[natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Hallo,

Kan iemand me helpen met volgend vraagstuk. Ik geraak er maar niet aan uit.

Een bewegende auto met massa 1500 kg oefent een kracht van 21 kN uit op de grond met een hoek van 75° met de horizontale. wat is dan de versnelling van de auto.

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Een bewegende auto met massa 1500 kg oefent een kracht van 21 kN uit op de grond met een hoek van 75° met de horizontale. wat is dan de versnelling van de auto.


Een tekening wil meestal wel helpen. Welke component van die kracht wordt dan voor de versnelling van de auto gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Dag Liesvdb , welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

meer stond niet gegeven in het vraagstuk. Wel weet ik dat de bekomen versnelling 3,6 m/s² is. Hoe je er precies aankomt blijft voor mij een raadsel.

Het gegeven vraagstuk werd als volgt geformuleerd.

A moving car of mass 1500 kg exerts a force of 21kN on the ground at an angle of 75° with the horizontal. The acceleration of the car is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Wat Bartjes bedoelt is dit:
liesvdb.gif
liesvdb.gif (10.44 KiB) 819 keer bekeken
Een nette schets van de krachten zoals gegeven, liefst redelijk netjes op schaal. Geeft een boel inzicht, of minstens stof tot heldere overpeinzing.

NB: ik heb hier voor de zwaartekrachtversnelling g even 10 m/s² genomen. Voor het werkprincipe maakt dit geen verschil
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

A moving car of mass 1500 kg exerts a force of 21kN on the ground at an angle of 75° with the horizontal. The acceleration of the car is?


Ik bedoel dat je de tekening zelf zou kunnen maken. Daar kan je dan vectoren (pijltjes) voor de krachten en de versnelling in aangeven. De grond oefent een zogeheten normaalkracht op de auto uit die de vertikale component van de door de auto uitgeoefende kracht precies compenseert. Zolang de auto niet slipt oefenen de banden een horizontale kracht op de weg uit die precies wordt gecompenseerd door de wrijvingskracht van de weg op de banden. De horizontale kracht van de weg op de auto is dus gelijk maar tegengesteld gericht aan de horizontale kracht van de auto op de weg. Uit die kracht kan je met F = m.a de versnelling berekenen. - Je ziet dat dit al met al een heel verhaal is geworden. In een tekeningetje zie je in één oogopslag wat er aan de hand is, probeer maar!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Met behulp van een tekening ben ik inderdaad wat wijzer geworden.

Door de cosinus te nemen van 75°

=> cos 75 ° = (horizontale kracht)/ 21 kN

Wanneer ik dit uitreken kom ik tot een waarde van 5435,2 N.

Is het dan deze kracht die instaat voor de versnelling van de wagen want wanneer ik deze waarde in de tweede wet van Newton voeg kom id idd tot het gewenste resultaat.

F =m.a

a= F/m => 5435,2N / 1500 kg = 3,6 m/s²
Bijlagen
post_4012_1257762765.gif
post_4012_1257762765.gif (10.44 KiB) 812 keer bekeken

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

Liesvdb schreef:Door de cosinus te nemen van 75°

=> cos 75 ° = (horizontale kracht)/ 21 kN

Wanneer ik dit uitreken kom ik tot een waarde van 5435,2 N.

Is het dan deze kracht die instaat voor de versnelling van de wagen want wanneer ik deze waarde in de tweede wet van Newton voeg kom id idd tot het gewenste resultaat.

F =m.a

a= F/m => 5435,2N / 1500 kg = 3,6 m/s²
Zo zou ik het ook doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

En dat betekent dat de maker van deze oefening niet helemaal heeft doorgedacht, dwz zélf niet even een plaatje heeft gemaakt. Want die 3,6 m/s² is inderdaad de versnelling in horizontale richting, maar de auto versnelt blijkbaar ook naar boven ter waarde van ongeveer 2 m/s². Niet te onderschatten. Beetje slordig opgesteld voor een sommetje dat eigenlijk gewoon simpel bedoeld is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [natuurkunde] krachten bij versnelling auto

En dat betekent dat de maker van deze oefening niet helemaal heeft doorgedacht, dwz zélf niet even een plaatje heeft gemaakt. Want die 3,6 m/s² is inderdaad de versnelling in horizontale richting, maar de auto versnelt blijkbaar ook naar boven ter waarde van ongeveer 2 m/s². Niet te onderschatten. Beetje slordig opgesteld voor een sommetje dat eigenlijk gewoon simpel bedoeld is.


Wie er stilzwijgend van uitgaat dat de auto horizontaal beweegt (zoals ik tot mijn schande aanvankelijk ook deed :eusa_whistle: ), krijgt dus het gevraagde antwoord. Dit klopt echter niet met het totaal van de gegevens, zie de vectoren in de tekening. Omdat mij dat achteraf toch niet helemaal lekker zat, was ik nog wat aan het goochelen met vectoren en hellingen op zoek naar een zinvolle oplossing. Maar waarschijnlijk is de opgave inderdaad gewoon slordig in elkaar gezet, waarbij men over het hoofd heeft gezien dat uit het totaal van de gegevens noodzakelijkerwijze volgt dat de auto op een helling rijdt. Dank aan Jan van de Velde voor het doorhakken van deze knoop. ](*,)

Reageer