Energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Energie

Wanneer je tegen een muur duwt, verricht je geen arbeid (want je hebt geen verplaatsing) maar toch wordt je er moe van. Hoe komt dit is het vanwege het samentrekken van je spieren?

Indien ik op een baan zou fietsen zonder enige wrijving, klopt het dat ik dan nooit meer zou moeten trappen? (buiten om hem in gang te trekken...) Zou ik blijven versnellen?

Wanneer is mijn E het grootst? Wanneer ik loop of stil sta, wanneer ik in een dal stop vooraleer een berg op te rijden of wanneer ik hard bij trap als ik een berg af rij?

Het lijken stomme vraagjes, maar het is voor mij nog steeds niet volledig duidelijk

Dankuwel

Re: Energie

Anonymous schreef:Wanneer je tegen een muur duwt, verricht je geen arbeid (want je hebt geen verplaatsing) maar toch wordt je er moe van. Hoe komt dit is het vanwege het samentrekken van je spieren?

Indien ik op een baan zou fietsen zonder enige wrijving, klopt het dat ik dan nooit meer zou moeten trappen? (buiten om hem in gang te trekken...) Zou ik blijven versnellen?

Wanneer is mijn E het grootst? Wanneer ik loop of stil sta, wanneer ik in een dal stop vooraleer een berg op te rijden of wanneer ik hard bij trap als ik een berg af rij?

Het lijken stomme vraagjes, maar het is voor mij nog steeds niet volledig duidelijk

Dankuwel
1: Je spieren spannen samen, hierbij word WEL een weg afgelgd (miniscuul in de spiercellen) dit is dus wat voor de arbeid zorgt.

2: Als er absoluut geen wrijving is zal je volgens mij inderdaad blijven versnellen. Het rare is alleen dat als er een spaceshuttle wordt afgeschoten zal de shuttle volgens mij alleen op een gelijke snelheid doorreizen. Helemaal zeker ben ik hier dus niet van.

3: Zou ik absoluut niet weten.

Re: Energie

Je wordt daar moe van omdat de spieren chemisch functioneren.

Indien een spiersamentrekt start er een gecompliceerd chemisch proces.

Bij dit proces komt altijd warmte vrij.

Om constant de benodigde druk te behouden dien je ook constant die warmte op te wekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Energie

Wanneer je tegen een muur duwt, verricht je geen arbeid (want je hebt geen verplaatsing) maar toch wordt je er moe van. Hoe komt dit is het vanwege het samentrekken van je spieren?
Je verricht wel arbeid, dat er geen verplaatsing plaatsvindt heeft daar niks mee te maken.
Indien ik op een baan zou fietsen zonder enige wrijving, klopt het dat ik dan nooit meer zou moeten trappen? (buiten om hem in gang te trekken...) Zou ik blijven versnellen?
Je zou niet blijven versnellen, of je moet bergafwaarts gaan, en aangezien dat niet in je voorbeeld staat blijf je op constante snelheid voortbewegen.
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

Re: Energie

Je verricht wel arbeid, dat er geen verplaatsing plaatsvindt heeft daar niks mee te maken.
Wat is dan volgens jou de definitie van arbeid??

Dat is kracht * VERPLAATSING

verplaatsing heeft er dus duidelijk WEL mee temaken.

Op de muur wordt dus geen arbeid geleverd, omdat hij niet verplaatst wordt, en jij levert ook geen arbeid, hoe raar dat in jou oren misschien ook moge klinken.

Je wordt moe omdat er wel een omzetting is van energie: jou lichaam levert energie door te duwen, die energie wordt omgezet in potentiele energie op de muur.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Energie

Arbeid is energie die overgedragen wordt in een niet-thermische situatie, dus met andere woorden: wanneer er sprake is van een energie-overdracht, en deze overdracht niet het gevolg is van een temperatuurverschil, dan kunnen we spreken van arbeid.

Tevens dient er sprake te zijn van een verplaatsing. Onderstaande formule geeft Arbeid weer in functie van kracht, waarbij theta.gif de hoek is tussen de is tussen de zin van de kracht en de zin van de verplaatsing.

Arbeid = Kracht x Afstand x Cosinus(hoek)

of

W = F x d x Cos( theta.gif )

Dus : een ober die rondwandelt met op zijn rechterhand een plateau vol pintjes bier, verricht GEEN arbeid zolang hij deze plateau op een constante hoogte houdt, hoe vermoeiend dat ook voor hem mag zijn. Enkel het optillen van de plateau was eventjes arbeid.

Waarom?

De hoek tussen de verplaatsing van de plateau (horizontaal, de ober wandelt...) en de krachtvector (vertikaal, de ober oefent een constante kracht uit op de plateau) is immers een hoek van 90 graden. Gezien de cosinus van 90 graden gelijk is aan nul is ook de totale arbeid gelijk aan nul (zie formule), ongeacht de op de plateau uitgeoefende kracht, de door de ober afgelegde afstand of de hoeveelheid zweet die hij verloren is...

