toe?

Schrijf zonder voorvoegsel of zonder tienmacht:

0,0384 kg = ....... g
4300 m = ........ m

8103 N = .............. N
4510-4 Pa = ......... Pa

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:23

Schrijf zonder voorvoegsel of zonder tienmacht:

0,0384 kg = 38,4 g
4300 m = ........ m < geen idee

8103 N = .............. N < geen idee
4510-4 Pa = ......... Pa < geen idee

Ik zit nu in 3 havo en geloof het of niet maar ik had in de tweede jaar Nask en ik kreeg les van een meneer ( miljonair ) die een eigen bedrijf had en daarmee was gestopt omdat hij het te druk had met zijn werk en nooit tijd had voor zijn familie en dus besloot om te gaan werken als leraar en het kon hem eigenlijk niet zo veel schelen of wij het snapten of niet hij gaf zo slecht les dat hij ontslagen werd en ik ging dus in de tweede nog maar net over met 3 tekort punten nu ik in de derde zit hebben wij maar een natuurkunde leraar in de hele school en die heeft het daarom altijd zo druk dat hij bijna nooit tijd heeft om wat in de pauze of na school uit te leggen.

Veranderd door Elvinm, 07 november 2009 - 19:25

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:32

Jammer dat je zo'n slechte leraar hebt. Weet dat je hier altijd terecht kunt.

4300 m = ........ m < geen idee

Komt dat omdat je het voorvoegsel (micro; 10-6) niet kent of is er een ander probleem?

8103 N = .............. N < geen idee

Dit is gewoon een vermenigvuldiging. Wat is 103 voluit.

4510-4 Pa = ......... Pa < geen idee

Hetzelfde.

Elvinm

Elvinm

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 19:35

4300 m = ........ m
m ken ik niet moet ik nog leren

810^3 N = 8.10000 N

4510-4 Pa = ......... Pa

Pa ook nog niet geleerd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures