Jeuk en heet water...

Moderator: ArcherBarry

Jeuk en heet water...

Ik weet niet of iemand dit bekend voorkomt, maar hoe kan het dat als je bijv. exceem hebt, dat wanneer het jeukt (en dat doet het :shock: en je het onder de hete kraan houdt dat dat een zelfde soort effect geeft als krabben? Oftwel de jeukstimulans wordt vermindert...

Berichten: 321

Re: Jeuk en heet water...

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar volgens mij is het zo dat jeuk, krabben en heet water allemaal prikkels zijn, die via de zenuwen in het ruggemerg de hersenen ingaan. De hersenen verwerken de prikkel en zenden vervolgens een signaal terug, waardoor je het gevoel (jeuk, pijn, warmte) ervaart. Wanneer twee prikkels tegelijk de hersenen ingaan, zal de sterkste prikkel, de prikkel die het dichtst bij pijn komt voorrang krijgen, aangzien dat de prikkel is waarbij het over het algemeen het belangrijkst is snel te reageren. Wanneer je dus tegelijkertijd prikkels krijgt voor jeuk en hitte, zal je de hitte voelen. De oorzaak van de jeuk gaat er echter niet mee weg, zodat je zodra de hittesensatie weg is de jeuk weer voelt.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Jeuk en heet water...

Ik heb geen idee waardoor dat komt, maar ik ken (en "gebruik") het effect ook. Het is dus zeker een bestaand effect.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 128

Re: Jeuk en heet water...

Bij mij is het juist dat als ik een tijdje heet gedoucht heb, dat ik daarna ontzettende jeuk krijg na een kort tijdje

Re: Jeuk en heet water...

Hmmm, het komt mensen dus bekend voor, mooi :)

Maar als je er heet water overheen doet dan 'krab' je in feite zonder met je nagels je huid te beschadigen. En het voelt btw. beter dan krabben (alhoewel geen van beide opties goed is voor je exceem :)

En daarna is de jeuk toch echt weg.

Maar bedankt voor je antwoord ConocimientA ! :)