De hoogste drukken in het heelal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

De hoogste drukken in het heelal

Weet iemand soms waar de hoogste drukken in het heelal voorkomen? En hoeveel bedragen die dan? Hoe hoog is bijvoorbeeld de druk in de kern van een neutronenster?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De hoogste drukken in het heelal

Ik zou voor een zwart gat gaan, is de hoogste druk. In mijn herinnering, weet het dus niet zeker, was er een analogie voor een zwart gat dat als je een oceaan in een speldeknop zou duwen en dat met een factor 100 vermenigvuldigt dat je dan de dichtheid van een zwartgat hebt.

Ik denk dat over drukken spreken in een dergelijke omgeving erg lastig is. Het wordt allemaal zo exotisch op dat soort plekken.

Verder is de hoogste druk natuurlijk net na de big bang. Als ik terug ben van werk, zal ik eens kijken in het boekje: "the first three minutes" waarin duidelijk staat beschreven wat er gebeurde in de eerste drie minuten van het universum. Als er wat in staat over druk, dan zal ik het wel ff opschrijven.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De hoogste drukken in het heelal

"At about one-hundredth of a second, the earliest time about which we can speak with any confidence, the temperature of the universe was about a hundred thousand million (10^11) degrees Centigrade...."

(Blz.5 The first three minutes by Steven Weinberg (Nobelprize 1979) Updated edition 1993 printed by Basic Books)

"These particles - electrons, positrons, neutrinos, photons - were continually being created out of pure energy, and then after short lives being annihilated again. Their number therefore was not preordained, but fixed instead by a balance between processes of creation and annihilation. From this balance we can infer that the density of this cosmic soup at a temperature of a hundred thousaand million degrees was about four thousand million times that of water (4 x 10^9)"

(Blz.6 The first three minutes by Steven Weinberg (Nobelprize 1979) Updated edition 1993 printed by Basic Books)

Alsjeblieft. Is trouwens een leuk boek. ISBN 0-465-02437-8
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De hoogste drukken in het heelal

Verder is de hoogste druk natuurlijk net na de big bang.


Vaag ... Waarom is de druk niet het hoogst op het punt net voor de big bang is ontstaan ? Want net na de big bang is de druk toch al wat kleiner dan net op het moment dat de big bang ging ontstaan ? Want na de bigbang werd de ruimte altijd maar groter dus de druk daalde ook ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De hoogste drukken in het heelal

Tuurlijk neemt de druk af na de big bang. Twee problemen zijn er. Op het moment van de Big Bang zelf was de druk inderdaad richting de oneindig groot, daar kan je dus weinig zinnigs over zeggen. Men is in staat om pas wat zinnigs te zeggen na een honderdste van een seconde na de Big Bang. Ten tweede stelde je voor net voor de big bang. Er bestaat niet zoiets als voor de big bang, omdat er toen nog geen tijd was. Dat is misschien een beetje vreemd concept, maar er was nog niets dus voor de big bang speelde zich ook nog niets af en was er gewoon geen tijd. Niet alleen niemand om het te meten, maar het was er ook echt niet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: De hoogste drukken in het heelal

Ik vind het nogal risicovol om te zeggen dat er niets was voor de big bang.. Mij is altijd geleerd 'uit niets kan niets ontstaan'..

Je kan niets zeggen over wat ervoor was en of er iets voor was.. Dus is het in mijn ogen ook nutteloos om daarover te gaan filosoferen.

De wetten die wij kennen gelden vanaf de big bang..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De hoogste drukken in het heelal

Je kan tijd pas definieren op het moment dat er iets is. Voor de Big Bang was er nog geen tijd. De big bang is het begin punt. Daarvoor was er namelijk geen ruimte om een tijd in te hebben. (Volgens één theorie uiteraard)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 55

Re: De hoogste drukken in het heelal

ik denk in een hyper-zwart gat, middenin een quasar dus.

offtopic: Kluizenaar, wat bedoel je met dat in je onderschrift???
sdfsgdsfh

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: De hoogste drukken in het heelal

Als je een papiertje 100 keer vouwt is het 12676506002282294014967 km hoog oftewel 1339897894 lichtjaren ongeveer een 13de van het heelal.

De hoogste druk nu zal wel in een zwart gat zijn, de hoogste reele druk in neutronensterren en de hoogste druk ooit was 1/oneindig seconden na de bigbang.

Reageer