:wink:

PS : de ober verrichte wel eventjes arbeid toen hij zijn plateau optilde...

Berichten: 107

Re: Energie

De ober verricht toch arbeid doordat hij rechtvooruit loopt (cos 0).

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Energie

ja maar, en dat had ik er misschien bij moeten zeggen, mijn voorbeeld beperkt zich tot de vraag of er al dan niet arbeid wordt verricht ten opzichte van de plateau (dus enkel de plateau...) :shock:

Berichten: 107

Re: Energie

Wat een omslachtig voorbeeld dan, en dan ben ik het nog niet met je eens, de ober verricht wel degelijk arbeid vanwege het plateau, vanwege de groter wordende kracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Energie

Indien ik op een baan zou fietsen zonder enige wrijving, klopt het dat ik dan nooit meer zou moeten trappen? (buiten om hem in gang te trekken...) Zou ik blijven versnellen?
Een js in gang bent, zal je blijven vooruitgaan (pas wel op: het veranderen van richting is dan quasi onmogelijk; ook kan je niet remmen, want dat werkt met wrijving!)
Wanneer is mijn E het grootst? Wanneer ik loop of stil sta, wanneer ik in een dal stop vooraleer een berg op te rijden of wanneer ik hard bij trap als ik een berg af rij?
wanneer je loopt, heb je kinetische energie (zonder dat de potentiële energievermindert). Je zal meer energie verbruiken als je loopt (logisch!)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Energie

2: Als er absoluut geen wrijving is zal je volgens mij inderdaad blijven versnellen. Het rare is alleen dat als er een spaceshuttle wordt afgeschoten zal de shuttle volgens mij alleen op een gelijke snelheid doorreizen. Helemaal zeker ben ik hier dus niet van.


Bij een versnelling neemt de massa van een voorwerp toe en is er dus meer energie nodig om het voorwerp te laten blijven versnellen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Energie

Als een gewichtsheffer de volle 300 kilo boven zijn hoofd heeft zitten gaat hij niet vrolijk rond zitten kijken en pas na een uur het weer neerleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Energie

Als een gewichtsheffer de volle 300 kilo boven zijn hoofd heeft zitten gaat hij niet vrolijk rond zitten kijken en pas na een uur het weer neerleggen.


als je hier mee wil zeggen dat een kracht uit oefenen, megachanische arbeid is , dan klopt het niet. zo als eerder gezegt. het is de grootte van de kracht*de verplaatsing van die kracht(in de goede richting)

maar voor ons lichaam maakt het niet uit of we nou enkel een kracht geven, ofdat je ook daad werkelijk de vrijving opheft en er iets gaan bewegen. Het kost voor ons lichaam energie om kracht te kunnen uit oefenen op iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Energie

Wat een omslachtig voorbeeld dan, en dan ben ik het nog niet met je eens, de ober verricht wel degelijk arbeid vanwege het plateau, vanwege de groter wordende kracht.
Welke kracht wordt er dan groter?

Waarom is de hoeveelheid arbeid volgens de formule, die wel degelijk correct is, dan gelijk aan 0?

Let op, ik ben het met je eens dat het lopen van de ober op zichzelf als fysische arbeid kan beschouwd worden, maar mijn voorbeeld wilde gewoon uitleggen (aan de hand van de formule) waarom er geen arbeid verricht wordt ten opzichte van de plateau. De plateau verplaatst zich weliswaar (horizontaal) omdat de ober er mee rondloopt, maar de vector van de op de plateau uitgeoefende kracht gaat wel degelijk vertikaal.

Tevens wil ik toch even opmerken dat we het hier over arbeid hebben zoals die gedefinieerd is in de natuurkunde, niet in het dagelijks leven...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Energie

Zoals hier al eerder is vermeldt is verichtte arbeid gelijk aan het improduct tussen een kracht en een afgelegde afstand. Een blok ijzer wat op een tafel ligt zal dus geen arbeid verrichten, maar wel een kracht op de tafel uitoefenen.

Bij het menselijk lichaam is het allemaal iets complexer. Om een kracht te leveren moeten bepaalde spieren zich samentrekken en daarmee dus ook de spiercellen. Een spiercel trekt zich samen als deze van vorm veranderd, en dit gebeurt doordat het cytoskelet van de cel zich aanpast door bepaalde eiwitten (actin) af te breken en weer op te bouwen. Dit kost vanzelfsprekend energie.

Verder kun jij met je spieren geen constante kracht uitoefenen. Je spieren trillen daarom ook en daarbij verbruiken zij dus energie.

conclusie: als jij een kracht uitoefend door bijvoorbeeld een voorwerp op een bepaalde hoogte te houden, verricht je geen arbeiid, maar hebben je spiercellen wel energie nodig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer