Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Wat ik nu ga schrijven gaat gek en erg conspiracy/paranoide klinken maar ik zal bronnen toevoegen en links en wie het wil kan het allemaal nakijken.

Op dit moment is de wereld economie afhankenlijk van olie. Die olie word op dit moment nog gewoon uit bestaande velden getapt en pas de helft van de olie die er in de wereld is is opgemaakt. we zitten echter wel aan het eind van de groei van de productie. De olie die er nu nog in de aarde zit is moeilijker te winnen dan de olie die we al hebben opgepompt de winning kost meer energy en is dus minder efficient we halen netto minder energy uit die olie. Volgens verspellingen loopt dus de olie produtie vanaf nu heel langzaam terug. dit is nu al te ziek de OPEC komt regelmatig bij elkaar om meer productie te bespreken maar blijkt niet meer te kunnen produceren dan ze nu doen. Terwijl de productie terug loopt loopt de vraag op in het westen maar ook in nieuwe economieen in het verre oosten. Dit leidt tot prijs steigingen nog veel erger dan waar de prijs nu al staat. Die prijzen zullen voor 2020 escaleren omdat de vraag de productie ernstig overtreft.

Nu zal je denken ja so what? bouwen we toch gewoon een paar windmolenparkjes?? Ja dat kan zeker maar hoeveel windmolens heb je nodig om heel nederland van stroom te voorzien? erg veel. Het bouwen van windmolens kost overgens ook erg veel energy in de productie transport en bouw van de molen zelf word heel veel olie gebruikt dus als je die windmolens op tijd af wil hebben moet je nu gaan bouwen want een windmolen park dat aan al onze energy behoeften voldoet is niet zomaar in een paar jaar geproduceerd.

Er zijn echter nog een paar problemen. Onze voedsel voorziening ons transport van mensen en producten zijn voledig afhankenlijk van olie! Kunst mest word geproduceerd uit aardgas (ja raakt ook op) en zonder olie geen moderne landbouw methodes maar handmatig oogsten en zaaien. Het oplossen van het brandstof probleem is ook moeilijk, Er zijn een paar "oplossingen" de eerste is waterstofgas maar dat kost dus energy om te produceren en daar hebben we een tekort aan. De tweede oplossing is ethanol (alcohol) auto's kunnen daarop rijden. de energy die je eruithaalt vergeleken met die je erin stopt is echter veel lager dan bij olie. Het tweede probleem met deze oplossing is dat je plandten moet verbouwen om alcohol an te maken maar zoals ik eerder al opmerkten moet dat dan zonder kunstmest en gaan we bijna al de grond nodig hebben voor voedsel productie.

Ik zeg niet dat de wereld vergaat of dat dit probleem geen oplossing kent maar ik denk dat de regering minder moet investeren in infrastuctuur, veel minder en dat geld in wind energy en andere oplossingen moet steken.

voor meer info:

www.peakoil.net

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

nog wat links:

www.wolfatthedoor.org.uk Introductie in dit thema.

http://quasar.physik.unibas.ch/~fisker/401...01/oil/oil.html hele duidelijke uiteenzetting over dit probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Het is een illusie om te denken dat je de elektriciteitsvoorziening in stand kunt houden met alleen windmolens. Heel simpel voorgesteld: wat doe je als 's avonds iedereen wil tv kijken of internetten en het is windstil?

Bovendien heb je een paar grote conventionele opwekeenheden nodig om het net stabiel te houden, met alleen windmolens lukt dat echt niet.

Berichten: 1.286

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Het probleem met de massa niets of weinig weten wat achter de schermen aan oplossingen worden gezocht. En ja. Ik maak me zorgen voor de generaties die na mij komen, want het vooruitzicht na 2020 is niet gunstig, zeker niet als rond 2040-2050 onze voorraden en bronnen op zijn, wat dan? So what? Ik zal tegen die tijd (2050) reeds dood zijn, dus voor mezelf maak ik geen zorgen. De gemaakte toekomst zal een periode van oorlog kunnen betekenen, oorlog om olie, net als de 2e golfoorlog, want die ging om olie, niet om Saddam H., zoals vele denken.

Waterstof kan een goede vervanging zijn net als kern-energie. Mogelijk dat men het kernafval opnieuw zouden kunnen gebruiken. En windmolens, zonne-energie levert te weinig op om ruim 6 a 7 miljard mensen tegen 2020 in hun energie-behoeften te voldoen.

Maar onze voorouders(5 generaties terug) hebben ook zonder olie gedaan, dus de toekomstige generaties kunnen dan ook wel zonder. Wij maken ons druk over wat we nu hebben, bedenk eens dat we te gemakkelijk hebben door al die welvaart, welzijn, en soms is het wel eens goed om een stap terug te zetten, want we gaan te snel vooruit.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Als we doorgaan met conventionele brandstoffen dan ziet het er inderdaad niet goed uit, maar misschien kunnen we in de toekomst ons focussen op de hypothetische Zero Point Energy?
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

hoe wil je een kernreactor vervangen voor waterstof? waterstofbrandstofcellen hebben waterstof nodig. Dit waterstof wordt gewonnen uit water. Om hier waterstof van te maken is er energie nodig. Waar je bij een kernreactor energie opwekt dient waterstof slechts als een energie transporteur.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 15

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Er is een overvloed aan methaan-hydraat aanwezig in onze oceanen.

Zoveel zelfs dat dat voor een behoorlijk gedeelte bijdraagt aan de

verergering van het broeikaseffect, dus grotere gaten in de ozonlaag omdat

het gas vanaf één punt constant omhoog borrelt.

Sterker nog, het is een enorm probleem dat dit gas langzaam onze hele planeet vult.

Wat vergelijkbaar is met de algemene gaspitjes, die we toch ook uitdraaien ?

Deze warmte, kracht en alles wat met deze energie gepaard gaat kan haast oneindig gewonnen worden, aangezien het aangemaakt blijft worden beneden aan het zee-oppervlak.

Het enige wat er in theorie nog nodig is, is een apparaat wat die krachten kan hanteren, opvangen, transmitten.

De natuur voorziet ons in alles wat we nodig hebben, mits we maar goed kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Waarom we groter problemen hebben in de wereld dan we denken

Infinity schreef:Het enige wat er in theorie nog nodig is, is een apparaat wat die krachten kan hanteren, opvangen, transmitten.

De natuur voorziet ons in alles wat we nodig hebben, mits we maar goed kijken.
I couldn't agree with you more (-;
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

Reageer