Springen naar inhoud

Speciale relativiteit

• Log in om te kunnen reageren

anoniem-64

anoniem-64

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 16:40

Kan iemand uitkomst bieden bij de volgende vraag:

Beschouw een lift, waarin een monochromatisch
(met een bepaalde, vaste, frequentie f) lichtsignaal van boven in de lift naar beneden
wordt gestuurd. De hoogte van de lift is h. Er bevindt zich een waarnemer in de lift,
die “zwaartekracht”voelt met een valversnelling g - hij weet echter niet of hij op aarde
staat of in een versnellende lift zit.

Als in de versnelde lift het signaal wordt uitgezonden wanneer de snelheid van de
lift nul is, wat is dan de snelheid v van de lift op het moment dat het signaal de
bodem bereikt?

bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 november 2009 - 18:50

Kan iemand uitkomst bieden bij de volgende vraag:

Beschouw een lift, waarin een monochromatisch
(met een bepaalde, vaste, frequentie f) lichtsignaal van boven in de lift naar beneden
wordt gestuurd. De hoogte van de lift is h. Er bevindt zich een waarnemer in de lift,
die “zwaartekracht”voelt met een valversnelling g - hij weet echter niet of hij op aarde
staat of in een versnellende lift zit.

Als in de versnelde lift het signaal wordt uitgezonden wanneer de snelheid van de
lift nul is, wat is dan de snelheid v van de lift op het moment dat het signaal de
bodem bereikt?

bvd

Als de lift op de aarde staat gedurende het vertrek en aankomst van het lichtsignaal dan blijft de snelheid lift 0 t.o.z. Aarde.
Als hij een versnelling krijgt g naar boven gericht bij vertrek signaal dan is de snelheid van de lift bij aankomst licht boven v=gh/c en dit t.o.z waarnemer die bij vertrek lichtsignaal in rust was t.o.z. lift.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

anoniem-64

anoniem-64

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2009 - 23:10

Ja dat klinkt logisch, bedankt!
Ik ben nu een stuk verder, alleen loop ik nu tegen de volgende vraag aan, aangaande de 2D bol:
Beginnend loodrecht op de evenaar in noordelijke richting, leg uit dat de verzameling
minst gekromde lijnen (geodeten) elkaar allemaal snijden in ÉÉN enkel punt. (Waar en
waarom?)

groet

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2009 - 17:24

Ja dat klinkt logisch, bedankt!
Ik ben nu een stuk verder, alleen loop ik nu tegen de volgende vraag aan, aangaande de 2D bol:
Beginnend loodrecht op de evenaar in noordelijke richting, leg uit dat de verzameling
minst gekromde lijnen (geodeten) elkaar allemaal snijden in ÉÉN enkel punt. (Waar en
waarom?)

groet

Hoe rigoreus wil je dit bewijzen? Een geodeet op een bol wordt gegeven door een grootcirkel. De verzameling grootcirkels die allemaal loodrecht op de evenaar staan gaan van de Noordpool naar de Zuidpool, dus in jouw geval zullen ze allemaal snijden op de Noordpool.

Als je dit expliciet wilt bewijzen zul je de geodetische vergelijking op moeten stellen, waarin je als metriek de metriek van de 2-bol neemt. Deze metriek geeft je de benodigde Christoffelsymbolen. Vervolgens kun je een familie van geodeten nemen en kijken wanneer deze gelijk aan elkaar zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures