Springen naar inhoud

[chemie] r,s-nomenclatuur

• Log in om te kunnen reageren

DRW89

DRW89

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 november 2009 - 21:48

Hallo allemaal, voor de verandering een keer geen wiskunde vraag van mij!
Ik heb woensdag tentamen organische chemie en er zit me iets dwars.

Gegeven wordt de rechter structuurformule, volgens het antwoord in mijn boek moet het de S vorm zijn. Maar als ik deze projectie echter in de computer invoer komt er als antwoord R uit (linkerplaatje):

Geplaatste afbeelding

Wie zit er fout? Het boek, het computerprogramma, of ik die het verkeerd heb ingevoerd in het computerprogramma!?

Veranderd door DRW89, 08 november 2009 - 21:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2009 - 22:47

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2009 - 23:47

De fout ligt bij jou :eusa_whistle:, in de zin dat je de gegeven structuurformule op de verkeerde manier interpreteert. De conventie is dat de verticale lijnen bindingen in of achter het vlak weergeven, en dat de horizontale lijnen uit het vlak steken. Dat is dus precies andersom als de weergave die jij laat zien en leidt dus tot het spiegelbeeld!

Probeer het eens uit met een molecuulmodel dat je in je handen kunt houden. Dat kan een hoop extra inzicht geven.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures