Springen naar inhoud

schuine worp



  • Log in om te kunnen reageren

#1

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 15:20

Ik snap het principe van dit vraagstuk niet echt ookal lijkt het erg op dit vraagstuk : http://www.wetenscha...showtopic=73690

Een bal wordt weggestampt ven vliegt 50,0m ver en 6,00m hoog.
Bereken de beginsnelheid, de lanceerhoek en de snelheid op het hoogste punt.

Er is dus geen tijd gegeven en hierdoor zie ik niet goed hoe ik eraan moet beginnen.

Alvast bedankt.


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 15:28

Wat zijn de bewegingsvergelijkingen voor een schuine worp? (dus LaTeX of de positie in functie van de tijd)

#3

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2009 - 15:30

Maak eens een schets en pas wat elementaire goniometrie toe.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#4

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 15:41

Wat zijn de bewegingsvergelijkingen voor een schuine worp? (dus LaTeX

of de positie in functie van de tijd)


x(t)=v0.cosα.t
y(t)=v0.sinα.t-(g/2).t^2

hoe moet ik dan verder?

Veranderd door clone007, 08 november 2009 - 15:52


#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 15:52

En kijk dan eerst eens alleen in de y-richting. Daar ken je een afstand en een versnelling, daaruit moet een beginsnelheid te halen zijn?
Of, als je met de plussen en de minnen in de war raakt: een voorwerp met beginsnelheid 0 krijgt een versnelling van 9,8 m/s≤.
  • Hoe lang duurt het voordat deze 6 m afstand heeft afgelegd?
  • welke snelheid heeft hij dan op dat ogenblik?

Het andersomgebeuren (onbekende beginsnelheid en eindsnelheid 0 met negatieve versnelling) werkt eigenlijk krek eender maar het rekenwerk is wat ingewikkelder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 16:25

En kijk dan eerst eens alleen in de y-richting. Daar ken je een afstand en een versnelling, daaruit moet een beginsnelheid te halen zijn?
Of, als je met de plussen en de minnen in de war raakt: een voorwerp met beginsnelheid 0 krijgt een versnelling van 9,8 m/s≤.

  • Hoe lang duurt het voordat deze 6 m afstand heeft afgelegd?
  • welke snelheid heeft hij dan op dat ogenblik?

Het andersomgebeuren (onbekende beginsnelheid en eindsnelheid 0 met negatieve versnelling) werkt eigenlijk krek eender maar het rekenwerk is wat ingewikkelder.


Het duurt 0,78206 s
Hij heeft 7,67203 m/s als snelheid
klopt dit?

Veranderd door clone007, 08 november 2009 - 16:27


#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 16:28

Het duurt 0,78206 s
Hij heeft 7,67203 m/s als snelheid
Dan is dat de y-component en moet ik gewoon hetzelfde doen voor de x-component, alleen is daar de afstand 25m ?

Nou, je hebt nu de tijd omhoog, en de verticale beginsnelheid.
de totale tijd is natuurlijk omhoog ťn omlaag.
en met die tijd en een afstand heb je makkelijk de horizontale snelheid.

Nu heb je verticale ťn horizontale beginsnelheid. Die tel je vectorieel bij elkaar op voor een schuine beginsnelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 16:44

Nou, je hebt nu de tijd omhoog, en de verticale beginsnelheid.
de totale tijd is natuurlijk omhoog ťn omlaag.
en met die tijd en een afstand heb je makkelijk de horizontale snelheid.

Nu heb je verticale ťn horizontale beginsnelheid. Die tel je vectorieel bij elkaar op voor een schuine beginsnelheid.


Dan doe je die 0,78206 s x2 = 1,53412 s
Dit over 50m -> vx = 32,59 m/s
vy = 7,67 m/s

Dan kan je die met pythagoras die resultante vinden :

(7,67 m/s^2+32,59 m/s^2)^1/2 = 33,48 m/s
Maar volgens het boek zou dit 25,1 m/s moeten zijn.
Wat klopt er dan niet?

Veranderd door clone007, 08 november 2009 - 16:46


#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 17:08

Het duurt 0,78206 s

Ik wist dat dit ergens rond de 1 s moest wezen en rekende het niet na.

s(t) = Ĺ∑a∑t≤
6= 4,9∑t≤
t= 1,1066 s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 17:26

Ik wist dat dit ergens rond de 1 s moest wezen en rekende het niet na.

s(t) = Ĺ∑a∑t≤
6= 4,9∑t≤
t= 1,1066 s.


Jup, hiermee klopt het

v = v0+a.t
s(t) = Ĺ∑a∑t≤

vy = 0 + 9.81 m/s^2 * 1,1066s = 10,855746 m/s
vx = 50m / ( 2* 1,1066s ) = 22,59172239 m/s

pythagoras -> ( 10,855746 m/s ^2 + 22,59172239 m/s ^2 ) ^1/2 = 25,06
afgerond 25,1 zoals in het boek en nu kan ik verder normaal gezien
ik gebruikte de foute formule om de tijd te vinden in die y-component
de lanceerhoek kom ik uit op :
25,61 zoals in het boek
dan nog alleen de snelheid op het hoogste punt

Veranderd door clone007, 08 november 2009 - 17:31


#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 17:30

bedankt voor de hulp

Graag gedaan, en sorry dat ik het niet precies narekende. Het zag er redelijk genoeg uit, en dan is het meestal wel goed........ :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 17:47

wel nog een laatste :
hoe vind ik nu de snelheid op mijn hoogste punt?
dat punt is op 6m verticaal en 25m horizontaal

#13

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 17:50

bepaal op dat punt weer de horizontale snelheid en de verticale snelheid, en tel ze weer vectorieel op.

(surprise :eusa_whistle: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#14

clone007

    clone007


  • >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 18:21

is dat dan hetzelfde doen als we gedaan hebben , want ik snap het even niet meer hoe je daar een vy en vx uit haalt :/

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 18:29

Op dat hoogste punt is de verticale snelheid per definitie 0 m/s, en de horizontale snelheid is vanaf het begin constant.
vectorieel optellen, surprise :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270






Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures