Springen naar inhoud

de eenparige cirkelvormige beweging

• Log in om te kunnen reageren

rrrrooo

rrrrooo

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 14:41

Ik heb een cursus van de school, maar versta er niet te veel van, ik probeer dit vraagstuk op te lossen:

"Een auto rijdt een bocht van 90° in tegen een snelheid van 65km/u. De straal van de bocht is 120m. Bij het ingaan van de bocht begint de bestuurder te remmen zodat de wagen een constante tangentiele vertraging krijgt van 0,65m/sē. Bereken de snelheid van de wagen bij het uitkomen van de bocht."

Ik heb al een paar keer geprobeerd om dit op te lossen maar het lukt mij niet. Kan iemand hier misschien tips over geven hoe zo'n vraagstuk aan te pakken?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:36

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44855 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:49

De kneep zit erin dat dit vraagstuk weinig met cirkelvormige bewegingen vandoen heeft. Een tangentiële versnelling betekent hier niks anders dan dat de auto steeds in de richting van de raaklijn van de cirkel versnelt, zijn baansnelheid verandert dus.

Bereken de lengte van de kwart cirkel die de auto beschrijft en pas gewoon lineaire bewegingsvergelijkingen toe (trek de bocht als het ware recht)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures