Basis kernfysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Basis kernfysica

Volgens de cursus kan ik berekenen of een atoom radioactief is, of stabiel.

namelijk als de massa van alle samenstellende deeltjes groter is, dan die van het uiteindelijk gevormde atoom, dan hebben we een stabiel atoom.

Dit wil ik narekenen voor een aantal atomen, maar ik kom er niet uit..

He-4 is stabiel want : 2e, 2p en 2 n geven samen een massa van 2*0.0055u + 2* 1.00728u + 2*1.00867u=4.033u, terwijl de m(He4)=4.002603u. De massa van de bouwstenen is dus groter dan de massa van het atoom, dus het is stabiel.

en He-5 is radioactief.

2e,2p en 3n geven samen een massa van 5.04167u, terwijl m(He5)=5.01222u. hier is toch ook de massa van de bouwstenen groter dan de massa van het atoom, dus lijkt het me toch stabiel? ik weet dat ik ergens een fout maak want He5 is toch radioactief?? maar waar zit dan de fout?

ik heb hetzelfde probleem als k het uitreken voor deuterium (stabiel) en het tritiumatoom ( radioactief)....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Basis kernfysica

missphysix schreef:Volgens de cursus kan ik berekenen of een atoom radioactief is, of stabiel.

namelijk als de massa van alle samenstellende deeltjes groter is, dan die van het uiteindelijk gevormde atoom, dan hebben we een stabiel atoom.
Ik vraag me af of je je cursus niet verkeerd interpreteert, want bovenstaande is, zoals je zelf al constateerde, voor álle isotopen het geval. Overal waar deeltjes bindingen aangaan verdwijnt een deel van de meetbare massa, die wordt "omgezet" in bindingsenergie (E= mc²). Ook onstabiele isotopen hebben een zekere hoeveelheid bindingsenergie, hoe onstabiel ook, en dus zal de gezamenlijke massa van de losse bouwstenen áltijd groter zijn dan de massa van het geheel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer