Formule voor hijsen met tweesprong

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Formule voor hijsen met tweesprong

Met het hijsen van een last met een tweesprong verminderd de VWB (veilige werkbelasting) als de tophoek groter wordt bv. bij 30 graden tophoek is de VWB gelijk aan 1,9 x en bij 60 graden tophoek is de VWB gelijk aan 1,7 x.

Nu ben ik op zoek naar de formule daarvoor, dus als mijn tophoek bv. 44 graden is en mijn VWB bij 0 graden is 10 ton hoeveel is deze dan bij de 44 graden ?

Nu heb ik alleen een grafiek waar staat;

Bij een tophoek van 90 graden is de VWB gelijk aan 1,4 x veilige werkbelasting enkelpart.

Maar hoe komen ze aan de 1,4 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

Ik DENK dat ik weet wat je bedoelt, maar een begeleidend schetsje zou zekerheid bieden. Die factor 1,4 bij een tophoek van 90° zou wel eens afkomstig kunnen zijn van :eusa_whistle: 2

Maar ik kan de termen "tweesprong", VWB en tophoek niet met zekerheid plaatsen.

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

Bij deze grafiek een tweesprong en een viersprong.

Aan 1 draad mag 10 ton gehesen worden en met een tweesprong dus 20 ton bij 0 graden tophoek.

Als de tophoek groter wordt mag er minder last mee worden gehesen zoals de tabel laat zien.

Maar nu zoek ik de formule ?

Dus hoeveel mag ik hijsen als de tophoek 44 graden is bv.

Code: Selecteer alles

Tophoek	Tweesprong	Viersprong

0	20	Ton	40	Ton

30	19	Ton	38	Ton

45	18	Ton	36	Ton

60	17	Ton	34	Ton

75	15,5	Ton	31	Ton

90	14	Ton	28	Ton

105	12	Ton	24	Ton

120	10	Ton	20	Ton

135	7,5	Ton	15	Ton

150	5	Ton	10	Ton
Ik hoop voldoende info zoniet dan ga ik een tekening maken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

Het antwoord van Jan is correct.

Teken het eens uit voor een bepaalde tophoek en ontbind dan de kracht in de beide tweesprongkabels in een horizontale en een verticale component. De som van de beide verticale componenten is gelijk aan de kracht in de hoofdhijskabel.

Teken het nog eens uit voor een andere tophoek, en zie hoe de kracht in de tweesprongkabels verandert.

Voor de rest is het goniometrie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

een begeleidend schetsje zou zekerheid bieden.
Ik hoop voldoende info zoniet dan ga ik een tekening maken
klazon schreef:Het antwoord van Jan is correct.

Teken het eens uit voor ......

Teken het nog eens uit voor een andere tophoek, ............
Als je een berekening met krachten moet maken is een schets op schaal ónontbeerlijk. Je kunt niet zonder. Ook een ervaren iemand maakt zo'n schets, al kan die het vaak nog wel in zijn hoofd doen.

Als bijlage een "ruitjes¨papiertje voor in Paint of zo:
ruitjes10_blauw.gif
ruitjes10_blauw.gif (13.48 KiB) 5411 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

Bedankt Klazon en Jan voor de info maar is er geen formule ?

Zoals bv. voor een tweesprong

De draden hebben beide 10 ton VWB en de tophoek is 44 graden, wat mag ik hijsen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

Ja, er zijn formules, maar als je geen schets hebt is het onoverzichtelijk wát je uit je gegevens in die formules moet stoppen, en dan is het zo goed als zeker dat er fouten gemaakt gaan worden.

Jaaarenlange ervaring hier op het forum en voor de klas leert dat krachtensituaties oplossen zonder schets in ruim ¾ van de gevallen misloopt. Die schets maak je niet voor ons, die maak je voor jezelf. Dat is in een programmaatje als Paint maar 5 minuten werk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

....maar is er geen formule ?
Die is er vast wel, maar probeer die eens zelf af te leiden, aan de hand van dat tekeningetje dat we je aanraden te maken. Ik denk zomaar dat er iets van een sinus of een cosinus in voorkomt.......

Berichten: 4

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule voor hijsen met tweesprong

dittie.png
dittie.png (16.92 KiB) 5416 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer