[natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

Hallo,

Ik had wat vragen ivm volgend vraagstuk.

A block of mass 10 kg moves on a frictionless table at 2m/s and strikes a spring attached to a wall. After the collision the spring is compressed to a maximum distance 0,9 m. What is the speed of the block when the spring is compressed.

Ik heb uit dit vraagstuk de veercst berekend via deze formule:

mgh = (kx²)/ 2



10 kg . 2 m/s² = 1/2 k (0,9)²

=> k = 49 N/m

Aan het tweede deel van het vraagstukje geraak ik niet uit.

Alvast bedankt.

Berichten: 208

Re: [natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

het blok beweegt met 2 m/s, versneld niet met 2 m/s^2 dus gebruik de formule .5mv^2 ipv mgh

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

wanneer ik deze formule toepas:

1/2 . m . v² = 1/2 kx²

=> 1/2.10.v² = 1/2 k . (0,9)^2

=> k = 49

Om de snelheid te berekenen wanneer de veer 0,5 m wordt ingedrukt pas ik eveneens dezelfde formule toe namelijk.

1/2 m v² = 1/2 kx²

1/2 . 10 . v² = 1/2 .49. (0,5)²

v = 1,1 m/s

Ergens zou toch een fout in mijn berekeningen moeten zitten want de oplossing in mijn curcus is 1,7 m/s

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

1/2 . 10 . (2²- v²) = 1/2 .49. (0,5)²
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

What is the speed of the block when the spring is compressed.
is dat niet gewoon 0 m/s? :eusa_whistle: Als die veer is ingedrukt is alle bewegingsenergie omgezet in veerenergie, en dus de snelheid 0 m/s? Wat mis ik hier?

Eigenlijk net zo'n vreemd vraagstukje als dat andere van je. Waar komen deze vandaan als ik vragen mag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

Het zijn vragen die terugkomen in mijn opleiding in het onderdeel fysica.

Veel van mijn profs zijn vragen heb ik teruggevonden bij Eastern Mediterranean University.

http://www.google.be/search?hl=nl&sour...aq=null&oq=

=> eerste link

Giancoli 7 - Eastern Mediterranean University

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] snelheid bepalen na invoegen krachten

Hmm, Giancoli ken ik toch niet als zo slordig in het algemeen.

Ben je er zeker van dat er niet een stuk van de opdracht ontbreekt?
A block of mass 10 kg moves on a frictionless table at 2m/s and strikes a spring attached to a wall. After the collision the spring is compressed to a maximum distance 0,9 m. What is the speed of the block when the spring is compressed ...............to a distance of (vul maar in) m ?
Als we de snelheid willen meten wanneer de veer nog maar voor 20 cm of zo is ingedrukt zouden we er nog wel een snelheid van 1,7 m/s uit kunnen halen. (ik wil gerust even berekenen bij welke veerindrukking die snelheid tot 1,7 m/s gedaald is, dat sommetjes achterstevoren oplossen, vanuit de oplossing naar de gegevens, is prima mogelijk :eusa_whistle: )

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

uhuh, ga ik eens in die link zoeken, jawel hoor...,
A block of mass 10 kg moves on a frictionless table at 2 m/s and strikes a spring attached to a wall. After the collision the spring is compressed to a maximum distance of 0.9 m. The spring constant of the spring is

a. 100 N/m b. 74 N/m c. 49 N/m

d. need more information

44. In the above problem what is the speed of the block when the spring is compressed 0.5 m?

a. 1.2 m/s b. 1.7 m/s c. 2.3 m/s

d. need more information
voila, problem solved..... ](*,) .

je opgave was niet volledig overgenomen. Nu kunnen we verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer