Springen naar inhoud

[scheikunde] warmte vrijkomen in aardgas

• Log in om te kunnen reageren

junior

junior

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 11:24

hey,

hoe kan ik berekenen hoeveel warmte er vrijkomt in 1m≥ aardgas? : CH4 (g) + 2 O2 (g) CO2 (g) + 2 H2O (l)
Als ik de Gibbs-vrije-energie bepaal met behulp van enthalpie en entropie kan ik daar iets mee doen?

en weet er iemand de reactievergelijking van steenkool of aardolie?

grtz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2009 - 11:43

Dag junior, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zťlf aan??

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2009 - 11:53

hoe kan ik berekenen hoeveel warmte er vrijkomt in 1m≥ aardgas? : CH4 (g) + 2 O2 (g) CO2 (g) + 2 H2O (l)
Als ik de Gibbs-vrije-energie bepaal met behulp van enthalpie en entropie kan ik daar iets mee doen?

Je hebt daar geen Gibbs vrije energie voor nodig. In feite kun je met behulp van de wet van Hess de totale reactie-enthalpie (warmte) berekenen.

• Zoek de vormingswarmte (vormingsenthalpie) van je producten en je reactanten op.
  • Trek de totale vormingswarmte van je producten af van de vormingswarmte van je reactanten (let op dat je de coŽfficiŽnten meeneemt (dus bijv. 2 maal de vormingswarmte van O2 (zie reactievergelijking))

Nu heb je de reactie-enthalpie ofwel reactiewarmte.

Nu is het zo dat niet al deze vrijgekomen energie aan de omgeving wordt overgebracht omdat er een deel verloren gaat in het ordenen van moleculen: je maakt uit 2 gassen (chaotisch) een gas en een vloeistof (meer geordend). Dit kost energie en deze verliesterm noemen we de entropie.

Mocht je de Gibbs vrije energie willen berekenen, dan doe je hetzelfde voor de entropie.

• Zoek de standaardentropie van je producten en je reactanten op.
  • Trek de totale standaardentropie van je producten af van de standaardentropie van je reactanten

Vervolgens kun je de Gibbs vrije energie berekenen via:

LaTeX

Waarin:

LaTeX : de vrije Gibbs energie
LaTeX : de reactie-enthalpie (die je hierboven hebt berekend)
LaTeX : de reactie-entropie (die je hierboven hebt berekend)
LaTeX : temperatuur in Kelvin

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures