[scheikunde] ph berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] ph berekenen

Er was een som waarbij je de pH moest berekenen.

Daarvoor moest je eerst de molaire massa uitrekenen.

Hoe dit moest was mij een raadsel.

(NaOH is in de berm terecht gekomen, brandweer heeft het verwijderd.)

(b). Als de brandweer water heeft gebruikt bij het verwijderen van de agressieve stof, kan een erg basische oplossing ontstaan. Neem aan dat in het begin een verzadigde oplossing ontstaat.

Bereken van deze oplossing de pH. Maak gebruik van een gegeven uit tabel 45B van Binas.

Volgens tabel 45B lost er 28,5 mol NaOH op per kg water. Als er bij het oplossen geen volumeverandering optreedt, mag je aannemen dat er 28,5 mol per liter is opgelost.

Dit snap ik niet.

-Waarom mag je aannemen dat er een verzadigde oplossing ontstaat.

-Wat is een verzadigde oplossing.

-Waarom zetten ze er dan mol per kg neer en niet meteen mol per liter da's toch onhandig.

-Waarom mag je aannemen dat kg liters zijn geworden?

-Waarom treedt er geen volumeverandering op, en hoe kan je dat zien?

Ik snap alle vragen in het boek behalve deze, de termen verzadigde oplossing etc. zijn volgens mij helemaal niet behandeld in het boek.

Als jullie die vragen zouden kunnen beantwoorden is mn dag weer goed :eusa_whistle:



Ik kan de som met het antwoordenboek trouwens wel ongeveer oplossen, maar ik snap alleen niet wat er nou allemaal gebeurt en waarom.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] ph berekenen

-Wat is een verzadigde oplossing.
-Waarom mag je aannemen dat er een verzadigde oplossing ontstaat.
Kun je het antwoord op die vraag zelf geven na die link gelezen te hebben?
lychees schreef:-Waarom zetten ze er dan mol per kg neer en niet meteen mol per liter da's toch onhandig.

-Waarom mag je aannemen dat kg liters zijn geworden?
Wat is de massa van 1 liter water?
lychees schreef:

Ik kan de som met het antwoordenboek trouwens wel ongeveer oplossen, maar ik snap alleen niet wat er nou allemaal gebeurt en waarom.
Goede eigenschap.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 29

Re: [scheikunde] ph berekenen

bedankt, maar had ik al gevonden
Kun je het antwoord op die vraag zelf geven na die link gelezen te hebben?
nee dus.
Wat is de massa van 1 liter water?
Ok ik wist dus niet dat de massa van een liter water een kg was want dat zal je wel bedoelen.

Verder gewoon niet te veel bij nadenken dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] ph berekenen

Verder gewoon niet te veel bij nadenken dus.
Wél bij na blijven denken. :eusa_whistle: Je werkt nu nog met fors versimpelde gegevens, vermoedelijk omdat je nog niet lang met die stof bezig bent. Als vingeroefening moet je dan het rekenwerk onder de knie zien te krijgen. De moderne boeken knopen dat graag vast aan realistische omstandigheden zodat je een beeld krijgt van waar je de leerstof in de praktijk zou kunnen toepassen. Groot nadeel hierbij is dat de praktijk áltijd ingewikkelder is dan de theorie, zodat zo'n "realistische" opgave dan altijd weer vólgedouwd moet worden met "neem aan dit" en "neem aan dat", zodat het voor een weldenkend mens weer ingewikkelder wordt dan nodig.

Suf theoretisch rekenwerk, maar overzichtelijk, of wat realistischer, maar vol mitsen en maren en dus ónoverzichtelijk, tja, welke van de twee is de minst kwade???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer