[wiskunde] differentialen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] differentialen

Ik weet het volgende: dy=f'(a)*Δx (definitie differentiaal).

Nu wordt dit verkort genoteerd als:

voor y=g(f(x)):

dy=(dy/du)*du)

=((dy/du)*(du/dx)*dx)

Maar een differentiaal is geen echt quotiënt, dus ik zie niet in hoe dit dan wiskundig verklaard wordt?

Dank bij voorbaat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentialen

Het is me niet helemaal duidelijk wat je specifieke vraag hierover is...?

In het algemeen, en eerder intuïtief: de notatie dy/dx is inderdaad geen "echt quotiënt", maar de limiet van een quotiënt. De reden waarom je er soms wel manipulaties mee kan doen alsof het een quotiënt is, is omdat je steeds terug kan gaan naar die limiet van de "echte breuk", daar je manipulaties doen en terug de limietovergang nemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] differentialen

Kan je deze manipulaties ook uitvoeren op differentialen van hogere orde?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentialen

Geef eens een concreet voorbeeld van wat je bedoelt of verduidelijk je vraag eens; want ik begrijp niet helemaal waar je op doelt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] differentialen

Ik hoop dat deze formulering iets duidelijker is...

Kan je
\( \frac{d^n y}{d x^n} \)
nog steeds als breuk beschouwen?

Mijn redenering is de volgende: dny is een functie van f(n)(x), maar toch ook van Δx?

Daarom vroeg ik me af of je hier ook mee mag rekenen (manipuleren) zoals met een quotiënt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentialen

In het algemeen ga je er best van uit, dat het niet mag. In bepaalde gevallen werkt het, om redenen die ik eerder al aanhaalde. Ik denk niet dat je er in het algemeen veel over kan zeggen, dus ik zou me beperken tot op veilig spelen en er alleen mee doen wat je er strikt mee mag doen. Ofwel moet je concreter zijn, wat zou je 'willen doen'...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] differentialen

Ik heb niet iets concreet op het oog, maar de notatie dy=(dy/du)*du)=((dy/du)*(du/dx)*dx) verwarde me omdat de structuur van wat een differentiaal doet, er niet inzit.

Daarom vroeg ik me af of er 'rekenregels' bestonden om te rekenen met deze differentialen van orde n in hun verkorte schrijfwijze, zodat ik daar concreet mee zou kunnen rekenen, en weten hoe ik een uitdrukking al dan niet mag 'vereenvoudigen'.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentialen

Ik heb niet iets concreet op het oog, maar de notatie dy=(dy/du)*du)=((dy/du)*(du/dx)*dx) verwarde me omdat de structuur van wat een differentiaal doet, er niet inzit.
Hoezo zit dat er niet in? Je hebt daarvoor gezien dat je voor y = f(x), kan noteren:

dy = (dy/dx) dx met y'(x) = dy/dx

Ik vermoed dat dit om een samengestelde functie gaat, y = f(u) met u = g(x).

Beschouw eerst gewoon y = f(u) als een functie met de differentiaal zoals hierboven:

dy = (dy/du) du

Maar ook u is een functie want u = g(x), dus du kan je ook als differentiaal schrijven:

du = (du/dx) dx

Waarin nu u'(x) = du/dx, dus samen geeft dit

dy = (dy/du) (du/dx) dx

Nu komt de "kracht" van de notatie weer boven. Hoewel het geen echte breuken zijn, gedragen ze zich hier wel zo omdat je de du kan "schrappen", er geldt dus ook: dy = (dy/dx) dx.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] differentialen

OK, dat zie ik nu in.

Klopt het dan ook dat
\( \frac{dz}{dx}=\frac{dz}{dy} \frac{dy}{dx} \)


mits we in acht nemen dat er eigenlijk een dubbel gebruik van dz is omdat er in het linkerlid als argument a optreedt bij dz en in het rechterlid f(a)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentialen

Ja, maar niet als argumenten bij dz, maar bij resp. dz/dx en dz/dy.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] differentialen

Akkoord, dat heb ik begrepen.

Nu staat er verder, bij differentialen van hogere orde het volgende in de cursus:

Daarom maken we de volgende afspraken:

in ieder punt x neemt men dezelfde aangroeiing dx = Δx. Men mag dus bij de tweede differentiatie

dx constant nemen;

bij de tweede differentiatie neemt men dezelfde dx = Δx als bij de eerste differentiatie.

En dat begrijp ik weer niet.

Kan u dat ook verduidelijken? Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [wiskunde] differentialen

Ik ben wel benieuwd hoe die cursus differentialen precies definieert. Kan je een link geven of de relevante passage hier plaatsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] differentialen

"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [wiskunde] differentialen

De cursus gebruikt de definitie die in de onderstaande link nader wordt uitgelegd:

http://books.google.nl/books?id=eyC1nk9-Yj...;q=&f=false

[Een opmerking voor de volledigheid: oneindig kleine getallen komen inderdaad in het systeem van de reële getallen niet voor, maar er zijn andere getallensystemen waarin ze wel bestaan.]

Reageer