[wiskunde] machten van e differentieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[wiskunde] machten van e differentieren

Differentieer g(x) = (e^x)/(x+1)

n=noemer, t=teller, an= afgeleide van noemer, at=afegleide van noemer

Ik heb gedaan (ant - atn)/(n )^2

terwijl het eigenlijk is

(nat - tan)/(n )^2

Nu krijg ik dus uiteindelijk als teller -xe^x, terwijl het in het antwoordenboek positief is en niet negatief.

Hoe kan dat nou, het enige wat ik doe is mixen met de letters, maar dit deed ik ook in een eerder hoofdstuk (sowieso het getal waarvan je de afgeleide moet nemen vooraan zetten)(alleen differentieren en geen e machten).

Berichten: 29

Re: [wiskunde] machten van e differentieren

(er staat geen bewerkingsknop dus ik update even zo)

(andere notatie)

Differentieer g(x) = (e^x)/(x+1)

quotientregel

Ik heb gedaan (n't - t'n)/(n )^2

terwijl het eigenlijk is

(nt' - tn')/(n )^2

Nu krijg ik dus uiteindelijk als teller -xe^x, terwijl het in het antwoordenboek positief is en niet negatief.

Hoe kan dat nou, het enige wat ik doe is mixen met de letters, maar dit deed ik ook in een eerder hoofdstuk (sowieso het getal waarvan je de afgeleide moet nemen vooraan zetten)(alleen differentieren en geen e machten).

Ok ik heb uitgerekend dat t'n - n't ook het goede antwoord geeft

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] machten van e differentieren

Het is toch logisch dat je een verkeerd teken krijgt?

Als jij bij (t/n)' in de teller tn'-nt' schrijft terwijl het nt'-tn' moet zijn, dan heb je precies het tegengestelde want tn'-nt' = -(nt'-tn').

De reden waarom dat omwisselen daarvoor misschien geen probleem was, is bv. de productregel: (tn)' = tn'+nt'. Omdat je ze optelt, maakt de volgorde niet uit. Immers, a+b = b+a, maar a-b is niet altijd b-a.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] machten van e differentieren

Eenvoudig te onthouden: zodra je de noemer differentieert plaats je het negatiefteken.

Denk bv aan de afgeleide (naar x) van 1/x.

Reageer