Springen naar inhoud

Overdosis vitamine b

• Log in om te kunnen reageren

RG92

RG92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 14:38

Hallo allemaal,
ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over voedingssupplementen en medicijnenen en nu ben ik iets tegengekomen waardoor ik aardig vast zit.
Ik heb gevonden dat vitamine A, B en D schadelijk zijn bij overdosis. (voedingscentrum)
Maar vitamine b is in water oplosbaar, een overdosis zou dus uitgescheiden moeten worden.
Waarom is een overdosis van vitamine B toch schadelijk?

ik hoop dat iemand mij kan helpen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2009 - 14:53

Het klopt dat de vitamines B geklaard worden door de nieren en het lichaam verlaten in de urine, maar bij zeer hoge doses verloopt deze klaring niet snel genoeg en kunnen en schadelijke effecten optreden.

Verder zijn wateroplosbare vitaminen minder "gevaarlijk" dan vetoplosbare, omdat die laatsten eerder de neiging hebben om zich op te hopen in het lichaam.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 14:54

Omdat je nieren een maximaal uitscheidingsvermogen hebben. Kunnen ze geen vitamine B meer uitscheiden, dan stapelt het zich op waardoor de toxische effecten kunnen ontstaan.

-wat klintersaas zegt :eusa_whistle: -
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 16:59

Vitamine B bestaat niet. Verschillende niet altijd met elkaar verwante stoffen worden wel tot de vitamine B groep gerekend. Enkele hiervan zijn schadelijk in overdosis (niacine, cobalamine en pyridoxine), maar bij de anderen zijn nog nooit schadelijke effecten in hoge dosis bemerkt. Thiamine, foliumzuur, pantotheenzuur, riboflavine en biotine zijn al getest in hoge (orale) dosissen en hebben hier geen schadelijke effecten veroorzaakt (behalve sporadisch diarree).

Voor vitamine E is het ook nog niet goed geweten, maar het kan wel verwacht worden daar het hydrofobe stoffen betreft. Vitamine K is wel zeker gevaarlijk in overdosis.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 17:30

Vitamine B bestaat niet. Verschillende niet altijd met elkaar verwante stoffen worden wel tot de vitamine B groep gerekend.

Akkoord, maar RG92 bedoelde natuurlijk waarom een potentieel schadelijke vitamine uit de vitamine B groep toch schadelijk kan zijn ondanks de uitscheiding via de urine. Vitamine K bestaat dan eigenlijk ook niet.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 18:22

Akkoord, maar RG92 bedoelde natuurlijk waarom een potentieel schadelijke vitamine uit de vitamine B groep toch schadelijk kan zijn ondanks de uitscheiding via de urine. Vitamine K bestaat dan eigenlijk ook niet.

Jawel, want vitamine K refereert naar alle stoffen die zulke specifieke functies hebben (ze delen allen dezelfde functionele groep). Bij vitamine B zit je met een hele resem chemisch sterk verschillende stoffen die functioneel ook niet eens zo verwant zijn.

Maar goed, dat is natuurlijk maar terminologie. De naam vitamine op zich is al onzinnig gezien het gering aantal vitamines die daadwerkelijk ook aminen zijn.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 18:48

Jawel

Als je het na werking indeelt wel. Je kunt ook andere definities bedenken van verschil tussen vitamines.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2009 - 20:07

Vitamine B bestaat niet.

[...]

Inderdaad, daarom dat ik ook over vitamines B sprak.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Cornelia

Cornelia

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2009 - 09:42

Het klopt dat de vitamines B geklaard worden door de nieren en het lichaam verlaten in de urine, maar bij zeer hoge doses verloopt deze klaring niet snel genoeg en kunnen en schadelijke effecten optreden.

Verder zijn wateroplosbare vitaminen minder "gevaarlijk" dan vetoplosbare, omdat die laatsten eerder de neiging hebben om zich op te hopen in het lichaam.

Vraag, is een inname van Vit B dan ook een probleem als er maar een nier is

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2009 - 10:12

Goede vraag. Wanneer er een nier niet werkt of weggenomen wordt, zal de overgebleven nier ter compensatie zijn filtratiesnelheid verhogen, maar dit gaat uiteraard niet eeuwig door.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2009 - 10:55

Vraag, is een inname van Vit B dan ook een probleem als er maar een nier is

Nee, zo lang je maar geen belachelijk hoge doseringen neemt. Doe je dat wel, dan geldt wat klintersaas zegt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures