Springen naar inhoud

- - - - -

Wil je jouw creativiteit verbeteren? maak dan gedurende 30' horizontale oogbewegingen...

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2009 - 22:52

Even getwijfeld of ik dit wel zou posten. Omdat het zo ongeloofwaardig lijkt. Maar aangezien de onderzoekers het wel degelijk menen met deze studie ťn er blijkbaar al in vorig onderzoek tot een besluit werd gekomen dat in dezelfde lijn lag, post ik het toch maar... Laat het me weten als het geholpen heeft, bij een volgende examen... ](*,)

Door een halve minuut horizontale oogbewegingen te maken, zou je jouw creativiteit kunnen verhogen... :eusa_whistle:

... half the participants spent thirty seconds shifting their eyes horizontally back and forth. This exercise is thought to help increase inter-hemispheric communication. The remaining participants acted as controls and just stared straight ahead for 30 seconds.

The key finding is that on their second creativity attempt, strong-handers who'd performed the horizontal eye movements subsequently showed a significant improvement in their creativity, in terms of being more original (i.e. suggesting ideas not proposed by others) and coming up with more categories of use. Staring straight ahead, by contrast, had no effect on creativity.

Another finding was that, overall, the mixed-handed participants performed better on the creativity task than the strong-handers, thus providing further evidence for a link between inter-hemispheric interaction, which mixed-handers have more of, and creativity. But it also turned out that mixed-handers didn't benefit from the horizontal eye movement task. It's as if they already have an optimum amount of hemispheric cross-talk so that the eye movements make no difference. This meant that after the strong-handers had performed the horizontal eye movements, their performance matched that of the mixed-handed participants.

The researchers also showed that, for strong-handers, the beneficial effects of the eye movement exercise lasted nine minutes for originality, but just three to six minutes in terms of coming up with more categories of use.

"Our findings may not apply to more unique populations who are characterised as 'highly creative'," the researchers said, "nor can we conclude ... that the thirty seconds bilateral eye movement task will turn an average individual into an artist, poet, scientist, philosopher, actor or sculptor. However, we certainly do propose that the ... eye movement task will result in a temporary increase in strong-hander's ability to think of creative uses for various house-hold objects."

uit: http://bps-research-...e-movement.html

De ietwat officiŽlere en wetenschappelijkere versie van dezelfde studie:

We investigated the effects of increased inter-hemispheric interaction (IHI) on five creativity dimensions (appropriateness, detail, categorical distinctiveness, fluency, and originality) of the Alternate Uses Task. Two methods were used to indicate degree of IHI. Trait IHI was indicated by individual differences in handedness, mixed-handers showing greater IHI than strong-handers. State IHI was directly manipulated by central (control group) and bilateral viewing conditions of a 30 s eye movement task (EM). Results indicate significantly higher creativity for mixed-handers, as compared to strong-handers, for all five sub-scores separately and linearly combined. Bilateral EM increased originality and categorical distinctiveness (i.e., flexibility) of strong-handers, but had no effect on mixed-handers. Strong-handers in the bilateral EM group were not different from mixed-handers. Additionally, the bilateral EM effect on strong-handers had different durations for originality (up to 7-9 min) and categorical distinctiveness (up to 3 min). The results suggest that greater IHI can facilitate creativity of strong-handers, but that the characteristically higher IHI of mixed-handers was unaffected by the bilateral EM manipulation.

uit: Influence of handedness and bilateral eye movements on creativity, (Brain and cognition, 71 (3), 204-14)

In het artikel wordt verder verwezen naar een andere studie die in dezelfde lijn ligt: Als je er niet genoeg van kan krijgen om met simpele truukjes jouw 'hersenwerking' te verbeteren, kan je ook nog dit proberen: Deze studie zou aantonen dat gesaccadeerde oogbewegingen leiden tot een beter geheugen, tenminste als je rechtshandig bent...

Succes!

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2009 - 10:01

Kijk, en daarom lezen we van links naar rechts....

valium-

valium-

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2009 - 16:37

zit dat niet tussen de oren?
kan me voorstellen als je bijv. een tentamen maakt. je komt ergens niet uit, en je denkt aan deze onderzoek, dat je het dan probeert met de overtuiging dat het werkt. ik denk dus dat dat gedeeltelijk tussen de oren zit..

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2009 - 17:55

zit dat niet tussen de oren?
kan me voorstellen als je bijv. een tentamen maakt. je komt ergens niet uit, en je denkt aan deze onderzoek, dat je het dan probeert met de overtuiging dat het werkt. ik denk dus dat dat gedeeltelijk tussen de oren zit..

Je zou dat kunnen denken. Mocht ik dit onderzoek niet gelezen hebben, zou ik dat ook besloten hebben. Maar het gaat hier wel om een experiment. En het is net de bedoeling van een experiment dat die oorzakelijke verbanden (zoals: horizontale oogbewegingen maken leidt tot verhoogde creativiteit) onderzoekt en andere zaken (het zit tussen je oren) zoveel mogelijk gaat uitsluiten. Dit gebeurt door 2 condities te gaan vergelijken die zoveel mogelijk op elkaar gelijken, tenzij dan in de 'behandeling' die ze ondergaan. Het experiment is zodanig opgezet dat er een controlegroep was die recht voor zich uit bleef kijken en een experimentele groep die horizontale oogbewegingen diende te maken. Daarop werden dan testen afgenomen, die de creativiteit bepaalden.
Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat de ene groep van zichzelf dacht dat haar oefening (voor zich uit kijken, ofwel horizontale oogbewegingen maken) tot een betere creativiteit zou leiden dan de oefening van de andere groep. De reden is simpel: in een experiment wordt vooraf natuurlijk niet gezegd dat men verwacht dat de creativiteit wel zal toenemen bij die groep die horizontale oogbewegingen moet maken en dat die niet zal toenemen bij de controlegroep. Bovendien zal men in een experiment maar zelden zeggen wŗt men meet, meestal weet de proefpersoon niet eens dat z'n creativiteit wordt gemeten of dat er verwacht wordt dat die zal veranderen door de oefening. Dus kunnen de proefpersonen maar moeilijk beÔnvloed zijn door een placebo-effect. En mocht dat toch het geval zijn, dan zullen de proefpersonen die voor zich uit moesten blijven kijken, normaal evengoed beÔnvloedt worden door dat placebo-effect. Dan zou je moeten zien dat ook hun creativiteit toenam, maar dat was niet het geval in dit experiment.

Dus, neen, het antwoord op jouw vraag is dat dit experiment aantoonde dat de horizontale oogbewegingen ertoe leiden dat de creativiteit toenam (en dus niet dat het 'tussen de oren zat').
Al neemt dit niet weg dat, als je er zelf echt in gelooft dat jouw creativiteit bijvoorbeeld zal toenemen als je 10 x rond de tafel loopt, dat dit inderdaad jouw creativiteit kŗn verhogen. Maar dan gaat het om een placebo-effect en daarover ging het in deze studie niet.

De resultaten generaliseren naar andere populaties, kan je meer in vraag stellen. Eťn experiment is onvoldoende om een hypothese te ondersteunen. Maar dat doen deze onderzoekers hier ook niet.

Dido

Veranderd door Dido, 09 november 2009 - 18:04

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2009 - 11:15

Wat ik graag nog had gezien was een groep die verticale oogbewegingen maakte. Puur om te kijken of het bewegen van ogen uberhaupt invloed heeft op creativiteit.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures