[natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Hallo,

ik ben een student uit de tweede graad en heb wat moeilijkheden!

Binnen enkele dagen heb ik een sb over massadichtheid van willekeurige stoffen bepalen ( en ook volume en massa

met behulp van de formule P= m (gedeelt door) V

Ik snap de 2 basisoefeningen helemaal niet dus kan ik ook niet verder werken aan mijn oefeningen.

nl. 1) Een koperen blokje is 3.5 cm lang en 4.2 cm breed en heeft een massa van 834 g.

Wat is de hoogte van dit blokje?

Hier blijf ik belachelijk hoge getallen uitkomen als 3654 ???? :eusa_whistle:

2) Een mahoniehouten balk heeft als afmetingen: lengte 4.00m, breedte 0.25 m

en dikte 0.10m. De massa van de balk is 85.4 kg. Wat is de massadichtheid?

Als iemand deze oef zou kunnen uitleggen of me alvast op weg kunnen zetten, bedankt!

Arnaud

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Dag Arnaudbroes, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Arnaudbroes schreef:nl. 1) Een koperen blokje is 3.5 cm lang en 4.2 cm breed en heeft een massa van 834 g.

Wat is de hoogte van dit blokje?

Hier blijf ik belachelijk hoge getallen uitkomen als 3654 ????
Laat je werkwijze eens zien. Zet vooraf ook alle eenheden om naar de SI-eenheden, want dat is waarschijnlijk de reden dat je een getal van een verkeerde grootteorde uitkomt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Laat je werkwijze eens zien. Zet vooraf ook alle eenheden om naar de SI-eenheden, want dat is waarschijnlijk de reden dat je een getal van een verkeerde grootteorde uitkomt.
euhm ja, ik ga eens beginnen met de onderste oef want die vind ik nog het makkelijkste =s

wel die SI eenheid is al in orde dus de standaard formule is: P(massadichtheid) = m(massa) gedeelt door volume dus die termen vervang ik door X= 85,4 gedeelt door 4.00 m maal 0.25m maal 0.10m en als ik die bewerking in mijn rekenmachine invoer bekom ik: 0.53375

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Je werkwijze is correct, maar je uitkomst niet. Dat komt waarschijnlijk omdat je slordig bent geweest tijdens het ingeven in je rekenmachine. Denk aan de haakjes!
\(\rho = \frac{m}{V} = \frac{85,4}{4,00 \cdot 0,25 \cdot 0,10} = 854\)
In je rekenmachine dien je dus in te voeren: 85,4/(4,00*0,25*0,10).

Wat jij blijkbaar gedaan hebt is het volgende: 85,4/4,00*0,25*0,10. Dat komt overeen met
\(\frac{85,4}{4,00} \cdot 0,25 \cdot 0,10} = 0,53375\)
, maar is dus fout!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Klintersaas schreef:Je werkwijze is correct, maar je uitkomst niet. Dat komt waarschijnlijk omdat je slordig bent geweest tijdens het ingeven in je rekenmachine. Denk aan de haakjes!
\(\rho = \frac{m}{V} = \frac{85,4}{4,00 \cdot 0,25 \cdot 0,10} = 854\)
In je rekenmachine dien je dus in te voeren: 85,4/(4,00*0,25*0,10).

Wat jij blijkbaar gedaan hebt is het volgende: 85,4/4,00*0,25*0,10. Dat komt overeen met
\(\frac{85,4}{4,00} \cdot 0,25 \cdot 0,10} = 0,53375\)
, maar is dus fout!
ok bedankt! euhm maar als ik dan die 854 heb, moet ik deze nog in aan een maat aanpassen zoals deze kg/m3

is dit nu ziezo al goed omdat de massa en het volume in kg en m3 werden uitgedrukt of niet?

( trouwens 1 iets wat ik ook niet snap: als je bv een maat krijgt als 1g/dm3 en je moet die omzetten naar

kg/m3, dan doe je dit met maal 10 tot de ( en dan weet ik niet wat! moet je elke factor afzonderlijk omzetten en de exponenten optellen? )

en oef 2 =s

hier weet ik nie hoe ik er aan moet beginnen!

ik denk dat mijn formule zoiets moet zijn: V =m gedeelt door P en dan termen vervangen door 3.5 maal 4.2 maal x = 834 gedeelt door 8,92( dit is massadichtheid van koper)

