Werking koelbox.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Werking koelbox.

Hey,

Ik heb het internet wat afgestruind naar een uitleg over de preciese werking van een koelbox. Natuurlijk weet ik dat als je tussen twee platen wat ruimte overhoudt er een isolerende werking optreed.

Ik wil namelijk zelf een koelbox bouwen en wilde weten hoe ik dit het beste kan doen. Sommige koelboxen hebben namelijk ook nog een ventilator op de box zitten waardoor het een soort koelkast wordt. Mijn vraag is dan ook nog welke kant deze ventilator op moet blazen (ik ga uit van naar buiten) en waar deze geplaatst zou moeten worden in de koelbox. Moet deze er naast, of moet deze worden gekoppeld aan de buitenste laag zodat de isolerende lucht tussen de twee platen wordt ververst.

Als laatste is dan mijn vraag welk isolatie materiaal ik kan gebruiken. Ik wil namelijk even zeker weten hoe het nou precies in elkaar steekt voordat ik begin met bouwen.

:shock: En nee, ik wil niet het gemak benutten er één te kopen in de winkel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Werking koelbox.

Ik denk dat je onderscheidt moet maken tussen wamteoverdracht door straling en door geleiding.

Thermosflessen zijn hier een goed voorbeeld van:

verliezen als gevolg van straling ga je tegen door een refelcterende laag en geleiding door het vacuum tussen de wanden.

Ik kan me niet voorstellen dat een koelbox (met fan) een open verbinding verbinding zou hebben naar 'buiten'. Het idee is juist dat je het ding afkoelt door er koelelementen in te leggen, waarna je die koude er in wilt houden. Als je dan buitenlucht naar binnen gaat brengen.. ga je een beetje voorbij aan de functie van de koelelementen.

De fan lijkt mij om de buitenkant van de koelbox te koelen. Deze wil wel opwarmen als je hem in de zon laat staan bijvoorbeeld. Een natte handdoek werkt in zule gevallen ook uitsteken. Wel nat houden..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Werking koelbox.

Ok, dankjewel voor de verduidelijking. Een dubbele wand met daar tussen een isolerende materie is dus genoeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Werking koelbox.

Koelboxen met een fan zijn koelkastjes, er zit meer in dan enkel de fan. Ze gebruiken dan ook behoorlijk wat stroom dus zijn niet geschikt om voor een dagje aan het strand aan de autoaccu te hangen tenzij je goede startkabels bij je hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Werking koelbox.

Ok, dankjewel voor de verduidelijking. Een dubbele wand met daar tussen een isolerende materie is dus genoeg?


ik zou ook (zoals eerder geopperd) gaan voor het aluminiumfolie. Dit houdt straling (deels) tegen. Want naast het warmtelek wat je hebt door geleiding heb je ook een warmtelek door straling (elke warmtebron geeft ook straling af) en deze houd je (deels) tegen door aluminiumfolie

En je zou kunnen proberen om de dubbele wand zo te maken dat je het vacuum kunt zuigen. Scheelt altijd weer iets :shock:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Werking koelbox.

Als je je koelbox uitrust met een ventilator, dan bereik je het tegenovergestelde en heb je dus een verwarmingsbox.

Je ververst de koude lucht door warme lucht zodat het temperatuursverchil optimaal blijft en je dus zo veel mogelijk warmte afvoert van je koele biertjes. Snel drinken dus! 8)
Kabouters bestaan niet

Berichten: 2

Re: Werking koelbox.

Hallo.

Deze koelboxen werken met een Peltier element.

De binnenkant van de box(vaak aluminium) staat in verbinding met een kant van dit element.

De andere kant word gekoelt door de ventilator.

Dit element word warm aan een kant terwijl de andere kant koud word.

als je de spanning omdraaid word de andere kant koud,dus ook omgedraaid.

Ze zijn gewoon te koop.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Werking koelbox.

Afgelopen vakantie heb ik een koelbox meegenomen die kon op 12V 230V en op gas werken. Deze koelbox bezat geen peltier maar werkte met een koelgas ik geloof NH3.

Op 230V hoorde ik geen gebrom zoals een huis-koelkast. Op gas heb ik het ding nog nooit aangesloten. Mijn vraag is nu hoe werkt deze koelkast en dan wel op stroom en hoe werkt hij op gas?

Re: Werking koelbox.

Er zijn 4 soorten te onderscheiden:

De lowbudget koelbox (iedereen heeft er wel ergens een): gewoon luchtdichte geïsoleerde box van polystyreen en de koeling gebeurt d.m.v. koelelementen die zijn voorgekoeld in een conventionele vriezer.

De koelbox met het Peltier element: Dit element koelt aan de ene kant en wordt warm aan de andere kant zodra hierop een gelijkspanning wordt aangesloten.

De koele kant van het element is verbonden met de binnen zijde van de box (aluminium koellichaam) en de warmte wordt afgevoerd d.m.v. een ventilator.

Laag rendement, Continu stroomverbruik (geen thermostaat) van zo’n 6-8 Amp bij 12V

De absorbsie boxen: deze werken zowel op 12V – 230V en gas, deze boxen bevatten geen bewegende delen en zijn geruisloos. Nadeel is dat ze niet goed functioneren bij hoge (>30C) omgevingstemperatuur.

Op gas redelijk rendement, Op 12V laag rendement met stroomverbruik tot wel 10 Amp bij 12 V

De (duurste) compressorboxen: Dit is gewoon een mini thuis koelkast met verdamper – condensor en compressor. Deze boxen werken alleen op stroom 12V – 230V (geen gas), zijn niet geheel geruisloos maar werken als de beste zelfs tot wel –15C, ook bij hoge temperaturen.

Goed rendement, compressor gebruikt zo,n 4-6 Amp bij 12 volt maar door thermostaat geregeld is dit maar gedurende korte periodes.

Reageer