Water bij additie/subsitutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

Water bij additie/subsitutie

Ik moet nu met scheikunde additie en subitutie reacties opschrijven.

Als je bijvoorbeeld etheen met water laat additeren dan krijg je CH3 - CH met een de CH3 - OH en aan de CH een extra H. Waarom is het OH en H, want O heeft toch een covenutentie 2 en H toch 1. Dan snap ik niet helemaal waarom je dat zo opschrijft.

Weet iemand het antwoord??

Berichten: 817

Re: Water bij additie/subsitutie

Ik kan moeilijk wijs uit je uitleg om eerlijk te zijn.

Ik neem aan dat je het gewoonweg over een normale additie van water op etheen hebt.

Ik kan je het principe en het reactiemechanisme uitleggen, in de hoop dat je dat bedoelt.

Als je etheen bekijkt zie je de dubbele binding tussen de 2 koolstoffen. Een dubbele binding in zulk een klein molecule schreeuwt werkelijk 'negatieve lading'.

Code: Selecteer alles

H		 H

  \	  /

   C = C

  /	  \

H		 H
Je delta positieve waterstof in je H2O molecule zal hier sterk toe aangetrokken worden.

Genoeg zelfs om de dubbele binding te breken, en een van beide waterstoffen van je watermolecule te sleuren.

je pi electronen (in de dubbele binding) worden gebruikt om je H+ te binden aan een C.

Het gevolg is dat je nu een CH3 gebonden hebt aan een CH2

Code: Selecteer alles

  H		H

   \	  /

H--C -- C +

   /	  \

  H		H
Het gevolg is dat je andere koolstof een positieve lading (effectief positief, niet partieel) zal krijgen. Dit noemt men een 'carbo-kation'.

Doordat je een waterstof van je water aftrok, heb je nog 'ergens een OH- rondzweven' in je reactie.

Deze zal door zijn negatieve lading vrijwel onmiddelijk binden aan je carbo-kation (positieve lading).

Hierdoor krijg je

Code: Selecteer alles

  H		H

   \	  /

H--C -- C--OH

   /	  \

  H		H
Probeer zulke reacties gewoon door te denken, en te snappen hoe ze gebeuren. Dat verklaart geheel op zichzelf hoe het molecule tot stand komt.

De eindreactie is dus

CH2-CH2 + H2O --> CH3-CH2OH

Kan iemand me btw nog uitleggen wat 'convenutentie' is? Ik heb er nog nooit van gehoord, en zelfs google zwijgt in alle talen :eusa_whistle:
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer