[biologie] ethische/morele vraagstukken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 71

[biologie] ethische/morele vraagstukken

Hallo,

Ik zoek voor mijn profielwerkstuk nog een aantal ethische/morele vraagstukken. Het moet pubers interreseren, dus een vraag over school/werk/vrienden/familie of iets wat iedereen kan overkomen.

Even een vb:

Een mevrouw/man heeft net boodschappen gedaan. Je loopt achter haar/hem en ziet dat het handvat van de tas breekt. Waardoor vervolgens alle boodschappen op de grond vallen. Zelf heb je haast. Wat doe je?

Hopelijk hoor ik leuke ideeën??

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] ethische/morele vraagstukken

Ten eerste, dingen verzinnen voor andere mensen is verdomd lastig, met concrete vragen/problemen iemand helpen is veel makkelijk. Ten tweede, gaat het hier specifiek om een biologie gerelateerd etisch probleem?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 63

Re: [biologie] ethische/morele vraagstukken

Wouter_Masselink heeft natuurlijk gelijk dat het lastig is om dingen te verzinnen voor anderen.

Biologie-Moraal-Ethiek

Mij schiet dan te binnen:

-Klonen

-Kunstmatige inseminatie

-Intensieve veehouderij

-Slachtmethoden

-Bloeddonatie

:eusa_whistle:

Berichten: 71

Re: [biologie] ethische/morele vraagstukken

nou het heeft niet zozeer met biologie te maken. Maar meer dat ons profielwerkstuk onder het kopje biologie valt. Wist anders niet hoe ik het moest noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [biologie] ethische/morele vraagstukken

Ik volg niet... Op wat voor manier moet het ethische probleem dan binnen het biologisch PWS kaderen?

I.i.g., om ideeën op te doen kun je altijd even door de sectie "ethiek" in het (gesloten) filosofieforum bladeren.

Berichten: 71

Re: [biologie] ethische/morele vraagstukken

Het PWS gaat over de ontwikkeling van het puberbrein. Daarin behandel ik het sociale/morele brein. Via een enquête ga ik testen of het model van Kohlberg klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [biologie] ethische/morele vraagstukken

Op die manier... Ik heb waarschijnlijk nog e.e.a. liggen uit een practicum over morele ontwikkeling. Ik zal kijken of ik daar nog iets in kan vinden dat je nog verder kan helpen.

Ik zie dat je de vraag al in het psychologieforum gesteld hebt ook. Het staat daar waarschijnlijk wel beter, maar één topic is genoeg. Hier komt dus een

-slotje-

Gesloten