Projectiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Projectiel

a) Een projectiel wordt gelanceerd met een snelheid v0 en hoek :eusa_whistle: 0 met de horizontaal.

Bereken de maximale hoogte h die het bereikt. Maak gebruik wet behoud energie en verwaarloos lucht weerstand.

b)Bereken de grootte van de snelheid als het projectiel op de helft van zijn maximale grootte is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Projectiel

kotje schreef:a) Een projectiel wordt gelanceerd met een snelheid v0 en hoek :eusa_whistle: 0 met de horizontaal.

Bereken de maximale hoogte h die het bereikt. Maak gebruik wet behoud energie en verwaarloos lucht weerstand.
Dit kun jij toch wel oplossen, kotje?
b)Bereken de grootte van de snelheid als het projectiel op de helft van zijn maximale grootte is.
Je bedoelt 'hoogte'?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Projectiel

Ik denk dat kotje dit inderdaad zelf kan oplossen, maar dat deze topic bedoelt is als een soort opgave (waarna mogelijk een bespreking van/discussie over de oplossing volgt).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Projectiel

Phys schreef:Dit kun jij toch wel oplossen, kotje?

Je bedoelt 'hoogte'?
Ik bedoel inderdaad hoogte en de massa van het projectiel is m. Ge moet niet denken dat ik direct de oplossing zie.
Ik denk dat kotje dit inderdaad zelf kan oplossen, maar dat deze topic bedoelt is als een soort opgave (waarna mogelijk een bespreking van/discussie over de oplossing volgt).
Ge kunt gedeeltelijk gelijk hebben. Ik leer nog altijd graag iets bij.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Projectiel

Ik bedoel inderdaad hoogte en de massa van het projectiel is m. Ge moet niet denken dat ik direct de oplossing zie.
Volgens mij onderschat je jezelf. Doe eens een poging. De horizontale beginsnelheid is v0*cos(theta0), en de horizontale snelheid is constant (want geen nettokracht). De verticale beginsnelheid is v0*sin(theta0), en de nettokracht in de verticale richting is -mg. Standaardprocedure bij dit soort 'worp-/projectielopgaven'.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Projectiel

Volgens mij onderschat je jezelf. Doe eens een poging. De horizontale beginsnelheid is v0*cos(theta0), en de horizontale snelheid is constant (want geen nettokracht). De verticale beginsnelheid is v0*sin(theta0), en de nettokracht in de verticale richting is -mg. Standaardprocedure bij dit soort 'worp-/projectielopgaven'.
Ik zie wel iets als ge wet behoud energie toepast. Toch wil ik nog even wachten. Misschien zijn er nog andere mensen, die het even willen proberen. De nettokracht hebt ge niet nodig alleen de formules van Epot en Ekin. Dit natuurlijk als mijn gedacht goed is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Projectiel

De nettokracht hebt ge niet nodig alleen de formules van Epot en Ekin. Dit natuurlijk als mijn gedacht goed is.
Och, of ik nou die m·g gebruik in een nettokracht, of in een potentiële energie m·g·h, een pond van het één of een halve kg van het ander. Overigens heb ik nóch in een benadering via bewegingsformules, noch in een benadering via energie die massa nodig, in beide gevallen valt die uit de vergelijkingen.

Overigens, Kotje, dit en het huiswerkforum al eens afgezocht met de zoektermen schuine worp ? Dan kom je dit probleem in allerlei variaties, in geuren en kleuren tegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Projectiel

Jan van de Velde schreef:Och, of ik nou die m·g gebruik in een nettokracht, of in een potentiële energie m·g·h, een pond van het één of een halve kg van het ander. Overigens heb ik nóch in een benadering via bewegingsformules, noch in een benadering via energie die massa nodig, in beide gevallen valt die uit de vergelijkingen.

Overigens, Kotje, dit en het huiswerkforum al eens afgezocht met de zoektermen schuine worp ? Dan kom je dit probleem in allerlei variaties, in geuren en kleuren tegen.
Heb ik even nagekeken die geuren en kleuren. 1/2mv0²=1/2m(v0cos :eusa_whistle: 0)²+mgh en hier h uithalen ziet er toch ook niet slecht uit. Zelfde voor b)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer