[wiskunde] voortbrengendheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] voortbrengendheid

Waarom is {X²+2X-1,X²-1} niet voortbrengend voor
\(\rr\)
2?

Hoe toon je dit formeel aan?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Is het mogelijk elke ax²+bx+c te schrijven als lineaire combinatie van deze vectoren?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

a(X²+2X-1)+b(X²-1)

= (a+b)X² +2aX-(a+b)

En aangezien de coëfficiënten voor X² en X0 lineair afhankelijk zijn, is het niet voortbrengend?

Bedankt, ik geloof dat ik het zie!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Die zijn inderdaad afhankelijk, je kan in dit geval alleen veeltermen maken waarvan a tegengesteld is aan c, in ax²+bx+c.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Wat zijn lineair (on)afhankelijke coëfficiënten (scalairen)? Geef eens een voorbeeld van een veelterm (van graad niet groter dan 2) die niet geschreven kan worden als lineaire combinatie van deze vectoren.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

@ TD

Thx

\\edit

@Phys:

beschouw coëfficiënten als elementen van
\(\rr\)
Beschouw
\(\rr\)
als een vectorruimte. Elementen in een vectorrruimte kunnen dan wel lineair (on)afhankelijk zijn?

Misschien is de terminologie verkeerd en moet ik gewoon afhankelijk gebruiken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 771

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Wat zijn lineair (on)afhankelijke coëfficiënten (scalairen)? Geef eens een voorbeeld van een veelterm (van graad niet groter dan 2) die niet geschreven kan worden als lineaire combinatie van deze vectoren.
2x²+2x lijkt me een tegenvoorbeeld op het eerste zicht

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Dat is er een, en verder eender welke veelterm waarvan de hoogstegraadscoëfficiënt niet tegengesteld is aan de constante.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Nu volg ik niet meer...

Terwijl ik mijn bericht bewerkte, zijn er intussen nieuwe antwoorden gepost (waarvoor dank), maar wat bedoelen jullie nu precies met deze laatste opmerking?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Nu kon je het direct "zien", in het algemeen wil je dat die lineaire combinatie (ik gebruik even p en q als scalairen) eender welke veelterm ax²+bx+c kunnen maken. Je hebt dan het stelsel:
\(\left\{ \begin{array}{l} p + q = a \\ 2p = b \\ - \left( {p + q} \right) = c \\ \end{array} \right.\)
Je stel vectoren is voortbrengend als je dit stelsel kan oplossen naar p en q; met andere woorden: gegeven a,b,c; levert de oplossing van dit stelsel je de geschikte p,q om ax²+bx+c te vormen als lineaire combinatie van de gegeven twee vectoren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

In fysics I trust schreef:@Phys:

beschouw coëfficiënten als elementen van
\(\rr\)
Beschouw
\(\rr\)
als een vectorruimte. Elementen in een vectorrruimte kunnen dan wel lineair (on)afhankelijk zijn?

Misschien is de terminologie verkeerd en moet ik gewoon afhankelijk gebruiken?
Ok, dat is correct. Ik vond het alleen een beetje verwarrend om over lineair afhankelijkheid van vectoren te spreken, en tegelijkertijd over lineaire afhankelijkheid van de scalairen, die je in je tweede uitspraak dus opvat als vectoren. Maar er is niets mis mee hoor.
Terwijl ik mijn bericht bewerkte, zijn er intussen nieuwe antwoorden gepost (waarvoor dank), maar wat bedoelen jullie nu precies met deze laatste opmerking?
Het leek me nuttig voor je om een expliciet tegenvoorbeeld te geven van een vector die niet wordt voortgebracht door je stelsel. Tommeke gaf zo'n voorbeeld.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

@Phys:

OK, dat begrijp ik, bedankt!

@TD:

p=b/2 en q=-c-b/2

=> in deze oplossing komt geen a voor, is het dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

In fysics I trust schreef:@TD:

p=b/2 en q=-c-b/2

=> in deze oplossing komt geen a voor, is het dat?
Nee, waarom denk je dat a erin voor zou moeten komen? Dat zou alleen maar aantonen dat je iedere a zou kunnen kiezen die je wilt. Begrijp je hoe TD op dat stelsel komt? Zoals TD zei, als je het stelsel kunt oplossen naar p en q, is je stelsel voortbrengend, begrijp je dat? Jij beweert het stelsel opgelost te hebben. Er gaat dus iets mis:

Volgens jou is p+q=a, oftewel b/2-c-b/2=-c, dus -c=a, klopt niet.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Je kan de eerder gevonden voorwaarde ("op zicht") ook uit het stelsel halen: als je de eerste en de laatste vergelijking optelt, krijg je a+c=0. Als hier niet aan voldaan is, is het stelsel strijdig. Je kan dus niet a,b,c vrij kiezen om elke ax²+bx+c te maken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] voortbrengendheid

Dus: elke a, b, c moet bereikt kunnen worden om voortbrengend te zijn. => Klopt dit?

Om de coëfficiënten te vinden van de 2 gegeven veeltermen om een willekeurige vector van R3[X] te vormen, lossen we het stelsel van TD op.

Voor de a,b,c van het tegenvoorbeeld kan je geen p en q vinden?

Is dit de correcte redenering?

\\ Ik had je bericht niet gezien, TD
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer