Jeuk en heet water...

Moderator: ArcherBarry

Jeuk en heet water...

Ik weet niet of iemand dit bekend voorkomt, maar hoe kan het dat als je bijv. exceem hebt, dat wanneer het jeukt (en dat doet het :shock: en je het onder de hete kraan houdt dat dat een zelfde soort effect geeft als krabben? Oftwel de jeukstimulans wordt vermindert...

Berichten: 321

Re: Jeuk en heet water...

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar volgens mij is het zo dat jeuk, krabben en heet water allemaal prikkels zijn, die via de zenuwen in het ruggemerg de hersenen ingaan. De hersenen verwerken de prikkel en zenden vervolgens een signaal terug, waardoor je het gevoel (jeuk, pijn, warmte) ervaart. Wanneer twee prikkels tegelijk de hersenen ingaan, zal de sterkste prikkel, de prikkel die het dichtst bij pijn komt voorrang krijgen, aangzien dat de prikkel is waarbij het over het algemeen het belangrijkst is snel te reageren. Wanneer je dus tegelijkertijd prikkels krijgt voor jeuk en hitte, zal je de hitte voelen. De oorzaak van de jeuk gaat er echter niet mee weg, zodat je zodra de hittesensatie weg is de jeuk weer voelt.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Jeuk en heet water...

Ik heb geen idee waardoor dat komt, maar ik ken (en "gebruik") het effect ook. Het is dus zeker een bestaand effect.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 128

Re: Jeuk en heet water...

Bij mij is het juist dat als ik een tijdje heet gedoucht heb, dat ik daarna ontzettende jeuk krijg na een kort tijdje

Re: Jeuk en heet water...

Hmmm, het komt mensen dus bekend voor, mooi :)

Maar als je er heet water overheen doet dan 'krab' je in feite zonder met je nagels je huid te beschadigen. En het voelt btw. beter dan krabben (alhoewel geen van beide opties goed is voor je exceem :)

En daarna is de jeuk toch echt weg.

Maar bedankt voor je antwoord ConocimientA ! :)

Heeft iemand nog een verklaring voor dit feit? (ok, t'is een rare vraag, maar ben zeer benieuwd :)

Tnx!

Berichten: 119

Re: Jeuk en heet water...

Ik denk dat het feit dat heet water opluchtend werkt bij jeuk / exceem, komt door het feit dat wanneer je met je nagels krabt over de plaats waar je jeuk hebt deze plaats ook warm word en als je hard krabt zelf heet. Kijk maar eens als je ergens jeuk hebt en je krabt hard dan voel je het warm worden en soms wordt de plaats waar je krabt rood. Dit zelfde effect krijg je met heet water, maar daar zou ik toch een beetje mee uit kijken want van te heet water kan je huid uitdrogen!!!

En nog even een tip voor Comm: probeer eens een andere badschuim bij het douchen dan heb je waarschijnlijk geen last meer van de jeuk na het douchen :wink:

Kuszz Angel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Jeuk en heet water...

Je moet je eerst afvragen wat je eigenlijk doet wanneer je krabt.

Je stimuleert de zenuwuiteinden.

Wat doe je wanneer je warm water over je huid laat gaan?

Je stimuleert de zenuwuiteinden.

Lijkt me toch allemaal vrij logisch
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 119

Re: Jeuk en heet water...

Wouter zegt precies wat ik bedoel alleen dan wat concreter! :shock:

Kuzz Angel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Jeuk en heet water...

Ja ik herken dit ook wel, soms als ik een tijdje uit m'n bad ben en juist klaar ben met me af te drogen kan ik soms erge jeuk hebben aan m'n bovenarmen, en ik heb het meestal voor wanneer ik in een echt warm bad heb gezeten :shock:

Berichten: 119

Re: Jeuk en heet water...

Dat kan kloppen ja, want door het warme / hete water kan je huis uitdrogen waardoor je last kunt krijgen van jeuk. Dit heb je ook wel een als je te weinig drinkt. Dan krijg je ook meer jeuk dan dat je normaal hebt. Kijk maar eens naar oudere mensen, daar komt dat vaak bij voor.

Kusszz Angel

Re: Jeuk en heet water...

Mijn eigen ervaring is dat hard/zacht water, soort badschuin/zeep er niet zo toe doet. Bij mij maakt zelfs het (soort) water niet uit. Alleen het plaatselijk sterk afkoelen van de huid levert mij al jeuk op voor zo'n 10 minuten. Volgens de huidarts heeft dit te maken met een verkeerde of te late reactie van de bloedvaten in het vel. Bij afkoeling zullen deze bloedvaten samentrekken en minder bloed bevatten. Zie ook de bleke kleur van een koude huid. Hier is (preventief) weinig aan te doen. Borst, rug, armen en bovenbenen zijn hier het gevoeligst voor, misschien omdat ze minder aan de buitenlucht zijn blootgesteld. Na een warme zomervacantie is het vel "dikker" geworden en heb ik er meer last van. De beste remedie is: zorg dat je warm ondergoed en of blouse aantrekt direct na het afdrogen, verwarm deze op de verwarming of doe een electrische deken in bed, laat deze eerst warm worden voor je gaat douchen, en ga zo'n 10 minuten in bed. Wat ook (misschien nog beter) goed helpt is sporten voor je gaat douchen. Zorg dat je nog flink warm bent voor je onder de douche springt, deze laatste remedie helpt mij nog het beste. Ik hoop dat jullie hier baat bij mogen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Jeuk en heet water...

de hardheid van het water heeft ook geen enkel invloed op hoe je erop reageerd wanneer je het over je huid voelt lopen.

wat versta je precies onder hard/zacht water. Hoeveel graden duitse hardheid bedoel je?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Jeuk en heet water...

Even een vraagje, is het verschil tussen hard en zacht water echt zo goed voelbaar ? Ik hoorde van iemand zeggen dat het echt licht aan voelt dat water ... Ik heb het nog nooit gevoeld dus kan er niks over zeggen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Jeuk en heet water...

lijkt me niet. water is -wat dat betrefd- water.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 119

Re: Jeuk en heet water...

Je kunt het verschil tussen hard en zacht water wel degelijk voelen. Hard water voelt heel anders aan op je huid dan zacht water. Waneer je last hebt van uitslag of acne of wat dan ook, is de kans groot dat je er bij hard water veel meer last van hebt (mits je ook zeep gebruikt) dan wanneer je dit doet met zacht water. :wink:

Kuszz Angel

Reageer