Links omdraaien

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 8

Links omdraaien

Ik vraag me wel eens af waarom de aarde rechts om draait.

En hoe zou het zijn als de aarde links om zou draaien.

Ik kan me dan voor stellen dat de zon in het zuiden op komt.

Maar hoe zit dat dan met de noord en de zuid pool zou dat dan ook aan de andere kant liggen.

De meeste mensen zijn rechts, zou het kunnen zijn dat dan de meeste mensen links zijn.

En zo zou je nog meer dingen kunnen bedenken, zou er iemand zijn die daar een zinnig antwoord op wist.

Groet williewortel

Berichten: 866

Re: Links omdraaien

williewortel,

De aarde draait (voorlopig en reeds een hele tijd) van west naar oost. Dat is ook rechtsom, omdat we de gewoonte hebben het noorden van een kaart bovenaan te leggen.

Als de aarde in de andere richting draaide zouden we de zon niet in het oosten zien opkomen maar in het westen. Om de zon in het zuiden te zien opkomen moet je de polen verleggen naar ergens waar nu de evenaar zit.

Waar de zon zit als ze haar hoogste stand bereikt hangt(tegenwoordig) af waar je op aarde bent en van het seizoen. Dat kan zowel in het zuiden zijn, in het noorden of zelfs een paar keer per jaar vlak boven je hoofd.

Zinnige of (onzinnige) antwoorden op je moeilijke vragen kan ik niet bedenken. :shock:

Berichten: 226

Re: Links omdraaien

De zuidpool is altijd de kant die met de klok mee draait, als je er tegenaan kijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Links omdraaien

Ik vraag me wel eens af waarom de aarde rechts om draait.
Dat doet hij niet. Dat hebben wij verzonnen, we hadden het ook zo kunnen formuleren dat hij van onder naar boven draait, maar dat hebben we niet gedaan.

In het universum is geen onder en boven.
En hoe zou het zijn als de aarde links om zou draaien.
Als wij vanaf nu zouden zeggen dat we de aarde linksom zouden laten draaien in onze beschouwingen, dan verandert er helemaal niets.
De meeste mensen zijn rechts, zou het kunnen zijn dat dan de meeste mensen links zijn.
Nee.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 866

Re: Links omdraaien

Wasbeer,

Door de wereldkaart met het noorden bovenaan te houden, plaats je jezelf in de positie van iemand die van buiten de aarde van zuid naar noord kijkt, dus alsof je tegen de zuidpool aankijkt. Volgens mij zeggen we daarom beiden het zelfde. In elk geval bedoelen we het zelfde.

Een randbemerking nog : als de ontwikkeling van digitale uurwerken nog een hogere vlucht neemt, weten de volgend generaties niet meer in welke zin de wijzers van een "ouderwetse" analoge klok draaien :shock:

Aan Ingr wil ik nog vragen of Copernicus en Galilei volgens hem dan voor niks geleefd hebben? ;) En toch draait ze! :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Links omdraaien

Ik vraag me wel eens af waarom de aarde rechts om draait.
De draairichting van de aarde wordt verklaard met de theorie over hoe de aarde is ontstaan.

Dit heeft verder niets met de termen "rechts" of "links" te maken. Dat is meer een kwestie van internationale wetenschappelijke definities.

(klik)
williewortel schreef:En hoe zou het zijn als de aarde links om zou draaien.

Ik kan me dan voor stellen dat de zon in het zuiden op komt.
Zoals ook Stephaan al zei; de zon zou dan in het westen opkomen en in het oosten ondergaan.

Wanneer de andere parameters van de aardbeweging hetzelfde blijven verandert er verder niets.
Maar hoe zit dat dan met de noord en de zuid pool zou dat dan ook aan de andere kant liggen.
Misschien wel, misschien niet. Er is een duidelijk verband tussen de draairichting van de kern van de aarde en het aardmagnetisme. Desondanks draaien de polen om de zoveel tijd om, zónder dat de draairichting verandert.

(klik)
De meeste mensen zijn rechts, zou het kunnen zijn dat dan de meeste mensen links zijn.
Hierbij ga je uit van een causaal verband tussen de draairichting van de aarde en de mate waarin mensen "georiënteerd" zijn? Voor zover mij bekend bestaat zulk een causaal verband niet.

Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Links omdraaien

Aan Ingr wil ik nog vragen of Copernicus en Galilei volgens hem dan voor niks geleefd hebben? ;) En toch draait ze! :shock:
Pardon? Misschien was ik niet duidelijk. Ik bedoelde niet te zeggen dat de aarde niet om zijn as draait en/of om de zon draait....maar dat wij de RICHTING arbitrair gekozen hebben. Zoals ik al zei, in de ruimte is geen onder/boven, links/rechts. Pas als je een vast punt neemt kun je zulke dingen zeggen.

Eigenlijk snap ik niet dat je mijn post zo verkeerd hebt kunnen lezen.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Links omdraaien

Ingr does hit the spot though...

Richtingen zoals links, rechts, achter, voor, boven en onder zijn alle relatief aan de waarnemers positie of de positie waarvan de waarnemer uitgaat in een bepaald systeem.

Je moet toch ergens beginnen? (;
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

Berichten: 866

Re: Links omdraaien

Ingr,

Ik ben het helemaal eens met je verklaring dat we een referentie kader moeten kiezen. Ik meen dat we meestal kiezen ( maar dat is ook maar een van de mogelijke keuzes) voor het vlak waarin de aarde om de zon draait. mijn verontschuldiging voor mijn slecht begrip van je tekst!

Een verklaring voor mijn onbegrip is:

williewortel schreef:

"Ik vraag me wel eens af waarom de aarde rechts om draait.

En het begin van je antwoord was:

"Dat doet hij niet. Dat hebben wij verzonnen."

Die verklaring , namelijk dat ik je antwoord maar half citeer en de rest daarna slecht gelezen heb, is niet voldoende als verontschuldiging. De fout blijft helemaal bij mij liggen! Ik dacht een poging te moeten doen te verklaren hoe het zo ver is gekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Links omdraaien

Maakt niet uit Stephaan, bedankt voor je bijdrage :shock:
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Links omdraaien

Ik meen dat we meestal kiezen ( maar dat is ook maar een van de mogelijke keuzes)  voor het vlak waarin de aarde om de zon draait.


Zelfs dan is de draairichting nog steeds arbitrair. Je kan namelijk "van boven" of "van onderen" op dat vlak kijken...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 866

Re: Links omdraaien

Elmo,

Akkoord hoor. Door de gewoonte (keuze) om het noorden van een kaart bovenaan te leggen hebben we (weeral) gekozen om van onderuit te kijken. Ook de richtingen Links, Rechts, N,Z,O en W zijn arbitrair gekozen en genoemd. Dat is zoiets als de gewoonte om blijven zeggen dat een elektrische stroom van de +pool van een batterij naar de -pool loopt Terwijl de natuurkunde aantoont dat de electronen in de andere riching bewegen.

Ik wil graag in m'n achterhoofd blijven onthouden dat al die zaken slechts overeenkomsten zijn. Heb ook geen bezwaar daar aan herinnerd te worden als ik het eens vergeet in gesprekken die precies over de relativiteit van die conventies gaan :shock: .

Berichten: 54

Re: Links omdraaien

De aarde draait (voorlopig en reeds een hele tijd) van west naar oost. Dat is ook rechtsom, omdat we de gewoonte hebben het noorden van een kaart bovenaan te leggen.


de aarde draait toch niet noodzakelijk van west naar oost?

de zon komt toch niet overal in het oosten op?

yetz oder ni?

Berichten: 866

Re: Links omdraaien

Hallo bennieuwhier, Inderdaad de zon komt niet overal en eigenlijk bijna nooit precies in het O op. Losjes zeggen we dat in dagelijkse taal echter wel.

Alleen bij het begin van de lente (rond 21 maart) en bij het begin van de herfst (rond 21 september)komt op de ganse aarde de zon in het oosten op.

Ten noorden van de poolcirkel gaat de zon een of meerdere dagen helemaal niet onder. Hoe verder je naar het noorden je daar gaat hoe langer de periode dat de zon niet onder gaat. Dus van opkomen kan je daar ook al niet spreken.Iets dergelijks natuurlijk voor de zuid pool.

In onze streken komt de zon in de herfst en winter op meer OZO en zefs ZO (rond kerstmis) en gaat ze reeds onder in ZW(ook rond kerstmis) en later op het jaar weer WZW om dan bij het begin vd lente terug precies van Oost naar West boven de horizon te staan.

Iets dergelijks maar nu in meer noordelijke zin doet zich voor in de zomer. Bij het begin van de zomer (rond 21juni) staat de zon van NO tot NW boven de horizon.

Op je vraag of de aarde noodzakelijk van W naar O draait kan ik alleen maar een filosophisch antwoord geven Door al de overeenkomsten die de wetenschappers gemaakt hebben hebben, noemen we dat wel zo. Zij en wij hadden dat ook anders kunnen overeen komen en noemen.

Als je bedoelt of het noodzakelijk is dat de aarde draait zoals ze draait heeft alles te maken met de schepping. Daar is mijn opinie niet over gevraagd hoor :shock:

Berichten: 54

Re: Links omdraaien

maar ik bedoel dat de aarde wel van west naar oost draait, gezien vanop onze positie (belgie, nederland)

maar als we de aarde eens 180 graden draaien en dan wel zo dat we op dezelfde breedtecirkel blijven (of ongeveer toch (laten we daarover niet zagen))

dan draait de aarde toch niet van west naar oost (als dat wel zo zou zijn plooit de aarde dubbel)

dan draait ze toch van oost naar west

volgens mij komt de zon in japan in het westen op

maar wie ben ik, de kansen dat ik enorm blunder zijn 3/4 maar het kan me niet bommen (eigenlijk wel hoor)

maar zeg eens je mening

Reageer