plastieke dozen in de microgolfoven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

plastieke dozen in de microgolfoven

wat ik me afvraag is waarom bepaalde plastieke dozen je in de microgolf mag gebruiken en andere niet.

zo gebruikt mijn schoonmoeder oude tupperware in de microgolf, maar heeft tupperware een speciale lijn voor in de microgolf, dus ik vermoed dat je die andere er dan niet in mag gebruiken. maar waarom niet?

is het dan ongezond om die oudere dozen in de microgolf te gebruiken?

ik stelde me vooral de vraag of je die planta dozen van 1 kilo in de microgolfoven mag gebruiken of niet. maar als ik die vraag op google zoek, kom ik vooral op recepten met plantaboter uit ;-)

frigg

Re: plastieke dozen in de microgolfoven

Als je water en een ijsklontje in een magnetron stopt dan zal het water gaan koken na een tijdje en het ijsklontje nog ijs zijn.

Een ijsklontje heeft een kristalstructuur, mooi gegroepeerde atomen.

(stel je het maar zo voor: kinderen die netjes in rijtjes in de klas zitten)

Alles wat kriskras door elkaar zit, zoals water atomen, kan beter opgewarmd worden doordat de magnetrongolven vat krijgen.

probeer maar eens uit met je handen:

wrijf met je handen over elkaar en ze worden warm.

Ga nu maar met je handen zo wrijven dat de ene hand ook indezelfde richting mee gaat.

Er ontstaat geen warmte want er is geen wrijving.

En toch beweegt het geheel.

Dus een schaaltje van speciaal gemaakt plastik zal minder heet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: plastieke dozen in de microgolfoven

Er zijn twee soorten plastic materialen. De zogenaamde thermoplasten en de thermoharders. Beiden worden gemaakt uit monomeren, maar na het uitharden kun je thermoplasten nog wel omsmelten, maar thermoharders niet. Deze laatste kun je alleen verkolen (verbranden, denk aan hout dat ook niet smelt).

Thermoplasten zullen in de magnetron gaan smelten, thermoharders niet. Deze laatste kun je daarom in de magnetron gebruiken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: plastieke dozen in de microgolfoven

Maar thermoharders zijn over het algemeen vrij hard. Er bestaan ook magnetronbakjes van zachtere kunststoffen (thermoplasten volgens mij).

Misschien een hogere kwaliteit?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: plastieke dozen in de microgolfoven

Of je plastics in de magnetron kan gebruiken of niet is een stof eigenschap. PP en PE kan je beide gewoon in de magnetron gebruiken. Echter, door bepaalde vulstoffen of pigmenten te gebruiken kan je toch ongewenste resultaten krijgen.

Dat PP wel in de magnetron gebruikt kan worden en PS niet is dus een stof eigenschap, waar deze door bepaald wordt weet ik niet.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer