Conditietraining

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 69

Conditietraining

Ik heb overlaatst een docu gezien op tv waar de franse duiker Patrick...(achternaam vergeten) een diepte van 209 m heeft bereikt en ik wou eens weten hoe goed je conditie moet zijn, ik dacht dan o.a. hoeveel slagen je hart / min. zou zijn in rusttoetstand.

Weet iemand daar meer over in't algemeen conditietrainingen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Conditietraining

voor deze record pogingen is een goede conditie niet genoeg. Je longen krimpen tot de grootte van een sinnasappel door de hoge druk. Ook zal je eerst moeten leren freediven, wat zeker niet makkelijk is. Geloof me ik heb het geprobeerd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Conditietraining

Die man neemt ook hapjes lucht voor hij vertrekt. Die lucht bevindt zich dan op bepaalde plekjes buiten zijn longen. Om een idee te geven hoe groot de druk is: al op 50m diepte was zo'n lege plastieken bidon (van 20 liter of iets) volledig platgedrukt.

Re: Conditietraining

Het is handig om tijdens dat feediven je hart zo rustig mogelijk te laten kloppen: je verbruikt dan minder zuurstof en bouwt minder CO2 op. Dat laatste kun je al tegengaan door zoveel mogelijk CO2 uit te ademen door even te hyperventileren voor het ondergaan.

Verder is het een leuke hobby... is het al medegedeeld dat het ook heel gevaarlijk is en de mensen die voor de recordpogingen gaan vaak komen te overlijden? Beetje jammer om zo in het harnas te sterven...

Berichten: 133

Re: Conditietraining

Ik kan met een grote moeite 3 meter duiken, dan doet het al pijn in mijn hoofd. 200 meter? :shock: :?:
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Conditietraining

maar 3 meter? dat is nogal weinig. wanneer je duikt moet je je neus dichtknijpen en er dan proberen door je neus uit te ademen. Hiermee bouw je druk op achter je trommelvliezen zodat de druk gelijk komt.

Dit kan je meerdere keren achter elkaar doen. Daarom kunnen ze o.a. ook zo diep komen. Natuurlijk hebben zie hier ook zeer sterk op getraind en is het levensgevaarlijk.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Conditietraining

doc anonimous schreef:Het is handig om tijdens dat feediven je hart zo rustig mogelijk te laten kloppen: je verbruikt dan minder zuurstof en bouwt minder CO2 op. Dat laatste kun je al tegengaan door zoveel mogelijk CO2 uit te ademen door even te hyperventileren voor het ondergaan.

Verder is het een leuke hobby... is het al medegedeeld dat het ook heel gevaarlijk is en de mensen die voor de recordpogingen gaan vaak komen te overlijden? Beetje jammer om zo in het harnas te sterven...
Toch niet geheel mee eens, er worden toch genoeg record pogingen gedaan bij freediving, maar dat daarbij bosjes atleten overlijden is natuurlijk overdreven.

Uiteraard is freediving niet alleen te beoefenen, omdat daar de gevaren dan wel om de hoek komen kijken. Het is belangrijk voor de atleet bewust te zijn van zijn conditie en zijn kunnen. Wanneer mensen hier niet mee om kunnen gaan zullen zij de keerzijde van de medaille leren kennen, welke niet direct dood betekend, maar eerder Black out of een LMC (a.k.a. Samba).

Over het algemeen is het een veilige sport, mits je weet waar je mee bezig bent. Als je kijkt hoeveel veiligheid er aanwezig is tijdens record pogingen en wedstrijden, daar wordt alles op gebaseerd voor zulke pogingen en wedstrijden. Veiligheid moet goed zijn anders wil een top-atleet als Umberto Pelizzari niet eens beginnen aan zijn duik.

Mocht je meer informatie willen omtrent het freediving of andere zaken neem eens een bezoekje aan www.shark.nu.

PS. zijn achternaam is Musimu

Reageer