Springen naar inhoud

[filosofie] abortus moet overal toegestaan worden

• Log in om te kunnen reageren

bmxmb

bmxmb

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2009 - 10:41

Dit is de stelling die mij is toegewezen. Ik kan weinig vinden hoe filosofen en filosofische stromingen hierover denken. Hebben jullie misschien tips? Sterke standpunten etc. zijn natuurlijk ook welkom!
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2009 - 13:26

Filosofisch gezien lijken me de belangrijkste vragen: wat is leven, wat is een mens, wanneer begint het leven?

Hoe verschillende filosofische stromingen hier tegenaan kijken weet ik niet, maar ik denk dat de meesten het erover eens zijn dat hobbymatig of reflectief aborteren toch een tikkeltje not-done is :eusa_whistle:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 november 2009 - 14:18

Filosofisch gezien lijken me de belangrijkste vragen: wat is leven, wat is een mens, wanneer begint het leven?

En daar hebben we hier in het verleden een aantal discussies over gehad:
Het forum waar deze discussies in staan is gesloten, daar kan je dus niet meer posten. Mocht je er toch nog vragen bij hebben, dan kan je die in dit topic natuurlijk stellen.

Je zal waarschijnlijk veel argumenten tegen abortus vinden in de religieuze hoek (zij noemen het "pro life", nogal ironisch als je nieuwsberichten zoals dit hier bekijkt).

In het feminisme is en wordt natuurlijk heel wat geschreven over abortus:

http://shakespearess...ill-passes.html

I don’t know if I can accurately convey my feelings about being an adult women, with a good mind and a purpose and a family and a home (all of which is one way of saying I have a life that’s important to me), who stands to have fewer rights and less value under the law than an unwanted fetus. That if I am raped, or my health is under threat, my soundness of mind and body are worth less than an unwanted fetus. That there are people who do not feel my uterus should be under my own control.

It’s insulting. It’s belittling. It’s unfair. It’s infuriating. And none of that matters to the people who would seek to protect a life that doesn’t exist at the expense of mine, which does.

This issue is not just about women who may, at some point, want or need abortions. It's about all women—and our standing in society, our autonomy. Control over my own body, of which legalized abortion is a significant part, is part of how I define and understand myself and my role in our culture.

http://shakespearess...tion-makes.html

After eight years of research tracing abortion trends, a Guttmacher Institute and World Health Organization study has found that "women are just as likely to get an abortion in countries where it is outlawed as they are in countries where it is legal."

(...)

This new study concludes that one in five pregnancies ends in abortion worldwide, and that every year around 70,000 women die and 5 million more are injured, some permanently, from unsafe abortions. We know that access to birth control, access to proper healthcare, access to proper nutrition, and reduced poverty are the best methods for reducing abortion. Anyone who looks at those numbers—one in five, seventy thousand, five million, every year—and still refuses to endorse anything but some abstinence-only, criminalized abortion, get-what-you-deserve bullshit has absolutely no damn business calling him/herself "pro-life." End of story.

http://finallyfemini...uctive-freedom/

Defined by feminists in the 1970s as a basic human right, [reproductive freedom] includes the right to abortion and birth control, but implies much more. To be realised, reproductive freedom must include not only woman’s right to choose childbirth, abortion, sterilisation or birth control, but also her right to make those choices freely, without pressure from individual men, doctors, governmental or religious authorities.

http://finallyfemini...hoice-day-2008/

I firmly believe that no woman should be forced to bear a child that she feels unable to want, and neither should any woman be forced to abort a child that she does want. Women are capable of making their own choices about the medical and surgical options they choose to use on their own bodies, and nobody else should constrain those choices to suit their purposes rather than the best interests of the pregnant woman.

En ten slotte nog een filmpje over de retoriek van de "pro-life"/"anti-choice" beweging:

Ik denk dat je daarmee toch al een hoop startpunten hebt. Lukt het niet met het Engels, of heb je andere vragen, stel ze gerust.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures