[wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 5

[wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Heey,

ik ben net nieuw op dit forum =)

en ik zit al met een vraagje...

Voor wiskunde moeten we dit jaar een eindwerk maken (Wetenschappen-Wiskunde 7h) en het thema mag vrij gekozen worden. Ik zou graag een concreet onderwerp kiezen dat in de richting van fysica gaat, maar heb hierbij miss een beetje hulp nodig?

Voorbeelden van thema's zijn :

-De stellingen van Menelaos en Ceva en Desargues.

-Fractalen

-Paradoxen in de wiskunde

-Financiële algebra

-...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Dag Liiien, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Sorry, had ik niet gelezen. Kzal er zeker op letten!

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Voor de duidelijkheid:

1. Is het de bedoeling dat mensen met kennis van één van deze zaken zich melden?

2. Zoek je suggesties voor soortelijke onderwerpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Een onderwerp dat enkele klasgenoten van mij hadden waren 'anamorfismen' zie: http://project.arteveldehs.be/borromini/An...oorbeelden.html voor voorbeelden.

Het kwam erop neer dat ze bestudeerden hoe ze een figuur moesten transformeren opdat ze de originele figuur in een cilindrische spiegel zouden zien. Met foto's is het misschien wat te complex, maar zij hebben het gedaan met een simpele geometrische figuur zoals bijvoorbeeld een driehoek.

Afbeelding

http://www.daltonvoorburg.nl/img/4909f9612...9e855addc9095c6 is ook een mooi voorbeeld

Als jij of een van je eventuele groepsleden kan programmeren kan je een programma'tje schrijven dat complexere vormen en eventueel tekeningen kan transformeren.

Hoewel het niet mijn eigen onderwerp was vind ik dit wel vrij interessant en ik denk wel dat het leuk is om eens over na te denken.

Berichten: 503

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Iets over dynamische systemen vb. Lotka Volterra ( 'Roofdier - prooi model') ?

Mss is dit iets te hoog gegrepen om volledig te begrijpen wat er aan de hand is...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Neem eens een kijkje op het wiskundeportaal van Wikipedia.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Bartjes schreef:Voor de duidelijkheid:

1. Is het de bedoeling dat mensen met kennis van één van deze zaken zich melden?

2. Zoek je suggesties voor soortelijke onderwerpen?
Sorry, ik weet dat het nie zo duidelijk uitgelegd is..

1. Nee

2. Ja: Het is de bedoeling dat ik een thema kies waarvan we nog niks geleerd hebben dus heb ik op het internet "wiskunde en fysica" proberen opzoeken in de hoop een interessant onderwerp in de wiskunde tegen te komen, maar dat was wat moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Heb je al integralen gezien? Als jullie geen differentiaalvergelijkingen zien, kan je daar iets over doen. Het heeft veel toepassingen in de fysica, dus je kan concrete voorbeelden geven en je gaat zelf zo 'ver' als je zelf wil.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Xenion schreef:Een onderwerp dat enkele klasgenoten van mij hadden waren 'anamorfismen' zie: Iets over dynamische systemen vb. Lotka Volterra ( 'Roofdier - prooi model') ?

Mss is dit iets te hoog gegrepen om volledig te begrijpen wat er aan de hand is...


Ik heb wat info proberen opzoeken op internet.. Dat is dan wiskunde toegepast in biologie? Over populatiemodellen. Ook een heel goed idee, bedankt :eusa_whistle: .

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Heb je al integralen gezien? Als jullie geen differentiaalvergelijkingen zien, kan je daar iets over doen. Het heeft veel toepassingen in de fysica, dus je kan concrete voorbeelden geven en je gaat zelf zo 'ver' als je zelf wil.


Integralen zie ik eind dit jaar nog. Ik ben differentiaalvergelijkingen inderdaad al een paar keer tegengekomen toen ik toepassingen van wiskunde in de fysica opzocht, maar ik dacht er niet direct aan dit als onderwerp te gebruiken. Eigenlijk wel een heel goed idee, merci :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Ik heb wat info proberen opzoeken op internet.. Dat is dan wiskunde toegepast in biologie? Over populatiemodellen.
Inderdaad.
Integralen zie ik eind dit jaar nog. Ik ben differentiaalvergelijkingen inderdaad al een paar keer tegengekomen toen ik toepassingen van wiskunde in de fysica opzocht, maar ik dacht er niet direct aan dit als onderwerp te gebruiken. Eigenlijk wel een heel goed idee, merci :eusa_whistle:
Stel gerust vragen als je (na opzoekwerk) meer informatie wil.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Voor wiskunde moeten we dit jaar een eindwerk maken (Wetenschappen-Wiskunde 7h) en het thema mag vrij gekozen worden. Ik zou graag een concreet onderwerp kiezen dat in de richting van fysica gaat, maar heb hierbij miss een beetje hulp nodig?
Hier is nog veel meer te vinden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_physics

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Dankuwel :eusa_whistle: Ik ga daar wat meer over opzoeken want het lijkt me interessant. Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen wat jouw onderwerp was?
Mijn onderwerp was uiteindelijk niet echt haalbaar.

Wij hadden een magneet aan een slinger gehangen en dan in het oppervlak waarover de slinger bewoog zaten nog enkele vaste magneten en dan gingen we kijken hoe de baan van de slinger beïnvloed werd.

Uiteindelijk heb ik een klein programmatje geschreven dat het bovenaanzicht hiervan kon simuleren met veel verwaarlozingen weliswaar. De 3D coördinaten konden wel geëxporteerd worden zodat we ze konden laten tekenen in een wiskundeprogramma en zo kregen we een benaderde voorstelling van de baan.

Daar een baanvergelijking van zoeken levert vrij lastige differentiaalvergelijkingen die ik nu nog niet zou kunnen oplossen.

Ik programmeer wel graag en vond het dus wel leuk om te maken, maar ik moet eerlijk zeggen dat we het wiskundige serieus verwaarloosd hebben.

Re: [wiskunde] onderwerpkeuze eindwerk wiskunde..

Wij hadden een magneet aan een slinger gehangen en dan in het oppervlak waarover de slinger bewoog zaten nog enkele vaste magneten en dan gingen we kijken hoe de baan van de slinger beïnvloed werd.


Zou wel eens chaotische resultaten kunnen opleveren. :eusa_whistle:

Reageer