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Arnaudbroes schreef:ok bedankt! euhm maar als ik dan die 854 heb, moet ik deze nog in aan een maat aanpassen zoals deze kg/m3

is dit nu ziezo al goed omdat de massa en het volume in kg en m3 werden uitgedrukt of niet?
Als alle getallen die je in je berekening gebruikt hebt in SI-eenheden stonden, dan is dat ook voor de uitkomst het geval. Bij twijfel kun je het altijd zelf eens narekenen:
\(\frac{85,4 \mbox{ kg}}{4,00 \mbox{ m} \cdot 0,25 \mbox{ m} \cdot 0,10 \mbox{ m}} = 854\ \frac{\mbox{kg}}{\mbox{m^3}}\)
. In dit geval ken je
\(\rho\)
en
\(V\)
al. Wat is de formule voor het volume van een balk?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Klintersaas schreef:Als alle getallen die je in je berekening gebruikt hebt in SI-eenheden stonden, dan is dat ook voor de uitkomst het geval. Bij twijfel kun je het altijd zelf eens narekenen:
\(\frac{85,4 \mbox{ kg}}{4,00 \mbox{ m} \cdot 0,25 \mbox{ m} \cdot 0,10 \mbox{ m}} = 854\ \frac{\mbox{kg}}{\mbox{m^3}}\)
\(\frac{\mbox{g}}{\mbox{dm^3}}\)
\(\ = \frac{10^{-3} \mbox{ kg}}{10^{-3} \mbox{ m^3}}\)
\(\ = \frac{\mbox{kg}}{\mbox{m^3}}\)
Beide eenheden zijn in dit geval dus aan elkaar gelijk. Een voorbeeldje waar dat niet zo is:
\(\frac{\mbox{g}}{\mbox{mm^3}}\)
\(\ = \frac{10^{-3} \mbox{ kg}}{10^{-9} \mbox{ m^3}}\)
\(\ = 10^6 \frac{\mbox{kg}}{\mbox{m^3}}\)
Je vertrekt opnieuw van de formule
\(\rho = \frac{m}{V}\)
. In dit geval ken je
\(\rho\)
en
\(V\)
al. Wat is de formule voor het volume van een balk?
l.b.h: lengte is 3.5cm, 4.2cm en hoogte onbekend

(bedankt trouwens, jullie kunnen me iets uitleggen wat de leekracht niet lukt (gedeeltelijk) )

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

l.b.h: lengte is 3.5cm, 4.2cm en hoogte onbekend
Inderdaad. Pas deze formule dus in de formule van de dichtheid in en los op naar h. Lukt dat?
(bedankt trouwens, jullie kunnen me iets uitleggen wat de leekracht niet lukt (gedeeltelijk) )
Graag gedaan.

PS: Als je reageert, hoef je niet altijd het volledige voorgaande bericht te quoten, maar knip je best de irrelevante stukken weg. Zo spaar je ruimte.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

[quote='Klintersaas' date='9 November 2009, 20:50' post='563532']

Inderdaad. Pas deze formule dus in de formule van de dichtheid in en los op naar h. Lukt dat?

ok (:

euhm niet echt:

8,92 = 834 gedeelt door ( 3.5 maal 4.2 maal ? )

? is hoogte, maar moet je hoogte met massadichtheid verwisellen of zo?

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Je zit op het juiste spoor. Je hebt nu het volgende (ik heb meteen even je getallen in hoofdeenheden gezet, vergeet dat niet!:
\(8920 = \frac{834 \cdot 10^{-3}}{3,5 \cdot 10^{-2} \cdot 4,2 \cdot 10^{-2} \cdot h}\)
Nu kun je alle bewerkingen met de getallen uitwerken en de formule zo omschrijven dat h afgezonderd komt te staan. Als je daar moeite mee hebt, kun je altijd eens een kijkje nemen in onze microcursus formules omschrijven/vergelijkingen oplossen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] massadichtheid, volume en massa

Klintersaas schreef:Je zit op het juiste spoor. Je hebt nu het volgende (ik heb meteen even je getallen in hoofdeenheden gezet, vergeet dat niet!:
\(8920 = \frac{834 \cdot 10^{-3}}{3,5 \cdot 10^{-2} \cdot 4,2 \cdot 10^{-2} \cdot h}\)
Nu kun je alle bewerkingen met de getallen uitwerken en de formule zo omschrijven dat h afgezonderd komt te staan. Als je daar moeite mee hebt, kun je altijd eens een kijkje nemen in onze microcursus formules omschrijven/vergelijkingen oplossen.
ok bedankt

ga ik morgen eens bekijken!

want nu ga ik slapen want ik moet goed uitgeslapen zijn voor school!

Arnaud

Reageer