[natuurkunde] schuine worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 91

schuine worp

Ik snap het principe van dit vraagstuk niet echt ookal lijkt het erg op dit vraagstuk : http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=73690

Een bal wordt weggestampt ven vliegt 50,0m ver en 6,00m hoog.

Bereken de beginsnelheid, de lanceerhoek en de snelheid op het hoogste punt.

Er is dus geen tijd gegeven en hierdoor zie ik niet goed hoe ik eraan moet beginnen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: schuine worp

Wat zijn de bewegingsvergelijkingen voor een schuine worp? (dus
\(\overrightarrow{r}(t)\)
of de positie in functie van de tijd)

Berichten: 8.614

Re: schuine worp

Maak eens een schets en pas wat elementaire goniometrie toe.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: schuine worp

Wat zijn de bewegingsvergelijkingen voor een schuine worp? (dus
\(\overrightarrow{r}(t)\)
of de positie in functie van de tijd)
x(t)=v0.cosα.t

y(t)=v0.sinα.t-(g/2).t^2

hoe moet ik dan verder?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: schuine worp

En kijk dan eerst eens alleen in de y-richting. Daar ken je een afstand en een versnelling, daaruit moet een beginsnelheid te halen zijn?

Of, als je met de plussen en de minnen in de war raakt: een voorwerp met beginsnelheid 0 krijgt een versnelling van 9,8 m/s².
  1. Hoe lang duurt het voordat deze 6 m afstand heeft afgelegd?
  2. welke snelheid heeft hij dan op dat ogenblik?


Het andersomgebeuren (onbekende beginsnelheid en eindsnelheid 0 met negatieve versnelling) werkt eigenlijk krek eender maar het rekenwerk is wat ingewikkelder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: schuine worp

Jan van de Velde schreef:En kijk dan eerst eens alleen in de y-richting. Daar ken je een afstand en een versnelling, daaruit moet een beginsnelheid te halen zijn?

Of, als je met de plussen en de minnen in de war raakt: een voorwerp met beginsnelheid 0 krijgt een versnelling van 9,8 m/s².
  1. Hoe lang duurt het voordat deze 6 m afstand heeft afgelegd?
  2. welke snelheid heeft hij dan op dat ogenblik?


Het andersomgebeuren (onbekende beginsnelheid en eindsnelheid 0 met negatieve versnelling) werkt eigenlijk krek eender maar het rekenwerk is wat ingewikkelder.


Het duurt 0,78206 s

Hij heeft 7,67203 m/s als snelheid

klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: schuine worp

clone007 schreef:Het duurt 0,78206 s

Hij heeft 7,67203 m/s als snelheid

Dan is dat de y-component en moet ik gewoon hetzelfde doen voor de x-component, alleen is daar de afstand 25m ?
Nou, je hebt nu de tijd omhoog, en de verticale beginsnelheid.

de totale tijd is natuurlijk omhoog én omlaag.

en met die tijd en een afstand heb je makkelijk de horizontale snelheid.

Nu heb je verticale én horizontale beginsnelheid. Die tel je vectorieel bij elkaar op voor een schuine beginsnelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: schuine worp

Jan van de Velde schreef:Nou, je hebt nu de tijd omhoog, en de verticale beginsnelheid.

de totale tijd is natuurlijk omhoog én omlaag.

en met die tijd en een afstand heb je makkelijk de horizontale snelheid.

Nu heb je verticale én horizontale beginsnelheid. Die tel je vectorieel bij elkaar op voor een schuine beginsnelheid.
Dan doe je die 0,78206 s x2 = 1,53412 s

Dit over 50m -> vx = 32,59 m/s

vy = 7,67 m/s

Dan kan je die met pythagoras die resultante vinden :

(7,67 m/s^2+32,59 m/s^2)^1/2 = 33,48 m/s

Maar volgens het boek zou dit 25,1 m/s moeten zijn.

Wat klopt er dan niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: schuine worp

Het duurt 0,78206 s
Ik wist dat dit ergens rond de 1 s moest wezen en rekende het niet na.

s(t) = ½·a·t²

6= 4,9·t²

t= 1,1066 s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: schuine worp

Jan van de Velde schreef:Ik wist dat dit ergens rond de 1 s moest wezen en rekende het niet na.

s(t) = ½·a·t²

6= 4,9·t²

t= 1,1066 s.
Jup, hiermee klopt het

v = v0+a.t

s(t) = ½·a·t²

vy = 0 + 9.81 m/s^2 * 1,1066s = 10,855746 m/s

vx = 50m / ( 2* 1,1066s ) = 22,59172239 m/s

pythagoras -> ( 10,855746 m/s ^2 + 22,59172239 m/s ^2 ) ^1/2 = 25,06

afgerond 25,1 zoals in het boek en nu kan ik verder normaal gezien

ik gebruikte de foute formule om de tijd te vinden in die y-component

de lanceerhoek kom ik uit op :

25,61 zoals in het boek

dan nog alleen de snelheid op het hoogste punt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: schuine worp

bedankt voor de hulp
Graag gedaan, en sorry dat ik het niet precies narekende. Het zag er redelijk genoeg uit, en dan is het meestal wel goed........ :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: schuine worp

wel nog een laatste :

hoe vind ik nu de snelheid op mijn hoogste punt?

dat punt is op 6m verticaal en 25m horizontaal

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: schuine worp

bepaal op dat punt weer de horizontale snelheid en de verticale snelheid, en tel ze weer vectorieel op.

(surprise :eusa_whistle: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: schuine worp

is dat dan hetzelfde doen als we gedaan hebben , want ik snap het even niet meer hoe je daar een vy en vx uit haalt :/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: schuine worp

Op dat hoogste punt is de verticale snelheid per definitie 0 m/s, en de horizontale snelheid is vanaf het begin constant.

vectorieel optellen, surprise :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer