Springen naar inhoud

[biologie] ethische/morele vraagstukken

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

gentledaisy

gentledaisy

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2009 - 17:46

Hallo,
Ik zoek voor mijn profielwerkstuk nog een aantal ethische/morele vraagstukken. Het moet pubers interreseren, dus een vraag over school/werk/vrienden/familie of iets wat iedereen kan overkomen.
Even een vb:

Een mevrouw/man heeft net boodschappen gedaan. Je loopt achter haar/hem en ziet dat het handvat van de tas breekt. Waardoor vervolgens alle boodschappen op de grond vallen. Zelf heb je haast. Wat doe je?

Hopelijk hoor ik leuke ideeŽn??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2009 - 22:30

Ten eerste, dingen verzinnen voor andere mensen is verdomd lastig, met concrete vragen/problemen iemand helpen is veel makkelijk. Ten tweede, gaat het hier specifiek om een biologie gerelateerd etisch probleem?
"Meep meep meep." Beaker

leeghhoofdt

leeghhoofdt

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2009 - 23:28

Wouter_Masselink heeft natuurlijk gelijk dat het lastig is om dingen te verzinnen voor anderen.

Biologie-Moraal-Ethiek

Mij schiet dan te binnen:

-Klonen
-Kunstmatige inseminatie
-Intensieve veehouderij
-Slachtmethoden
-Bloeddonatie

:eusa_whistle:

gentledaisy

gentledaisy

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2009 - 07:06

nou het heeft niet zozeer met biologie te maken. Maar meer dat ons profielwerkstuk onder het kopje biologie valt. Wist anders niet hoe ik het moest noemen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2009 - 23:17

Ik volg niet... Op wat voor manier moet het ethische probleem dan binnen het biologisch PWS kaderen?
I.i.g., om ideeŽn op te doen kun je altijd even door de sectie "ethiek" in het (gesloten) filosofieforum bladeren.

gentledaisy

gentledaisy

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2009 - 08:16

Het PWS gaat over de ontwikkeling van het puberbrein. Daarin behandel ik het sociale/morele brein. Via een enquÍte ga ik testen of het model van Kohlberg klopt.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2009 - 11:43

Op die manier... Ik heb waarschijnlijk nog e.e.a. liggen uit een practicum over morele ontwikkeling. Ik zal kijken of ik daar nog iets in kan vinden dat je nog verder kan helpen.

Ik zie dat je de vraag al in het psychologieforum gesteld hebt ook. Het staat daar waarschijnlijk wel beter, maar ťťn topic is genoeg. Hier komt dus een

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures