Rotatiesnelheid in s^-1

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Rotatiesnelheid in s^-1

Bij scheepsdieselmotoren wordt onder andere onderscheid gemaakt in de maximaal toelaatbare rotatiesnelheden.

Dit wordt in mijn schoolboek en op bijvoorbeeld Wikipedia (welke mijn boek als bron hebben gebruikt) aangeduid als:

Langzaamlopende motoren

n < 4 s-1

Wie kan mij uitleggen wat hier nu precies staat. Met name de macht maakt voor het voor mij onduidelijk.

Zie eventueel link voor onduidelijkheid (kopje rotatiesnelheid):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Berichten: 703

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

\(s^{-1}\)
betekent:
\(\frac{1}{s}\)
. Dus
\(n<\frac{16}{s}\)
betekent minder dan 16 omwentelingen per seconde.

Berichten: 2

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

\(s^{-1}\)
betekent:
\(\frac{1}{s}\)
. Dus
\(n<\frac{16}{s}\)
betekent minder dan 16 omwentelingen per seconde.
Het is dus wel van belang dat er vermeld wordt dat het om omwenteling [n] per seconde gaat begrijp ik. Er zou anders simpelweg 'zestien gedeeld door seconde' staan.

Bestaat er geen eenheid voor omwentelingen per seconde? Net als snelheid in m/s of km/h.

Berichten: 703

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

16 gedeeld door seconde wordt ook wel uitgesproken als 16 per seconde. Voor het aantal omwentelingen per minuut wordt volgens mij ook wel rpm (revolutions per minute) gebruikt, ik weet niet of er ook zoiets als rps bestaat.

Edit: overigens, er is ook een eenheid voor 1/s, namelijk Hz. Dit wordt echter voornamelijk gebruikt bij frequenties (hoewel, aantal omwentelingen/s is ook gewoon een frequentie eigenlijk).

Berichten: 149

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

Je kan dit ook uitdrukken in rad/s waarbij één omwnteling overeenkomt met 2 pi radialen.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

Omwentelingen hebben geen eenheid, die tel je gewoon. Dus aantal omwentelingen per seconde mag je natuurkundig gezien ook gewoon met de eenheid 1/s aanduiden. Voor de duidelijkheid wordt vaak wel aangegeven dat het gaat om 'omwentelingen/seconde', maar het is officieel niet noodzakelijk.
"I have to understand the world, you see." ~ Feynman

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

Omwentelingen hebben geen eenheid, ...
Okee, maar als het gaat om de omwentelingssnelheid, dan komt daar toch een tijdseenheid aan te pas.

Dus 1/s of 1/minuut, al naar gelang de conventie voor de betreffende situatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Rotatiesnelheid in s^-1

Omwentelingen hebben geen eenheid, die tel je gewoon.
Dingen die je "gewoon telt" hebben een zg teleenheid. De meest gebruikte bijbehorende grootheid is "aantal", en de algemeen gebruikte afkorting daarvoor is N of n, (afgekort van "number"). Als eenheid geldt gewoon "1", al zou je gewoon "stuk" kunnen nemen.

de frequentie is het aantal trillingen per seconde: f=n/t , is een doodgewone notatie. De eenheid wordt dan de eenheid van aantal, 1, gedeeld door de eenheid van tijd, s, ofwel totaal 1/s .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer