Stelling: theorie onderzoek of methode van belang

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 62

Stelling: theorie onderzoek of methode van belang

Gezien de dubbele antwoorden die op dit forum regelmatig langs komen (zonder waarde oordeel hierop lost te laten) heb ik maar eens een stelling geplaatst. Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden

Stelling:



Het ontwikkelen en empirisch beproeven van nieuwe theoretische interpretaties voor reeds bekende onderzoeksbevindingen draagt meer bij aan de wetenschappelijke vooruitgang dan het ontwikkelen en toepassen van betere statistische methoden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Stelling: theorie onderzoek of methode van belang

Het onderwerp van dit topic is te breed voor een subforum, daarom verplaatst naar het WSF Café.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Stelling: theorie onderzoek of methode van belang

Ik ben het oneens met de stelling. Het ontwikkelen van betere statistische methoden kan gebruikt worden voor alle experimenten. Terwijl het ontwikkelen van nieuwe theoretische interpretaties van bekende onderzoeksbevindingen alleen nut heeft voor dat ene experiment, en dan is het nog maar de vraag of die interpretatie die juiste is. Dus ik zou zeggen dat het ontwikkelen van betere statistische methoden meer bijdraagt aan de wetenschap dan nieuwe interpretaties van bekende onderzoeksbevindingen. Hoewel de verbetering van de statistische methoden en de belangrijkheid van het desbetreffende experiment dan wel met elkaar in verhouding moeten staan.

Reageer