Waarom kookt water in een vacuüm?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Waarom kookt water in een vacu

Hallo iedereen,

Ik moet voor natuurkunde weten waarom water uit zichzelf gaat koken in een vacuüm. Ik heb het al even gegoogled etc. maar ik kon alleen vinden DAT het uit zichzelf gaat koken, maar niet wáárom. Nu is mijn vraag dus: "Wat gebeurt er op moleculair niveau met water in een vacuüm dat ervoor zorgt dat het gaat koken?". Zelf heb ik het idee dat het misschien te maken heeft met de vanderwaalsbindingen tussen de moleculen, dat deze worden verbroken waardoor het gaat koken maar ik weet niet of dit klopt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,

Niels

Berichten: 771

Re: Waarom kookt water in een vacu

je zoekt in de verkeerde richting

Heb je dampdruk al gezien?

( http://nl.wikipedia.org/wiki/Dampdruk )

Normaal is het zo dat de dampdruk van een vloeistof stijgt met de temperatuur

Vanaf een bepaalde temperatuur is de dampdruk gelijk aan de externe druk, en dan spreekt men van koken

Hiermee kan je ook het verschijnsel in vacuüm verklaren

Berichten: 7

Re: Waarom kookt water in een vacu

Tommeke14 schreef:je zoekt in de verkeerde richting

Heb je dampdruk al gezien?

( http://nl.wikipedia.org/wiki/Dampdruk )

Normaal is het zo dat de dampdruk van een vloeistof stijgt met de temperatuur

Vanaf een bepaalde temperatuur is de dampdruk gelijk aan de externe druk, en dan spreekt men van koken

Hiermee kan je ook het verschijnsel in vacuüm verklaren
Dus eigenlijk is het zo dat een vloeistof (in dit geval water) een bepaalde druk uitoefent op zijn omgeving. Hoe warmer de vloeistof, hoe meer druk. Als deze druk gelijk is aan de buitendruk dan gaat de vloeistof over in een gas (oftewel dan kookt hij). Als de druk eromheen dus lager is (vacuüm), is er ook minder druk nodig om het aan de kook te brengen en hoeft de vloeistof minder warm te worden om die druk te leveren.

Formuleer ik het dan goed?

Berichten: 771

Re: Waarom kookt water in een vacu

Lijkt me wel

Misschien klein detail: het is de damp die de druk uitoefent, en niet de vloeistof zelf (beetje mierenneuken :eusa_whistle: )

Bij vacuüm is de druk zelfs helemaal 0 , waardoor het kookt bij elke temperatuur

Berichten: 7

Re: Waarom kookt water in een vacu

Tommeke14 schreef:Lijkt me wel

Misschien klein detail: het is de damp die de druk uitoefent, en niet de vloeistof zelf (beetje mierenneuken :eusa_whistle: )

Bij vacuüm is de druk zelfs helemaal 0 , waardoor het kookt bij elke temperatuur
oh ja, ik bedoelde ook de damp ](*,) maar de vraag waarop ik antwoord moest geven ging niet om een perfect vacuüm. het ging namelijk om een test in een schoollokaal ](*,) in ieder geval bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Waarom kookt water in een vacu

Ik heb zelf vacuum verpakkingsmachines gebouwd, en daarbij was het wel leuk om een demonstratie te geven.

Een plastic zak met water er in wordt vacuum gezogen, en na verloop van tijd begint het water te koken.

Dit stopt onmiddelijk als de zak dichtgesealed wordt.

Het is grappig om te zien dat mensen verwachten dat de zak met water gloeiend heet is... :eusa_whistle:

Mensen hebben toch last van hun instinct. ](*,)

Berichten: 10

Re: Waarom kookt water in een vacu

Brennus schreef:Een plastic zak met water er in wordt vacuum gezogen, en na verloop van tijd begint het water te koken.

Dit stopt onmiddelijk als de zak dichtgesealed wordt.


Waarom is dit eigenlijk als ik vragen mag?

Berichten: 208

Re: Waarom kookt water in een vacu

ander iets meer wiskundige manier van bekijken is

je hebt de formule van de latente warmte
\( \frac{dp}{dT}=\frac{L}{T(v2-v1)} \)
de L altijd >= 0

de temeratuur >= 0

v2-v1 is ook altijd >= 0 wanneer het gaat koken

Dus dp/dT is ook altijd groter dan 0 voor faseovergang naar kokend water

Als je nu P tegen T uitzet in een grafiekje heb je dus een altijd stijgende lijn. Wanneer de druk 0 is ben je dus in de oorsprong waar T ook 0 is, dus in vaccuum kookt water bij een temp van 0 graden, dus altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Waarom kookt water in een vacu

Waarom is dit eigenlijk als ik vragen mag?
Op het moment dat de zak gesloten wordt, is het niet mogelijk dat er nog water in damp over kan gaan, omdat het vacuum wegvalt. In de zak zit nog alleen vloeibaar water. Als de luchtdruk weer toegelaten wordt, zal de zak ook in elkaar geperst worden, zodat er geen open ruimtes overblijven.

Dat is ook het doel van vacuum verpakken, om te voorkomen dat er bederf of smaakverlies optreedt.

Berichten: 4.502

Re: Waarom kookt water in een vacu

Water heeft de eigenschap om te verdampen en in een vacuum vindt een zeer versnelde verdamping plaats en mogelijk een ontbinding tussen de waterstof-en zuurstofatomen uit de waterdamp (moleculen).

Re: Waarom kookt water in een vacu

Water kun je niet ontbinden in waterstof en zuurstof door het maar te laten verdampen. Neem de lucht weg boven een hoeveelheid water en de atmosfeer in het vat zal zich vullen met gasvormig water. Zelfs ijs verdampt (sublimeert). Ik ken geen enkele verbinding die zou uiteenvallen door het in een vacuum te plaatsen. Ik ben in het bezit van een redelijke vacuumpomp en heb de proef gedaan. Het water kookte bij 20° C. Ik heb geen middel om de druk dan te meten. Die kun je wel ergens terug vinden in tabellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Waarom kookt water in een vacu

Zie voor de proef van Franklin deze website en die

Reageer