ijzergehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

ijzergehalte

Hallo,

ik heb een probleem: in het bandmateriaal van een videoband is ijzer aanwezig om beeld weer te geven en op te nemen. Hoe kan ik bepalen wat de gehalte van ijzer is in dit bandmateriaal. Welke methode moet ik toepassen om te weten hoeveel mg ijzer in zo'n band aanwezig is? Welke stoffen of materialen heb ik nodig?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

David

Berichten: 2

Re: ijzergehalte

Is wel een poosje terug, toen ik nog labschool deed :shock:

Maar je kan het Fe-gehalte op verschillende manieren bepalen. Doormiddel van een spectrometrie bepaling. Dus een paar ijk metingen doen, en vervolgens je monster. Maar ook kan het met behulp van een AAS of AES. (wil een titratie met KMnO4 ook?)

Maar zoals je al door hebt, het zal niet gaan om het ff thuis te bepalen.

Re: ijzergehalte

maar we hebben alleen maar simpele hulpmiddelen, geen spectrofotometrie, hoe moet het dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: ijzergehalte

ik zou zeggen:

los het bandje op in salpeterzuur met zwavelzuur

filteren wanneer nodig

dan electrolyse erop loslaten

Ik weet niet welke metalen er nog meer inzitten, maar electrolyse werkt meestal vrij goed bij gehaltebepalingen van metalen in een oplossing.

Je moet dan eerst de E0 waarden opzoeken (E0 = E kleine nul)

Aan de hand van deze waarden een potentiaal instellen die je over de oplossing zet.

Er zal vervolgens ijzer neerslaan op de kathode die je van te voren en naderhand moet wegen. Het verschil in gewicht is de massa ijzer die aanwezig is.

Dit gedeelt door de massa van je startmonster (band) x 100% is je gehalte ijzer in de band
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ijzergehalte

Het is niet eenvoudig thuis te bepalen, maar je zou het op de volgende manier kunnen doen:

Neem bijvoorbeeld 10 meter band (je kan dan het gehalte per 10 meter bepalen). Verbrand de tape. In de as die overblijft nadat je de tape echt goed verbrand hebt zit al het ijzer nog (een klein beetje verlies heb je wel, maar daar moet je maar mee leven).

De as los je vervolgens op in bijvoorbeeld huishoudazijn. Dit duurt enige tijd, maar als je het bijvoorbeeld een week laat staan moet het ijzer toch wel grotendeels in oplossing zijn.

Je hebt nu een zure oplossing van ijzeracetaat in azijn.

Vervolgens voeg je een oplossing van kaliumthiocyanaat toe. Dit vormt ijzerthiocyanaat dat sterk rood gekleurd is. De intensiteit van de kleur is een maat voor de hoeveelheid ijzer.

Je kan daarnaast een ijk oplossing maken door bijvoorbeeld een bepaalde gewogen hoeveelheid staalwol in azijn op te lossen. De oplossing met evenveel ijzer per liter zal dezelfde roodkleuring geven.

Toegegeven, het is bijna niet thuis uit te voeren. Mocht je het willen proberen: kaliumthiocyanaat kan je kopen bij:

http://www.hekserij.nl

Groeten, Jan

Reageer