Basilicum gezond of ongezond voor de mens?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Basilicum gezond of ongezond voor de mens?

Er is veel te vinden op internet over basilicum, het wordt ook wel gezien als een ''heilige'' plant. Er wordt beweerd dat deze plant allerlei kwaaltjes verzacht/geneest. Bijvoorbeeld dat basilicumolie maag-darmparasieten dood en daarom wordt aanbevolen bij darmklachten, parasieten en buikpijn. Maar de vraag is natuurlijk of dat wetenschappelijk bewezen is? Want ik vond op het forum dat er ook een verband is tussen basilicum en kanker. Wie weet meer over dit kruid?

Berichten: 128

Re: Basilicum gezond of ongezond voor de mens?

Je zit hier op een wetenschapsforum, dus ik neem aan dat je naar serieuze kennis over deze plant zoekt. Basilicum bevat een aantal stoffen (makkelijk te vinden op bijvoorbeeld wikipedia) die een biologische werking hebben. Sommige van de te verwachten biologische werkingen kunnen risico's opleveren, maar het is de vraag hoe groot de risico's zijn bij welke dosering (hoe veel basilicum, hoe vaak, hoe lang).

Gezondheidsbevorderende werkingen lijken m.i. vooral te danken aan de antioxidanten die erin zitten.

Leuke vraag, lastig om echt wetenschappelijk te beantwoorden.

Eet gevarieerd en matig zou ik zeggen maar dat wist je vast al.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Reageer