[scheikunde] reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] reactievergelijkingen

Hallo,

Ik heb hier geen theorie omtrent gezien dus ik kan ook aan deze oefeningen niet aan uit. En ik zou ze moeten klaarhebben tegen morgen. Kan iemand mij hier bij helpen?

De oefeningen zijn volgende:

K + Okleine2 -> k(kleine2) O

H(kleine2) + O(kleine2) -> H(kleine2)O + SO(kleine2)

Al + O(kleine2) -> Al(kleine2)O(kleine3)

C(kleine 6)H(kleine 6) + HNO(kleine 3) -> C(kleine 6) H(kleine 5)NO(kleine2) + H(kleine2)O

K(kleine2)CO(kleine 3) + HCl -> KCl + H(kleine2)O + CO(kleine2)

Mg + O(kleine2) -> MgO

Ba(OH)(kleine2) + H(kleine2)SO(Kleine 4) -> BaSO(kleine 4) + H(kleine2)O

N(kleine2)O(kleine 5) + H(kleine2)O -> HNO(kleine 3)

C(kleine 4)H(kleine10) + O(kleine2) -> CO(kleine2) + H(kleine2)O

C(kleine 6)H(kleine 12)O(kleine 6) -> C(kleine2)H(kleine 5)OH + CO(kleine2)

De kleines betekenen zo een kleine cijfer onderaan gezet. Ik weet niet hoe deze moet type op mijn mac.

Alvast bedankt om de uitleg,

Groetjes,

Berichten: 103

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

1) Die "kleine" getallen kun je schrijven door gebruik te maken van de codes: "".

Schrijf daartussen het getal dat in "subscript" moet komen te staan. (en laat de aanhalingstekens weg)

2) Ik veronderstel dat je de voorgetallen moet aanvullen in de reactievergelijkingen ?...

De voorgetallen zorgen ervoor dat er in beide leden van de reactievgl'en evenveel atomen voorkomen.

Bv:

Mg + O2 -> MgO

In het linkerdeel zie je dat er 2 keer O aanwezig is. In het rechterdeel maar 1 keer. Je kan dit oplossen door in het rechterdeel een voorgetal 2 toe te voegen:

=> Mg + O2 -> 2 MgO

Maar dit betekent dat er in het rechterdeel dan ook 2 Mg's aanwezig zijn.

Daarom moet je dit ook opnieuw aanpassen in het linkerdeel:

=> 2 Mg + O2 -> 2 MgO

Berichten: 5

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

mr. James schreef:1) Die "kleine" getallen kun je schrijven door gebruik te maken van de codes: "".

Schrijf daartussen het getal dat in "subscript" moet komen te staan. (en laat de aanhalingstekens weg)

2) Ik veronderstel dat je de voorgetallen moet aanvullen in de reactievergelijkingen ?...

De voorgetallen zorgen ervoor dat er in beide leden van de reactievgl'en evenveel atomen voorkomen.

Bv:

Mg + O2 -> MgO

In het linkerdeel zie je dat er 2 keer O aanwezig is. In het rechterdeel maar 1 keer. Je kan dit oplossen door in het rechterdeel een voorgetal 2 toe te voegen:

=> Mg + O2 -> 2 MgO

Maar dit betekent dat er in het rechterdeel dan ook 2 Mg's aanwezig zijn.

Daarom moet je dit ook opnieuw aanpassen in het linkerdeel:

=> 2 Mg + O2 -> 2 MgO
Als ik dit goed begrijp dan is K + O2 -> K2O wordt dan:

2K + O2 -> 2K2O of ben ik verkeerd?

Maar hoe zit het dan bij deze bv Al + O2 -> Al2O3 hoe kan ik aan de andere kant een 3 ervan maken dan?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

hoxa schreef:Als ik dit goed begrijp dan is K + O2 -> K2O wordt dan:

2K + O2 -> 2K2O of ben ik verkeerd?
Dat is helaas verkeerd. Als je telt, zul je zien dat je aan de linkerkant 2 K's en 2 O's hebt, terwijl je aan de rechterkant 4 K's en 2 O's hebt. Aan beide kanten moeten er evenveel atomen van dezelfde soort zijn.

Hoe komt het trouwens dat je hier geen theorie over gezien hebt terwijl je al wel oefeningen moet maken?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Dag hoxa, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 5

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

JohnB schreef: Dag hoxa, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene Dat is helaas verkeerd. Als je telt, zul je zien dat je aan de linkerkant 2 K's en 2 O's hebt, terwijl je aan de rechterkant 4 K's en 2 O's hebt. Aan beide kanten moeten er evenveel atomen van dezelfde soort zijn.

Hoe komt het trouwens dat je hier geen theorie over gezien hebt terwijl je al wel oefeningen moet maken?


Wij hebben geen theorie boek en dan een leerkracht die het snel uitlegt en vandaar dat ik het niet zelf kon, maar nu ben ik denk ik mee weg.

H2S + O2 -> H2O + SO2

dat zou dan moeten worden

2H2S + 3O2 -> 2H2O + 2SO2

Niet?

alvast bedankt,

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Inderdaad. Begrijp je ook het algemene mechanisme dat erachter zit?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Inderdaad. Begrijp je ook het algemene mechanisme dat erachter zit?


Hoe bedoel je? Dat er aan elke kant evenveel moet zijn van de molecule of hoe?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Zoiets ja, maar blijkbaar was mijn vraag overbodig, want je begrijpt het zo te zien. Lukken de andere opgaven nu ook?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Zoiets ja, maar blijkbaar was mijn vraag overbodig, want je begrijpt het zo te zien. Lukken de andere opgaven nu ook?
Ja nu lukken ze wel nog 1ntje en alles is klaar. bedankt voor hulp.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Graag gedaan, als er problemen zijn, kun je de oplossingen altijd hier voorleggen ter controle.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer