Springen naar inhoud

Parabool

• Log in om te kunnen reageren

pieksma

pieksma

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 14:48

Hallo,
misschien een beetje een stomme vraag maar als je een parabool hebt met de vergelijking:
2x^2 + 3x+5

dan staat de 2x^2 voor hoe stijl hij loopt per hokje, en de 5 staat voor wanneer die begint, maar waar staat dan de 3x voor? dat zie ik maar niet. kan iemand dit uitleggen? en als ik iets fout had, ook dat uitleggen? :eusa_whistle:

Dankjewel!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 november 2009 - 15:43

Hallo,
misschien een beetje een stomme vraag maar als je een parabool hebt met de vergelijking:
2x^2 + 3x+5

dan staat de 2x^2 voor hoe stijl hij loopt per hokje, en de 5 staat voor wanneer die begint, maar waar staat dan de 3x voor? dat zie ik maar niet. kan iemand dit uitleggen? en als ik iets fout had, ook dat uitleggen? :eusa_whistle:

Dankjewel!

Een stomme vraag is het nooit, juist dat je het opmerkt en er over nadenkt is belangrijk.
Die 3x (en ook 5) veroorzaakt een verschuiving van de grafiek tov de grafiek van y=2x≤ over een bepaalde vector. Het is dan van belang dat je kijkt wat er met de top gebeurt.
Ga maar eens na de grafiek y1=x≤ en y2=x≤+4x.

pieksma

pieksma

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:44

Een stomme vraag is het nooit, juist dat je het opmerkt en er over nadenkt is belangrijk.
Die 3x (en ook 5) veroorzaakt een verschuiving van de grafiek tov de grafiek van y=2x≤ over een bepaalde vector. Het is dan van belang dat je kijkt wat er met de top gebeurt.
Ga maar eens na de grafiek y1=x≤ en y2=x≤+4x.

Dankjewel! Dus als er staat 3x, dan is die hele grafiek opgeschoven naar rechts? of naar links? en dan met 3 hokjes.
en die 5 is dan van 5 hokjes naar boven toch? :eusa_whistle:

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:59

Nee, dat is tendele juist.
Kijk naar de grafieken die ik noemde.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2009 - 17:49

Om de verschuivingen ten opzicht van de "standaardparabool" x≤ af te lezen, herschrijf je ax≤+bx+c beter naar de vorm a(x-p)≤+q.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures