kip of het ei?!?!

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 144

kip of het ei?!?!

Ik kwam laatst weer een heel oude vraag tegen:

''Wat was er eerder? De kip of het ei?'' :shock:

Volgens mij is het het ei omdat dit met de evolutie heeft te maken en voordat de kip werkelijk bestond kwamen zijn voortgangers uit bacterien die je als een soort van eieren kan zien.

Zeg wat jij denkt dat het is met een verklaring

greetz MasterCell :wink:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: kip of het ei?!?!

Het ei is miljoenen jaren ouder dan de kip.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Re: kip of het ei?!?!

Ik denk niet dat men bacteriën moet zien als eieren. Het is natuurlijk waar dat elk levend wezen op aarde is ontstaan uit een groepje oerbacteriën. bacteriën leggen echter geen eieren, maar planten zich ongeslachtelijk voor door zich te splitsen. Toen waren er dus al 'kippen', maar nog geen eieren. De kip was dus eerst.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: kip of het ei?!?!

het ei, de dinosauriërs legden al eieren terwijl er toen nog geen kip bestond.

(Ga je uit van de schepping dan was de kip natuurlijk eerst.)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: kip of het ei?!?!

haha,

als je uitgaat van de schepping moet je maar op een ander forum berichtjes gaan plaatsen ;) :shock:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: kip of het ei?!?!

De kip en ei vraag wordt meestal filosofisch benaderd. Wanneer je het biologisch benaderd is het ei altijd eerst geweest.

Ten eerste waren er dinosauriërs die eieren legden.

Ten tweede moet je je afvragen wanneer je iets als een kip kan zien. en wanneer als een voorloper van een kip. Als een dier een ei legt waar een kip uit voorkomt kan je dan zeggen dan het ei eerst was of ga je ervan uit dat dat voorgaande dier ook al een kip was? Wat dat betrefd is er dan geen duidelijk antwoord.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 133

Re: kip of het ei?!?!

Ik ben ook van mening dat een ei eerder was, maar stel je voor dat de koe een kindje kreeg en het kindje was zo gehandicapt dat het op een kip leek. De kip legde eitjes, omdat het anders was. Dus het zou eigenlijk ook anders kunnen, maar ik ga toch ervan uit dat de ei eerder was.

P.S.: voor degene die gaan zeuren: de koe is bij toeval gekozen, voor mijn part kon het ook een kangoeroe zijn...
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: kip of het ei?!?!

Voorouders van de kip hebben eerst een andere methode van voortplanten gehad (dus niet m.b.v. een ei dat buitenbaarmoederlijk wordt 'geboren'). Pas in een later stadium hebben de voorouders van dit organisme een methode gevonden om de vrucht in een ei ter wereld te brengen. Daar tussen in zijn er nog andere vormen geweest. Dus de kwestie of de kip of het ei er eerst was, is niet aan de orde, toch?
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: kip of het ei?!?!

Een ei waar een kip uitko;t, is een kippenei, dus het is zeker het ei.

Volgens de bijbel is het overigens wel een kip maaar ik ben een atheistje :shock:

Berichten: 19

Re: kip of het ei?!?!

ik heb altijd gedacht dat het ei gelijk is aan een eicel dus volgens mij is dat gewoon een verkeerde eicel die dan uitgegroeid is tot en beestje met vleugels dat bijna niet kan vliegen: de kip

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: kip of het ei?!?!

je zegt zelf dat eicel en ei hetzelfde zijn (niet helemaal waar, maar goed).

Als een eicel verkeerd uitgroeid is deze eicel dan niet al een ei? lijkt me wel. Dus dan moet het juist weer het ei zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: kip of het ei?!?!

Farshad schreef:Ik ben ook van mening dat een ei eerder was, maar stel je voor dat de koe een kindje kreeg en het kindje was zo gehandicapt dat het op een kip leek. De kip legde eitjes, omdat het anders was. Dus het zou eigenlijk ook anders kunnen, maar ik ga toch ervan uit dat de ei eerder was.

P.S.: voor degene die gaan zeuren: de koe is bij toeval gekozen, voor mijn part kon het ook een kangoeroe zijn...
dat is wat ik denk. ik stem dan ook op de kip.

ik ga er wel vanuit dat je met ei een "kippenei" bedoelt.
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: kip of het ei?!?!

hoe kan iets een kip zijn zonder dat het uit een ei is geboren? Ik vind een kip pas een kip als het uit een ei komt, anders is het techisch gezien niet eens een vogel. Dus een kip kan het dan logischer wijs nooit zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: kip of het ei?!?!

hoe kan iets een kip zijn zonder dat het uit een ei is geboren? Ik vind een kip pas een kip als het uit een ei komt, anders is het techisch gezien niet eens een vogel. Dus een kip kan het dan logischer wijs nooit zijn.


Vogels (dus ook kippen) zijn directe afstammelingen van dino's en die legden allemaal eieren. Als je alleen daarop let bij het vinden van een kip, wordt kip wel een erg breed begrip.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: kip of het ei?!?!

Dat bedoelt Wouter ook niet. Hij bedoelt dat het voor een kip per definitie onmogelijk is om niet uit een ei te komen.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Reageer